עולה מצרפת תובע מיליון שקל בגין איחור של שנה במסירת דירה

טוען כי על הנתבעות - צמח המרמן, יורוקום נדל"ן ונווה צדק על הים - היה לצפות שהבקשה לתוספת של 10 קומות לפרויקט תעכב משמעותית את השלמתו

מגדל WHITE CITY בת"א / צילום: איל יצהר
מגדל WHITE CITY בת"א / צילום: איל יצהר

יהודי מצרפת שהחליט לעלות לישראל, ורכש דירה בפרויקט היוקרתי WHITE CITY בתל-אביב הידוע כ"מגדל נווה צדק", הגיש לאחרונה תביעה לפיצוי בסך מיליון שקל נגד יזמי הפרויקט: חברת צמח המרמן, יורוקום נדל"ן וחברת נווה צדק על הים.

מהתביעה, שהוגשה לבית משפט השלום בתל-אביב באמצעות עו"ד מימון אביטן, עולה כי הקונה רכש בשנת 2010 דירה בקומה ה-22 בפרויקט היוקרה תמורת 1.93 מיליון דולר.

החברות התחייבו בהסכם הרכישה למסור את הדירה עד סוף יוני 2013, וניתנה להן תוספת גרייס של 120 יום נוספים, כלומר עד סוף ספטמבר 2013.

עוד קבע ההסכם כי אם יירשם איחור במסירת הדירה לקונה מעבר למועד שנקבע, החברות יהיו מחויבות לשלם לתובע פיצוי של 3,500 דולר לכל חודש.

לטענת הרוכש, העולה מכתב התביעה, החברות הפרו את ההסכם ואיחרו עד כה במסירת הדירה בלמעלה מ-13 חודשים לאחר מועד המסירה הסופי, ולמיטב הבנתו הן צפויות למסור את הדירות באיחור של שנה נוספת.

"התנהלות הנתבעות והאיחור הרב במסירת החזקה עד כה מהווה הפרה גסה של ההסכם, והסבה לתובע נזקים כלכליים אדירים", נכתב בכתב התביעה.

עוד טוען התובע בכתב התביעה כי העיכוב במסירת הדירות בפרויקט נובע משיקולים אינטרסנטיים של החברות ומרצונן להגדיל את מספר הדירות בפרויקט על מנת לגרוף רווחים גדולים יותר. לטענתו, על-פי התכנון המקורי התכוונו הנתבעות להקים מגדל בן 30 קומות, אולם בדיעבד התברר כי החברות הגישו בקשה להוספת 10 קומות.

בכתב התביעה נטען כי על החברות היה לצפות שהליך הבקשה לתוספת של 10 קומות נוספות לפרויקט יוביל לסטייה משמעותית בזמני השלמת הפרויקט ובמסירת הדירות.

"ברור היה כי יוגשו התנגדויות ויתקיימו התדיינויות משפטיות ותכנוניות רבות... למרות זאת החברות העדיפו באופן מודע ובעזות מצח לצפצף על רוכשי הדירות בפרויקט... ועיכבו את מסירת הדירות לדיירים בלי ליידע או לבקש את אישור הרוכשים, בלי להתחשב בהם ואף בלי לפצות אותם בגין הפרת ההתחייבות על-פי ההסכם", ציין התובע בכתב התביעה.

לטענתו, הנזק שנגרם לו לא מסתכם רק באי-קבלת הדירה בזמן, אלא מדובר בעולה חדש שעל בסיס ההסכם בנה לוח זמנים ועל-פיו העביר את כל פעילותו העסקית ומרכז חייו שלו ושל משפחתו מצרפת למדינת ישראל.

התובע טוען בתביעה כי לאחר שפנה אל החברות בדרישה לשלם לו את הפיצוי בגין האיחור, הן דחו את דרישתו בתואנות-שווא כוזבות ומופרכות. "בכך הותירו הנתבעות את התובע אל מול שוקת שבורה וגרמו לו ולמשפחתו לנזקים כבדים עוגמת-נפש גדולה וטירדה אדירה".

הוא מציין כי באוקטובר 2014 פנה אל החברות במכתב ודרש להעביר לו את דמי הפיצוי בהתאם לחוק המכר, אלא שלטענתו החברות המשיכו להתנער מאחריותן ומחובתן, וטענו כי הסיבה לאיחור היא דווקא שינויים שביקש התובע לבצע בדירה.

בכתב התביעה הבהיר התובע כי לבסוף כלל לא ביצע את השינויים שחשב לבצע בדירה בשל דרישות כספיות מופרכות שדרשו החברות.

"עד היום אין מעלית בבניין, אין טופס 4, ולמעשה הבניין לא הושלם ואינו ראוי למגורים", מציין התובע. "התנהלות לא הוגנת ולא ישרה של הנתבעות כלפי התובע וניסיונן להגדיל את מספר הקומות בבניין הוא שהוביל לאיחור במסירה ותו לא".

התובע טוען כי בשל התנהלות הנתבעות מגיע לו פיצוי בגין כל תקופת האיחור, כולל תקופת הגרייס, ובסך-הכול עבור 18 חודשי איחור.

חוק המכר תוקן בשנת 2011 וקבע פיצויים מוגדלים לרוכשי דירות בגין איחור במסירת דירות. התובע טוען בתביעה כי מגיע לו פיצוי בדמות שכר דירה של דירה דומה לזו שרכש, ובאותו אזור. לדבריו, הוא שוכר דירה דומה בשטחה ובמיקומה לזו שרכש תמורת 24 אלף שקל לחודש, ובהתאם לכך דורש פיצוי כספי בסך 588 אלף שקל.

לחילופין הוא דורש את הפיצוי הקובע בהסכם הרכישה, כלומר 245 אלף שקל, וכן פיצוי בגין הפרה יסודית של ההסכם בסך 283 אלף שקל, פיצוי בגין הוצאות שנגרמו לו כתוצאה מהאיחור בסך 65 אלף שקל ופיצוי בגין עוגמת-נפש בסך 77 אלף שקל. בסך-הכול דורש התובע מיליון שקל.

מיזמיות פרויקט WHITE CITY נמסר בתגובה: "אנו רואים את השירות לדייר כערך עליון. אנו נמצאים בקשר עם כל הדיירים שרכשו דירות בפרויקט מכל קצווי העולם ומספקים להם תמיכה ופתרונות המותאמים אישית לשביעות-רצונם. יזמיות הפרויקט פועלות לסיים את הפרויקט בחודשים הקרובים. במקרה זה מדובר בתביעה שרצופה באי-דיוקים. החברה תגיש כתב הגנה וכתב תביעה שכנגד".