דרמה ביוון: ניצחון סוחף למפלגת השמאל "סיריזה"

(עדכון) - בתום ספירת 55% מהקולות, "סיריזה" קיבלה 35.9% מקולות הבוחרים, ותקבל ככל הנראה 148 מושבים בפרלמנט

אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס
אלכסיס ציפרס / צילום: רויטרס

טלטלה ביוון: ניצחון מוחץ למפלגת השמאל הקיצוני "סיריזה", שמנהיגה אלכסיס צפירס איים בעבר להוציא את יוון מגוש האירו אם לא תיפסק תוכנית הצנע במדינה. דריכות שיא נרשמת בשווקים שכן איום לפרק את גוש האירו עלול להצית מחדש את המשבר כפי שקרה ב-2010-2012.

בתום ספירת 55% מהקולות, "סיריזה" קיבלה 35.9% מקולות הבוחרים, ותקבל ככל הנראה 148 מושבים בפרלמנט. לכן, המפלגה תיאלץ להרכיב קואליציה.

התוצאות נחשבות מעט מאכזבות בהשוואה למדגם הרשמי שפורסם מוקדם יותר אתמול, עם נעילת הקלפיות. המדגם של מכון המחקר "מקרופוליס", המסתמך על נתונים שנאספו מאזרחים מיד לאחר הצבעתם הרשמית, צפה 35.5-39.5% תמיכה ב"סיריזה".

הבוחרים היוונים העניקו את קולם גם למפלגות קטנות יותר כגון המפלגה הניאו נאצית "השחר המוזהב" שנאבקת על המקום השלישי.

"באופן מדהים העם היווני הצביע נגד מדיניות הצנע", כך הודיעה "סיריזה" לאחר פרסום המדגמים הצופים את נצחונה ההיסטורי. "התוצאות עשויות להיות הצעד הראשון להתפתחויות מתקדמות בכל רחבי אירופה. הממשלה תיישם את התכניות הפוליטיות שלה הנוגעות למשבר ההומינטרי וכן תתחיל את המו"מ עם השותפים שלה באירופה".

בבחירות מתמודד ראש הממשלה הנוכחי אנטוניס סמראס בראשות מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" נגד מנהיג האופוזיציה אלכסיס צפירס ומפלגת "סיריזה". צפירס התחייב בקמפיין הבחירות שלו לבצע ארגון מחדש לחובותיה של יוון, כלומר "תספורת" לנושים, וכמו כן לזנוח את תוכנית הצנע שכפתה אירופה (בהובלת גרמניה) על יוון שכתנאי להמשך קבלת סיוע לשם תשלום החובות.

בחודשים האחרונים איים צפירס להוציא את יוון מגוש האירו אם לא ייענו דרישותיה, אולם בימים האחרונים הוא נשמע מתון יותר בראיונות לתקשורת ואמר כי יוון תכבד את התחייבויותיה. מצד שני, הוא ממשיך לתבוע הפחתת חובות והפסקת תוכנית הצנע, צעד לו מתנגדות גרמניה ומדינות אירופה.

ממשלות אירופה, מברלין עד מדריד, ממתינות לראות מה יהיו תוצאות הבחירות. סקרים שנערכו בימים האחרונים הצביעו על התחזקות של "סיריזה" שכאמור אמורה לנצח בבחירות. סקר גדול שנערך עבור ערוץ הטלוויזיה Mega TV שפורסם ביום שישי הראה על 33.4% תמיכה בסיריזה לעומת 26.7% תמיכה במפלגת הדמוקרטיה החדשה. המפלגה הניאו-נאצית "השחר המוזהב" זוכה לפי הסקר ב-5.1% תמיכה, בדומה לשותפות הקואליציוניות של סמראס - פאסוק, טו פוטאמי ו"הנהר" - שמקבלות כל אחת כ-5% תמיכה. הסקר נערך בקרב 2,000 איש בתאריכים 20-23 בינואר.

"השאלה היא לא אם סיריזה תנצח בבחירות, אלא אם היא תקבל מספיק קולות כדי להקים ממשלה ולממש את שאיפותיה", כתבו אנליסטים ב-Axia Ventures Group בסקירה שהפיצו ללקוחות ביום ו'. בסקירה צוין עוד כי אמנם יש לא מעט קולות מתנדנדים, אך "רוב המתלבטים עשויים לתת את קולם למי שנתפס כמנצח לפי הסקרים ובכך להעניק לסיריזה ניצחון גדול יותר מהצפוי".

אגרות החוב הממשלתיות של יוון עלו בימים חמישי ושישי לאור ההכרזה על תוכנית רכישות אג"ח ע"י הבנק המרכזי האירופי, בהיקף של 60 מיליארד אירו מדי חודש עד סוף 2016. בורסת יוון זינקה ב-6.1% ביום שישי. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת יוון עומדת היום על 8.41%.

קובעי המדיניות באירופה, ובכללם שר האוצר של גרמניה וולפגנג שוובל ועמיתו ההולנדי יירן דישלבלום, הזהירו בסוף השבוע את יוון לבל תסטה מתוכנית הצנע שמבטיחה לה מתן כספי סיוע. ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, שגם הוא יתמודד בבחירות בסוף השנה, ביקר החודש באתונה כדי להפגין סולידריות עם רה"מ סמראס.

מצד שני, גורמי אופיזציה אחרים באירופה הביעו תמיכה בציפרס, כמו למשל פאבלו איגלסיאס, מנהיג מפלגת "פודמוס" בספרד שצמחה מתנועת מחאה למפלגה השנייה הפופולרית במדינה. איגלסיאס השתתף בעצרת תמיכה ב"סיריזה" ביום חמישי. שון פיין, מנהיג מפלגת "גרי אדמס" באירלנד, התקשר לציפרס ואיחל לו הצלחה בבחירות.