האנליסטים שהאמינו שמניות פרטנר וסלקום יזנקו עד 160%

"גלובס" חוזר להמלצות הוורודות שניפקו אנליסטים לפני הקריסה הנוכחית במניות התקשורת

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

בסוף שנת 2014 השיקה סלקום את שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית שלה, והציתה מחדש את תחרות המחירים הפרועה בשוק הסלולר, שלמעשה נמשכת כבר מאמצע 2012 - כשהוט מובייל וגולן טלקום נכנסו לשוק.

שחיקת המחירים המחודשת הובילה לירידה חדה במחירי המניות של סלקום ופרטנר, שנחלשו ב-37% ו-32% בהתאמה מתחילת 2015, וזאת אחרי ירידה של 29% בסלקום ושל 37% בפרטנר במהלך 2014. לא בטוח שיש מישהו - בחברות עצמן, בקרב המשקיעים, ואפילו האנליסטים שזהו חלק מתפקידם - שיוכל לנבא היום האם המניות כבר הגיעו לתחתית.

חזרנו אל ההמלצות שניפקו האנליסטים שמסקרים את שוק התקשורת לפני שנה, כדי לבדוק האם מישהו הצליח לנבא את הכיוון הכללי; מי המליץ ללקוחותיו את ההמלצות המדויקות ביותר; והאם מחירי היעד למניות (שניתנים בדרך כלל לשנה קדימה) דומים למחירי המניות בפועל, היום.

המסקנות: בחוכמה שבדיעבד, אפשר לקבוע שהמלצות האנליסטים על מניות חברות הסלולר הוותיקות סלקום ופרטנר, פספסו בגדול. אפילו אלו שהחזיקו בדעה שלילית על המניות עצמן והמליצו למכור אותן, לא ניבאו את עומק הנפילה, ומחירי היעד שלהם היו גבוהים יותר ממחיר המניה בפועל.

כך, האנליסט מייקל קלאר מסיטי המליץ בתחילת ינואר 2014 למכור את מניות סלקום ופרטנר. "אנחנו סבורים שהאינטנסיביות של התחרות מעלה שאלות", כתב קלאר על רקע (עוד) מבצעים חסרי תקדים בשוק הסלולר המקומי, כשגולן והוט הציעו חבילות סביב מחיר של 59 שקל לחודש.

"הקונצנזוס בשוק מדבר על סביבת תמחור יציבה ב-2014-2015, עם רמות המחירים של 2013 או יותר מכך", העריך עוד קלאר אז. "אנחנו לא בטוחים שזה נכון, משום שהרבה יותר קשה להעלות מחירים מאשר להוריד אותם". אבל גם קלאר, כאמור, לא העריך נכון את הנפילה החדה במחירי המניות של שתי החברות. מחיר היעד שלו לפרטנר היה 28.2 שקל, נמוך בכ-13% ממחיר המניה ביום ההמלצה אך גבוה פי 2 מהמחיר הנוכחי, 13.9 שקל. בסלקום מחיר היעד עמד על 38.5 שקל, כשהמחיר היום הוא 21.5 שקל בלבד.

גם במריל לינץ' המליצו באותה תקופה על סלקום בהמלצה שלילית, אך מאז הפסיקו לסקר את המניה. לעומתם, UBS ואקסלנס החזיקו בהמלצות נייטרליות על סלקום ופרטנר. מחירי היעד שהציבו שני הגופים הללו למניות שתי החברות גבוהים ב-77%-138% מהמחירים אליהם הגיעו המניות בפועל.

בבזק - היו קרובים יותר למציאות

האופטימי ביותר על מניות הסלולר היה בית ההשקעות IBI. האנליסט אורי ליכט כתב בסוף 2013 כי רמת התחרות בשוק הסלולר הישראלי היא מהגבוהות בעולם, והעריך שהפוקוס הרגולטורי יעבור לשוק הקווי.

"התחרות בתחום הסלולר צפויה להאט. אנו מעריכים כי בשנת 2014 יצליחו החברות לרשום שיפור קל בהכנסה הממוצעת למשתמש", כתבו באי.בי.אי, ועל רקע זה המליצו על "קנייה" של מניות סלקום ופרטנר. מחירי היעד שהוצמדו לסלקום ופרטנר, 56 שקל ו-37 שקל בהתאמה, נראים היום כמו חלום רחוק למשקיעים בהן, וגבוהים ביותר מ-160% מהמחירים בפועל.

בכל הקשור למניית בזק , האנליסטים היו קרובים יותר למה שקרה בפועל. כנראה שהעובדה שבזק חסינה יותר לתחרות בשוק הסלולר, מכיוון שפעילותה מגוונת יותר ולא מתבססת רק על השוק הזה, תורמת לכך, משום שמנייתה לא נחתכה בחדות כמו אלו של סלקום ופרטנר, אלא אף רשמה תשואה של 29% בשנה האחרונה.

שלושה אנליסטים - דיוויד קפלן מברקליס, חיים ישראל ממריל לינץ' ורוני בירון מ-UBS - נקבו לפני כשנה במחיר יעד שניבא כמעט במדויק את מחיר המניה הנוכחי - 6.5 שקל (לעומת כ-6.3 כיום). שלושתם החזיקו בהמלצות חיוביות על מניית בזק, שהוכחו בדיעבד כמוצדקות, על רקע עליית המניה בתקופה זו. במקביל, קלאר מסיטי פחות קלע בהמלצתו הנייטרלית על בזק, אך רחוקים יותר היו בתי ההשקעות אקסלנס ואי.בי.אי שהחזיקו בהמלצות שליליות. מחיר היעד של אקסלנס מלפני שנה נמוך ב-25% מהמחיר הנוכחי.

אנליסטים על מניות התקשורת
 אנליסטים על מניות התקשורת