המבקר: בלגן בנתיבי ישראל - ג'ובים למקורבי המנכ"ל

דוח המבקר על נתיבי ישראל מאשר את תחקיר "גלובס" ■ למרות החלטת ועדת המכרזים כי דוד גת יהיה מנוע מלעסוק בכל תפקיד אחר למעט יו"ר ועדת החריגים, המשיכה החברה להעסיקו כיועץ לבחינת דרישות הקבלנים

שי ברס / צילום: איל יצהר
שי ברס / צילום: איל יצהר

חברת נתיבי ישראל התקשרה עם מהנדס שהיה מקורב למנכ"ל שי ברס ומינתה אותו ליועץ חיצוני שתפקידו לבחון מחלוקות בין החברה לקבלנים שעובדים איתה. במקביל, מינה ברס את אותו מקורב ליו"ר ועדת החריגים בחברה - מה שמעלה חשש לניגוד עניינים מובנה בין שני התפקידים - כך עולה מדוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, שפורסם היום (ד'). בסך-הכול שילמה החברה ליועץ 3.6 מיליון שקל.

חברת נתיבי ישראל עוסקת באחזקה ובפיתוח הכבישים הבינעירוניים בישראל, כמו גם בפיתוח מסילות רכבת. שווי תשתיות החברה מוערך בכ-70 מיליארד שקל, ואת תקציבה מממנת הממשלה בכ-7 מיליארד שקל בשנה.

במאי האחרון פורסם ב"גלובס" כי ברס עזב את נתיבי ישראל לאחר שזומן לפגישה עם מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, על רקע ממצאי דוח הביקורת שהכין רו"ח קובי נבון עבור רשות החברות, וכן לאור בדיקה שעורך משרד מבקר המדינה בחברה בפרשת מחלף דרור ובפרשות נוספות. כעת מתבררות הפרשות האחרות.

חלק ניכר מעבודות הביצוע של חברת נתיבי ישראל נעשות באמצעות מיקור חוץ של קבלנים, כאשר מדי פעם נדרשים הקבלנים לבצע עבודות חריגות ומבקשים על כך החזר. בדיוק בשביל כך פועלת בחברה ועדה לאישור חריגים שאותה ממנה המנכ"ל. מבדיקה שערך המבקר בין החודשים יוני 2013 עד ינואר 2014 עולה, כי ברס פעל לכך שהחברה תתקשר עם המהנדס דוד גת, שאותו הכיר עת שעבדו ביחד בחברת נתיבי איילון. גת היה הבעלים של חברה קבלנית בשם "חירם גת", שהחלה בהליכי פירוק בשנת 2004 לאור חוב של 370 מיליון שקל. במסגרת התפקיד דן גת בחריגים רבים מבלי שהדבר עבר תחילה דרך כלל הגורמים המוסמכים. כך נאכפו לכאורה הגורמים המוסמכים בחברה, בעוד שגת אישר לקבלנים שונים תשלום בסך עשרות מיליוני שקלים.

בין הדוגמאות הבולטות לחריגות שאישר גת ניתן למנות אישור חריגה של 18.5 מיליון שקל לחברת "מרדכי בנימין ובניו" בפרויקט הרחבת כביש 90 בין צומת עמיעד לקריית שמונה. ההמלצה של גת נעשתה למרות התנגדות מנהל הפרויקט למתן התשלום החורג.

מדוח המבקר עולה כי החברה הרחיבה פעמיים את הסכם הייעוץ עם גת, עד שסכומו המקורי גדל ביותר מפי שלושה - כאשר ההרחבה הראשונה נעשתה רק שבוע לאחר חתימת ההסכם המקורי, "דבר המעורר חשש לפיצול מלאכותי בין הפרויקטים לבדיקה שנכללו בהסכם המקורי ובין הפרויקט שנוסף לו שבוע לאחר חתימתו", כתב המבקר. בסך הכול קיבל גת תשלום בסך 1.2 מיליון שקל עבור עבודת הייעוץ.

במקביל, מינתה ועדת המכרזים של החברה את גת לתפקיד יו"ר ועדת החריגים בחברה ושילמה לו על כך 2.4 מיליון שקל. בתור יו"ר הוועדה דן בדרישות חריגים, בעוד שהוא אוכף את הגורמים המוסמכים לעשות בקרה ראשונית בחברה. המבקר גילה כי "בדיון בוועדת המכרזים לא אפשר המנכ"ל ל'שומרי הסף' בחברה - היועץ המשפטי וסמנכ"ל הכספים שלה - להביע את דעתם בחופשיות ולהציג עמדות שונות משלו. המנכ"ל הביע חוסר נכונות לבחון את הצעת היועץ המשפטי שגורמים מקצועיים יבדקו את הנושא. תפקודו של המנכ"ל אינו עולה בקנה אחד עם סדרי מינהל תקין", נכתב בדוח.

העובדה כי היועץ כיהן בשני התפקידים - יו"ר ועדת חריגים ובודק מחלוקות בין החברה לקבלנים - יוצר "חשש לניגוד עניינים מוסדי אינהרנטי", כותב המבקר ומוסיף כי למרות החלטת ועדת המכרזים שגת יהיה מנוע מלעסוק בחברה בכל תפקיד אחר למעט יו"ר ועדת החריגים, המשיכה החברה להעסיקו בתור יועץ לבחינת דרישות הקבלנים.

לבסוף מציף המבקר חשש נוסף של הסבת הסכמים בין ספקים ונותני שירות הנובעת מהעובדה שהתשלום לגת עבור שני תפקידיו נעשה לשלושה גורמים שונים: גת עצמו, חברת "חירם גת" אשר הייתה בבעלותו, וחברת "בן יקר גת" שנמצאה בבעלות בנו. זאת, למרות שההסכמים שנחתמו עבור השירות לא נחתמו עם החברה בבעלות בנו. "הסבת ההסכמים בין ספקים ונותני שירות עשויה לחשוף את חברה לפעולות המנוגדות לחוקים שונים, לרבות חובת המכרזים, דיני המסים והחוק לאיסור הלבנת הון", כתב המבקר.

מנתיבי ישראל נמסר: "החברה קיבלה לידיה את דוח הביקורת ופועלת ליישם את המלצותיו. הדירקטוריון וההנהלה נוקטים בצעדים חריפים ומשמעותיים לתיקון הליקויים ולהגברת הבקרות הפנימית. בין הפעולות שכבר יישמה החברה: עדכון והטמעת נהלים חדשים ומחמירים; מינוי בעל תפקיד בכיר האחראי על אכיפת התקנות; חיזוק משמעותי של מערך מבקר הפנים בחברה; שינוי מבני של 'ועדת חריגים' שבראשה עומדת כיום מנהלת בכירה. בנוסף, הקימה החברה מנגנונים למניעת ניגוד עניינים והטמיעה קוד אתי המחייב הן את עובדיה והן את הספקים והיועצים, כתנאי לעבודה בחברה. הדירקטוריון עוקב ומפקח אחר ביצוע החלטות אלה ובמקביל פועל לאיתור מנכ*ל חדש שיוביל את החברה ועובדיה בביצוע המשימות האדירות שהטילה עליה הממשלה בפיתוח רשת הכבישים ומסילות הרכבת בישראל".

פרקליטיו של שי ברס, עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא, מסרו כי "בתקופת כהונתו של שי ברס כמנכ"ל נתיבי ישראל הגיעה החברה לשיאים חדשים וברס זכה לשבחים רבים בגין תפקודו כמנכ"ל החברה. באשר למקרה הנקודתי בדבר ההתקשרות עם המהנדס העומד במוקד דוח המבקר, ייאמר כי מדובר בהתקשרות שנעשתה על בסיס שיקולים מקצועיים ועניינים גרידא, שאושרה על דעת כל הגורמים הרלוונטיים בחברה, לרבות היועץ המשפטי של החברה".