מרים נאור: "גם בתעמולת הבחירות יש לשמור על כבוד האדם"

נשיאת בית המשפט העליון אמרה את הדברים בטקס השבעת השופטים שנערך אתמול, בו מונה השופט אליקים רובינשטיין כמשנה לנשיאה, והשופטת ענת ברון מונתה לשופטת בעליון

השופטת מרים נאור / צילום: אוריה תדמור
השופטת מרים נאור / צילום: אוריה תדמור

"מדינת ישראל עומדת בפני תקופת בחירות. מהבית הזה, משכן נשיאי ישראל, אני קוראת לכל המתמודדות והמתמודדים ולכל יתר הנוגעים בדבר: נהגו זה עם זה בסובלנות ובכבוד הדדי. שמירת כבודם של המתמודדים, על אף היריבויות, יש בה כדי להקרין על מערכת הבחירות כולה. גם בתעמולת הבחירות אנו מצווים לשמור על כבוד האדם".

כך אמרה מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון שמונתה לפני מספר ימים לתפקיד הרם, בטקס השבעת השופטים שנערך אתמול (ד') במשכן נשיאי ישראל בירושלים.

במעמד זה מונה השופט אליקים רובינשטיין כמשנה לנשיאה, והשופטת ענת ברון מונתה לשופטת בבית המשפט העליון.

"במסכת אבות נאמר: 'איזהו מכובד? המכבד את הבריות'", אמרה נאור. "ההקפדה על דרך-ארץ ועל כבוד האדם היא מרכיב הכרחי בהליך הדמוקרטי, ששיאו הוא בהליך הבחירות. יהיה יום הבחירות יום חגה של הדמוקרטיה הישראלית".

נאור, האישה השנייה בתפקיד נשיאת העליון לאחר דורית ביניש, אמרה כי "את השופט רובינשטיין אני מכירה למעלה מ-40 שנה. כל ימיו היה אליקים רובינשטיין עובד ציבור. תמיד, בכל תפקידיו המורכבים, הקפיד להיות משרת הציבור. הוא התגלמות הביטוי 'יהודית ודמוקרטית'. יהודי בכל הווייתו ואורחות חייו, המקפיד על שמירת הערכים הדמוקרטים".

לדבריה, "באורחות חייו כמו גם בכתיבתו העיונית ובפסיקתו הוא מראה כי לא זו בלבד שאין סתירה בין ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ובין ערכיה כמדינה דמוקרטית, אלא ששתי מערכות ערכים אלה משלימות זו את זו. זיקת גומלין קיימת ביניהן, והיא מייחדת את מדינת ישראל".

נאור שיבחה את המזג השיפוטי וחוש הצדק המחודד של רובינשטיין. "המשנה לנשיאה הוא שופט מעולה, איש מצפון ורודף צדק. רובינשטיין מחפש תמיד את דרך השלום והפשרה, ולרוב הוא גם מצליח. רעייתו והוא הם אנשי חסד המסייעים לבריות בסתר, בדרכים שונות ומגוונות. הוא יהיה יד-ימיני. ניסיונו העשיר בכל מנגנוני השלטון יהיה תרומה של ממש", אמרה. "השופט רובינשטיין נתפס בעיניי מאז ומתמיד כעילוי. יש לו ניסיון וידע עצומים בתחומי דעת רבים. הוא איש רעים להתרועע, תמיד יש בפיו בדיחות המפיגות את המתח, כשזה קיים".

משפחה חמה ומלוכדת

בהמשך בירכה נאור את השופטת ברון, מי שכיהנה קודם לכן כשופטת בבית המשפט המחוזי תל-אביב. "את השופטת ענת ברון הכרתי בעיקר דרך פסקי הדין המצוינים שלה, פסקי הדין הם כרטיס הביקור היפה ביותר שיכול שופט להציג. פסקי הדין של השופטת ברון משקפים ידע רב ויכולת משפטית".

ברון, שהייתה אנונימית יחסית לשאר המועמדים לעליון, ניהלה בעיקר תיקים אזרחיים והתפרסמה בייחוד בשל ניהול התיק של ענת קם נגד עיתון "הארץ". לדברי הנשיאה נאור, "השופטת ברון ידועה במתינותה, בסבלנות הרבה שלה, ביכולת הקשב שלה ובנועם-הליכותיה", ציינה נאור.

"את מצטרפת היום, ענת, למשפחת שופטי בית המשפט העליון, וזאת למרות שאנו לא מרבים להיפגש מחוץ לבית המשפט. כפי שתיווכחי מהר מאוד לדעת, אנו כל הזמן שם, ולא נותר לנו זמן פנוי, אך אנו משפחה חמה ומלוכדת, האחד בעד כולם וכולם בעד אחד".