עיריית הרצליה גבתה ארנונה שלא כדין על שטחי גלריה בעסקים

עו"ד רועי נחום: "בהתאם לסעד שקבע ביהמ"ש תידרש העירייה להשיב את דמי הארנונה שהתקבלו בגין גלריות בתקופה שבין יוני 2010 לדצמבר 2012. עפ"י אומדן כספי שהופיע בתביעה, מדובר בכ-5 מיליון שקל"

מחלקת ארנונה בעירייה / צילום: איל יצהר
מחלקת ארנונה בעירייה / צילום: איל יצהר

עיריית הרצליה גבתה ארנונה מבעלי עסקים בעיר בגין שטחי גלריה בניגוד לחוק - כך קבעה השופטת יהודית שיצר מבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים.

במסגרת פסק דין שהתקבל ביום חמישי האחרון (22 בינואר 2015) קבעה השופטת כי "צו הארנונה של עיריית הרצליה כניסוחו אינו מאפשר גביית ארנונה בגין גלריות".

נציין כי מדובר בפסק דין שניתן בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה בנושא זה ואושרה על-ידי בית המשפט בדצמבר 2012.

את התביעה הייצוגית הגיש בעל חנות למוצרי אלומיניום בהרצליה שקיבל חיוב ארנונה בגין "גלריה" שנמצאת בחנות שבבעלותו. מדובר בחלל בגובה 1.55 מטר בה מאפסן התובע מוצרי אלומיניום. על אף שהגלריה אינה משמשת את העסק כשטח עיקרי, שהרי אדם ממוצע אפילו לא יכול לעמוד בשטח הגלריה, בחרה עיריית הרצליה לחייב שטח זה בארנונה כשטח עיקרי לכל דבר ועניין.

לאחר שגילה בעל הנכס כי הוא אינו היחידי שמשלם ארנונה על הגלריה, הוא פנה למשרד עורכי הדין זמיר, נחום ושות' המתמחה בדיני ארנונה והגיש בקשה לתביעה ייצוגית בעניין.

כאמור, בית המשפט קבע כי מאחר שבצו הארנונה של הרצליה לא נכלל המונח "גלריה" בשטח בגינו מחייבים בארנונה בתי עסק, לא ניתן לגבות ארנונה על שטח זה.

מעניין לציין כי בעבר כלל צו הארנונה את המונח "גלריה" במפורש, אך בשנת 1987 שונה נוסח הצו ואף הורחב, אך המונח "גלריה" הושמט ממנו.

על כך נכתב בפסק הדין כי "המעבר מהגדרה לקונית ומצומצמת של הצו משנת 1986/7 להגדרה הרחבה מעורר תמיהה מדוע השמיטה העירייה דווקא את המילה 'גלריה', כאשר מילים רבות אחרות הוספו להגדרת 'שטח שאינו מגורים'... משמצאה העירייה לנכון בתוך הפירוט הרב הזה להשמיט דווקא את המילה 'גלריה' שהייתה קיימת בצו של שנת 1986, יש להתייחס למשמעות ההשמטה".

מעבר להחלטה שהתקבלה כעת, במסגרתה לא תוכל העירייה להמשיך ולגבות ארנונה מבעלי הנכסים בהם נמצאת "גלריה", להחלטת בית המשפט עשויה להיות גם משמעות רחבה יותר, כפי שמסביר עו"ד רועי נחום ממשרד זמיר נחום ושות':

"בהתאם לסעד שנדרש בכתב התביעה של התביעה הייצוגית, תידרש העירייה להשיב את דמי הארנונה שהתקבלו בגין גלריות בתקופה שבין יוני 2010 לדצמבר 2012. על-פי אומדן כספי שהופיע בכתב התביעה, מדובר בכ-5 מיליון שקל, שאותם תידרש העירייה להשיב לבעלי העסקים בעיר ששילמו ארנונה על שטחי הגלריה בתקופה האמורה".

מעיריית הרצליה נמסר היום (ב') כי "העירייה לומדת את פסק הדין ושוקלת את צעדיה בהמשך".