איך להיחשף לחברות שעשויות להוות יעד להשתלטות?

הגברת קצב הצמיחה במגזר הפארמה האמריקאי קידמה תהליכי קונסולידציה בענף ■ מהו הייחוד של קרן הסל XPH, שמאפשר חשיפה מוגברת לחברות שעשויות להוות יעדי רכישה פוטנציאליים?

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

מגזר הבריאות הצטיין בתור אחד המגזרים המובילים בשוק המניות האמריקאי והגלובלי בשנים האחרונות, והוא מציג תשואה דו-ספרתית זה ארבע שנים ברציפות. מהלך העליות הוביל גם לעלייה בתמחור היחסי של המגזר, אך הוא עדיין נסחר במכפיל רווח דומה לממוצע של מדד 500 S&P; זאת למרות שיעורי צמיחה גבוהים יותר בהשוואה לשוק האמריקאי הכללי, ובדיסקאונט לשאר המגזרים הדפנסיביים.

השיפור בסנטימנט כלפי מגזר הבריאות בא על רקע האצה בקצב הצמיחה והרווחיות של חברות הפארמה האמריקאיות, הן כתוצאה מרפורמת הבריאות בארה"ב, "אובמקייר", שהכניסה עשרות מיליוני תושבים נטולי ביטוח למעגל הכיסוי הביטוחי, והן לאור גורמים חיוביים בפעילות החברות. נציין במיוחד את ההתקדמות הניכרת שחלה בפיתוח תרופות חדשניות, עם דוגמאות בולטות בתחומי הסרטן, הצהבת והטרשת הנפוצה, פריצות דרך שנמצאות עדיין בתחילת דרכן, ואת הסביבה הרגולטורית התומכת בארה"ב, שמעודדת פיתוח תרופות חדשות בעלות יעילות משופרת.

הגברת קצבי הצמיחה במגזר הפארמה האמריקאי הובילה, בין השאר, להתקדמות בתהליכי הקונסולידציה בענף, עם מספר שיא של עסקאות מיזוגים ורכישות. רק בשנת 2014 לבדה בוצעו במגזר הפארמה עסקאות בהיקף הכולל של כחצי טריליון דולר, כולל רכישת חברות תרופות Allergan ו-Forest Labs על ידי חברת Actavis (ACT), ורכישת חברת ציוד רפואי Covidien על ידי Medtronic (MDT); וזאת בלי להתחשב בשתי עסקאות עתק שלא יצאו אל הפועל - הצעות רכש של שתי חברות התרופות האמריקאיות פייזר (PFE) ו-AbbVie (ABBV) לחברות התרופות הבריטיות AstraZeneca (AZN) ו-Shire (SHPG), שנפלו עקב מכשולים רגולטוריים.

משקיע, שמחפש ליהנות ממהלכי המיזוגים והרכישות בענף הפארמה, לא בהכרח ימצא את הפתרון בקרנות סל מובילות על המגזר, כגון Health Care Select Sector SPDR ETF (XLV), Vanguard Health Care ETF (VHT) או iShares Dow Jones US Healthcare (IYH), כיוון שקרנות אלה מוטות חברות הפארמה הגדולות, שצפויות לפעול דווקא בצד הרוכש, ולא בצד היעד לרכישה.

לצורך החשיפה לחברות שעשויות להוות יעדי רכישה פוטנציאליים, יש להתמקד בקרנות סל שאינן מורכבות לפי הקריטריון של שווי שוק, אלא בקרנות שמנטרלות את הטיית שווי השוק באמצעות חלוקה שווה בין החזקותיהן.

היתרון של משקל שווה

קרן סל שמיישמת עקרונות השקעה אלה בתחום הפארמה, היא SPDR S&P Pharmaceuticals ETF (סימול: XPH). זו קרן ותיקה (מנוהלת מאז יוני 2006), בעלת היקף נכסים גדול של למעלה ממיליארד דולר, סחירה יחסית (מחזור יומי ממוצע של כ-8 מיליון דולר) ונושאת דמי ניהול נמוכים של 0.35% בשנה. הקרן עוקבת אחר מדד S&P Pharmaceuticals Select Industry Index ומורכבת מ-37 החזקות, שבהן היא משקיעה כאמור באופן שווה. הדבר מונע משקלות גדולים של החזקות בודדות בחברות הענק, ואף החזקה אינה עולה על 4% מהיקף הקרן.

מתוך 37 נציגות קרן XPH, רק 8 הן חברות הפארמה הגדולות, בעלות שווי שוק של למעלה מ-50 מיליארד דולר; 7 חברות נוספות נסחרות בשווי שנע בטווח של 10-50 מיליארד דולר (ביניהן פריגו הישראלית למחצה); והשאר חברות קטנות יותר, שעשויות להוות יעדים לרכישה בעתיד.

מרבית החברות המרכיבות את קרן הסל נהנות משיעורי צמיחה גבוהים משמעותית מהממוצע הענפי, עם שיעורי צמיחה חציוני ב-3 השנים האחרונות של כ-20% (26% בנטרול חברות הענק). זהו נתון חשוב, היות ששיקול הצמיחה הגבוהה עומד בראש סדרי עדיפויות של החברות הגדולות בבואן לבצע רכישות.

בנוגע לתמחור, כרבע מנציגות קרן XPH הן מפסידות, אך לשאר החברות רווחיות נאה ומשתפרת בקצב מואץ. בנטרול תשע החברות המפסידות, מכפיל הרווח הממוצע של הקרן עומד על 22 לתחזית 2015 (מכפיל רווח חציוני של 18) - פרמיה שאינה גבוהה באופן משמעותי בהשוואה לממוצע ענף הפארמה הכללי. רבות מנציגות קרן XPH מתמחות בנישות צומחות של שוק התרופות, כגון Specialty pharma, תרופות יתום, תרופות גנריות ועוד, ובכך עשויות ליהנות מהמשך תהליכי ה-M&A בענף הפארמה האמריקאי.

*** הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם