עובדי תרכובות ברום פוצצו את המו"מ עם ההנהלה

ביה"ד לעבודה שלח את הצדדים למו"מ על רקע תוכנית ההנהלה לפיטורי 144 עובדים ■ הוועד: "ההנהלה דחתה הצעותינו" ■ ההנהלה: "הוועד גורר רגליים"

ועד העובדים בתרכובות ברום, שמקבוצת כימיקלים לישראל (כיל), הודיע היום (ד') על פיצוץ במשא ומתן עם ההנהלה בעקבות דרישתה לפיטורי התייעלות.

לדברי יו"ר ועד העובדים בחברה, אבנר בן סניור, "נוכחנו פעם נוספת שעתידה של החברה אינו בראש סדר העדיפויות של ההנהלה, ומבחינתה כל זמן שאין פיטורים, אין גם התייעלות. ההנהלה מוכיחה שהיא תעשה את הכל, לרבות פגיעה בעובדים, כדי לנקום במדינה על ההמלצות של ועדת ששינסקי וזאת תוך פגיעה בעבודה המאורגנת".

הנהלת כיל זימנה לפני כחודשיים 144 מעובדי מפעל תרכובות ברום שבנאות חובב לשימוע לפני פיטורים. בכיל הסבירו את המהלך בתוכנית התייעלות שגובשה בחברה בעקבות המשבר בשוק הברום בעולם, צמיחה איטית וירידה במחירים. זאת, בנוסף להחלטת הממשלה לאמץ את ההמלצות של ועדת ששינסקי, שקבעה כי על כיל לשלם למדינה החל משנת 2017 מס על רווח יתר בשיעור של 42%. בכיל אומרים כי בעקבות יישום ההלצות, החל מעוד כשנתיים היא תשלם למדינה מסים בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל בשנה, ולפיכך היא נאלצת להתאים את פעילותה לסביבת המס החדשה.

אלא שהפיטורים שתוכננו בתרכובות ברום בוטלו בעקבות עתירה שהגישו העובדים לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. זאת, לאחר שהצדדים נשלחו לקיים מו"מ אינטנסיבי בניסיון להגיע להסכמות. לדברי בן סניור, הנהלת החברה דחתה הצעות שהעלה הוועד לפרישה מוקדמת של עשרות עובדים, נקטה בפעולות חד-צדדיות, כמו ביטול הסעות של עובדים בשעות נוספות, קיצוץ בתקנים ועוד.

"המו"מ מתנהל באופן בלתי אפשרי וגובל בביזיון", אמר. על רקע המבוי הסתום בהידברות בין הצדדים, פנה היום הוועד בתרכובות ברום לבית הדין האזורי בבאר שבע בבקשה למשוך את העתירה נגד פיטורי העובדים, שבמסגרת הדיון בה, הם נשלחו להידבר עם ההנהלה. בוועד אמרו כי עם משיכת העתירה, הם משתחררים למעשה מן המחויבות לקיים עם ההנהלה מו"מ.

מכיל נמסר בתגובה, כי "הנהלת החברה מקיימת במשך חודשים היוועצות אינטנסיבית מקיפה ומעמיקה עם ועד העובדים, שבמהלכה נמסר לו חומר רב הנוגע לתוכניות ההתייעלות. למרבה הצער, ועד העובדים נוקט טקטיקה מכוונת של משיכת זמן וגרירת רגליים, ועושה את הכל כדי לסכל את תהליכי ההתייעלות הנדרשים. באחרונה הוועד אף לא מצא לנכון להתייצב להמשך השיחות עם ההנהלה. מדובר בהפרה בוטה של החלטת בית הדין האזורי לעבודה בנוגע להיקף ההיוועצות וקצב קיום הישיבות. עם פניית העובדים לבית הדין בבקשה למחוק את העתירה מעידה על כך שהליך ההיוועצות מוצה עד תום. הנהלת החברה חייבת לבצע את תוכניות ההתייעלות ותפעל בהתאם לקבוע בהסכם הקיבוצי".