מה העולם אוהב? כדורגל (וכדורגל אנגלי)

ראגבי, קריקט, פורמולה 1, פוטבול, אפילו כדורסל מה-NBA: עם כל הכבוד לכולם, אין אף ענף ספורט שמסוגל להתחרות עם הפופולריות של הכדורגל, וזה לא הולך להשתנות בקרוב ■ הסיבות, הרבה לפני כסף או יכולת שיווק - הן תרבותיות

אצטדיון בלו הוריזונטה, ברזיל, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס
אצטדיון בלו הוריזונטה, ברזיל, מונדיאל 2014 / צלם: רויטרס

שנה חדשה תמיד מביאה לצידה גם לו"ז ספורטיבי מחודש, ואירועים מרגשים שנמצאים באופק. מה יעורר את התיאבון של האוהדים ב-2015? גביע העולם בראגבי, תחרות ה-Ashes בקריקט בין אוסטרליה לאנגליה, גביע 'העולם בקריקט. אבל כנראה שאף אחד מהנזכרים לעיל לא באמת "יעשה את זה", בטח ברמה הגלובלית. כדי להתלהב באמת מההיצע של הענפים הנ"ל, אתה חייב להיות אוהד שרוף ומחויב שלהם. הם, וגם האולימפיאדה הבריטית ("משחקי חבר העמים הבריטי" - Commonwealth Games) - גורפים התעניינות עולמית מועטה. לאליפות העולם באתלטיקה, שתיערך אף היא השנה, יש אמנם נוכחות בינלאומית - אבל יותר מדי פעמים עולות שאלות סביב הסימום השיטתי שם.

גם השנה יהיה זה ענף הספורט הגלובלי ביותר שימשיך ליהנות ממרבית תשומת הלב. אפילו בשנה כמו זאת, בה לא מתקיימים בקיץ אירועי הראווה המשמעותיים של המשחק (גביע העולם או אליפות אירופה) יש מעט גורמים שיוכלו לעצור את הצמיחה הבלתי פוסקת של הכדורגל. אפילו המוניטין המוכתם של ארגון הגג פיפ"א.

***

הרצון של ענפים אחרים להתקרב או אפילו לדגדג את הדומיננטיות הגלובלית של הכדורגל - הוא חסר טעם וסיכוי. הם אמנם עושים כמיטב יכולתם על מנת לייצר עניין רחב יותר סביבם, מנסים להמציא פורמטים חדשים, שואפים לחדור לטריטוריות שעוד לא נגעו בהן. אבל בחלק מהמקרים מדובר יותר על ניסיון לעצור דעיכה קיימת מאשר על ניסיון לחולל צמיחה: לקריקט, למשל, יש את פורמט ה-"20", גירסא מהירה יותר במסגרתה משחקים נמשכים שלוש שעות "בלבד". זה פורמט שפונה לקהלים רחבים יותר, בניגוד לאלו המתכווצים שעדיין נשארו נאמנים לקריקט המסורתי והמייגע. בכל אופן, שני האירועים המרכזיים של הענף ב-2015, שמהווים את ליבו של המשחק - גביע העולם שיתקיים באוסטרליה וה-Ashes - ימשיכו להתקיים בפורמט הארוך והקשה לצפייה. בכך ימחיש הקריקט את הקושי העצום של הענף לאזן בין הצרכים של שמרניו לבין הדרישות של קהליו החדשים.

עיניהם של כל שמרני הראגבי יתרכזו בספטמבר הקרוב בגביע העולם שייערך באנגליה. אך למען האמת, הספורט האלים כבר החל להתחמם לקראת אירוע משמעותי הרבה יותר עבורו: משחקי הקיץ. פורמט השביעיות של הראגבי ייכנס לסבב התחרויות האולימפיות שייערכו בריו דה ז'ניירו ב-2016. וזה כבר משהו שבאמת יכול לשנות את התפיסה הבינלאומית כלפי הענף הזה, לטענת עמנואל המברט מסוכנות הייעוץ AT Kearney. "גביע העולם בראגבי מתרכז בעיקר במדינות הגדולות. הוא יתקיים באנגליה - מדינת ראגבי מסורתית; ורק מדינות שיש להן מספיק שחקנים פעילים באמת מסוגלות להתחרות ברמות האלו", הוא מסביר. "אבל כשאתה הופך לספורט אולימפי, פתאום ממשלות מתגייסות ומעניקות לך משאבים, ובמונחים של פיתוח הענף אתה זוכה להזנקה משמעותית".

ענף הספורט שניצל באופן הכי נרחב את נוכחותו באולימפיאדה הוא הכדורסל. בשלושת העשורים האחרונים הצליחו קבוצות ה-NBA לשווק את הליגה לנקודות הכי נידחות בגלובוס. ה"דרים-טים" הבלתי נשכחת של 1992, שכללה את ג'ורדן, פיפן, מלון, סטוקטון, דרקסלר, מג'יק ג'ונסון, בארקלי, בירד, דייויד רובינסון ופטריק יואינג - הפכה לסיפור הספורט הכי גדול באותה שנה. אסטרטגיית חשיפת הסופרסטארים, גם באמצעות האולימפיאדות, הניבה פירות גלובליים ל-NBA: כ-10% מההכנסות השנתיות של הליגה (מוערכות כיום ב-5 מיליארד דולר) הוא מחוץ לארה"ב.

צריך לציין שהכדורסל אינו ענף הספורט האמריקאי היחיד שמחפש לרעות בשדות זרים: ה-NFL כבר הגיעה לשלבים מעשיים בהכשרת השטח לפתיחת קבוצת שתקיים את משחקי הבית שלה בלונדון דרך קבע.

על-פי סטפן סיזמנסקי, פרופסור לניהול ספורט מאוניברסיטת מישיגן ומחבר הספר פורץ הדרך "סוקרנומיקס", המורשת התרבותית של חלק מענפי הספורט מגבילה את התפתחותם הבינלאומית. ראגבי וקריקט נתפסים על-ידי העולם הרחב כענפים מאוד בריטיים, בעוד פוטבול ובייסבול נתפסים לאאוטסיידרים וענפים מאוד אמריקאים. "הכדורסל הוא הענף שהכי קרוב לכדורגל מבחינת הגלובליות שלו, אך אפילו הוא משתרך מאחורה מבחינה ייחוסו התרבותי", מסביר סיזמנסקי. "הכדורגל הוא לא משחק ש'שייך' למישהו - אף מדינה או תרבות מסוימת לא יכולות להכריז בעלות עליו". וזה יתרונו הגדול.

הפופולריות העצומה והגואה של הכדורגל, ביחד עם שיפורים מתמידים באיכויות השידור, נתנו למארגנים של הכדורגל מהרמות הגבוהות ביותר - פיפ"א, אופ"א והפרמיירליג - "את ההזדמנות לגרוף כסף גדול ולהגיע לקהלים הגדולים ביותר", אומר סיזמנסקי. בשנה הקרובה, הקביעה האחרונה תבוא לידי ביטוי במלוא תפארתה ברגע השיא (העסקי) של הספורט העולמי: מכרז זכויות השידור של הליגה האנגלית הבכירה שצפוי להיסגר בחודשים הקרובים. שווי הזכויות לשנים 2013-2016 קפץ ביותר מ-50% ביחס לחוזים של שלוש השנים שלפני כן - והסתכם ב-2.2 מיליארד ליש"ט. מבחינת זכויות שידור בחו"ל - מדובר בסכום שאף ליגת ספורט בעולם לא מצליחה אפילו לפזול כלפיו. על-פי הערכות - הסכום הזה רק ימשיך להתנפח בהסכמים החדשים של 2016-2019, במסגרתם תחתום הפרמיירליג על 80 חוזים בינלאומיים, שיבטיחו שידורים ל-175 מדינות שונות. גם ליגת האלופות של אופ"א, שחוזי הטלוויזיה שלה הכניסו 1.65 מיליארד דולר בעונת 2012/13, נמצאת בעיצומו של מכרז הזכויות לשנים 2015-2018. בנוסף ל-30 החוזים שנחתמים מול זכייני השידורים האירופיים - 30 חוזים אחרים יתחדשו במדינות שמחוץ ליבשת.

***

מה יש לכדורגל שאין לענפים אחרים? המברט סבור כי ענף שמעוניין להתחרות עם הכדורגל זקוק שיהיו לו חמישה מאפיינים: הוא חייב להיות בעל מוניטין מסוים; בעל יכולת להתקיים, ברמת התשתיות כמעט בכל מקום; הוא חייב להיות קל להבנה, מבחינת מערכת החוקים שלו; כמובן שהוא זקוק לגוף מנהל חזק ועוצמתי שישווק אותו החוצה, דוגמת פיפ"א; והוא צריך להיות כזה שקל יחסית להתחרות בו.

מירוצי הפורמולה 1 עונים על חלק ניכר מהדרישות. הקרן הפרטית CVC Capital Partners, בעלת המניות העיקרית בספורט המוטורי, טענה לפני כשלוש שנים בתשקיף למשקיעים כי כמות צופי הטלוויזיה השנתית בענף עולה על 500 מיליון איש מ-190 מדינות, או במילותיה - "התחרות הספורטיבית השנתית הנצפית בעולם". בניגוד למונדיאל או למשחקים האולימפיים, שנערכים אחת לארבע שנים - CVC מדגישה כי התחרות "שלה" נערכת בכל שנה, למשך תשעה חודשים.

אז לפורמולה 1 יש מוניטין; וברמת התשתיות - ניתן לבנות מסלול לגיטימי כמעט בכל מדינה, גם אם היא לא מעשירות העולם (ב-2014, למשל, נערך מירוץ בבודפשט ההונגרית); מערכת החוקים של הספורט קלילה להבנה (כל ילד יודע מה זה מירוץ מכוניות); ו-CVC, ביחד עם איגוד הספורט המוטורי הבינלאומי (FIA), הם בהחלט גופים חזקים ועשירים שיכולים לשווק את הענף כמו שצריך. אבל אחד מחמשת המאפיינים החשובים ביותר, הפורמולה 1 לא מגשימה: הנגישות להתחרות בענף. "מחיר 'כרטיס הכניסה' לסבב הוא פשוט גבוה מדי", אומר המברט. בעוד כדורגל אפשר לשחק, כמאמר הקלישאה, כל עוד יש לך כדור ושני סמרטוטים - ברכב פורמולה 1 אפשר לנהוג רק אם מרצדס או פרארי יואילו לייצר אחד כזה במיוחד עבורך.

***

השנה יתקיים אירוע ספורט נוסף שיתחרה על אהבת הקהל העולמית, ועל-פי מומחים והערכות של מארגניו, עשוי להפוך ללהיט. קנדה תארח האירוע, שמצפה לכ-500 מיליון צופי טלוויזיה וכ-1.5 מיליון אוהדים שייראו אותו פיזית. האירוע הזה הוא אליפות העולם לנשים; הענף הוא כדורגל.