הג'וב החדש של זליכה: בורר מטעם ועד עובדי מזרחי טפחות

זליכה יסייע בהליך הבוררות סביב סוגיית שכר עובדי הבנק ■ הנהלת הבנק מינתה את פרופ' משה צבירן, המתמחה בסוגיות של תגמול ושכר, לבורר מטעמה ■ השניים יחליטו יחד מי יהיה הבורר השלישי בהליך

פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, מונה מטעם ועד עובדי מזרחי טפחות כבורר בהליך הבוררות סביב סוגיית שכר עובדי הבנק. ועד העובדים, בראשות דניאל דהן, הודיע היום (ב') על המינוי. הנהלת מזרחי טפחות מינתה את פרופ' משה צבירן, המתמחה בסוגיות של תגמול ושכר, לבורר מטעמה. זליכה וצבירן יחליטו יחד מי יהיה הבורר השלישי בהליך.

מינויו של זליכה אינו מובן מאליו. אמנם, הוא בעל ניסיון כלכלי רב, משמש בין היתר ראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו והוביל את תהליך הפרטת בנק דיסקונט כשעבד במשרד אוצר; עם זאת, זליכה ידוע באמירותיו החריפות ובנטייתו לעימותים, כך שיהיה מעניין לראות אותו בתפקיד המצריך גיבוש הסכמים ופשרות בין ועד עובדי מזרחי טפחות להנהלת הבנק, שהיחסים ביניהם ידועים כעכורים למדי.

נציין כי זו אינה הפעם הראשונה שזליכה מייצג עובדים. כך לדוגמה, בנובמבר האחרון נחשף ב"גלובס" כי ועד העובדים של חברת תרכובות ברום מקבוצת כיל שכר את שירותיו של זליכה לניהול המשא ומתן עם הנהלת החברה, על רקע תוכנית ההתייעלות של החברה. "לעובדים מגיעה תוספת שכר ניכרת, לא רק בגלל השחיקה בשכרם, אלא גם בזכות ההצלחה העסקית של הבנק שלא באה לידי ביטוי בתלוש של העובדים. אני משוכנע שהמינוי של פרופ' זליכה יוביל למימוש הצדק הכלכלי והחברתי בבנק", מסר היום דהן.

מינוי בורר מטעם העובדים נהפך סאגה. במקור ביקש הוועד למנות את יעקב דנון כבורר, ואולם בהנהלת מזרחי טפחות, בראשות אלדד פרשר, התנגדו לכך נחרצות, ואף עתרו בעניין לבית הדין לעבודה. התנגדות הבנק נבעה מכך שדנון שימש בעבר מנהל משאבי אנוש של הבנק, ולכן הוא בעל ידע רב מתוך תפקידו הקודם בבנק. במזרחי טפחות טענו כי מינויו מהווה הפרה של חובות האמון וההגינות החלות עליו כחבר הנהלה לשעבר. בסופו של דבר בית הדין לעבודה קיבל את טענת הבנק והורה לפסול את המינוי. הוועד היה יכול לערער על ההחלטה, אך בחר לוותר ולמנות את זליכה במקום.

היחסים בין ועד העובדים להנהלת מזרחי טפחות אינם פשוטים. זה 10 שנים לא נחתם הסכם שכר חדש, וועד העובדים טוען לשחיקת שכר ריאלית. עם זאת, הוועד מחויב לשקט תעשייתי עד סוף השנה, כך שלמרות הטענות הוא אינו יכול להכריז סכסוך עבודה. כל חילוקי דעות בין הצדדים עוברים להליך של גישור - הליך זה בראשות צבירן וזליכה אמור לפתור חילוקי דעות הקשורים בעיקר לתנאי השכר והעבודה בבנק. עוד נזכיר כי באחרונה נעשו חילופי תפקידים בראשות הוועד - שרה ליזרוביץ, שכיהנה כיו"ר במשך שנים ארוכות החליטה להצטרף לתוכנית הפרישה המוקדמת בבנק ולעזוב, ובמקומה מונה סגנה דהן. באחרונה החלו שיחות בין דהן להנהלת מזרחי טפחות בניסיון לגבש הסכם חדש.