5 קרנות סל אטרקטיביות שחמקו מתחת לרדאר

שוק מוצרי היוקרה העולמי נמצא בטיפוס מתמיד זה שנים ■ מהו מקור הצמיחה שלו, וכיצד ניתן להיחשף אליו

גלרי לפייט / צילום: רויטרס
גלרי לפייט / צילום: רויטרס

שנת 2015 אינה שנה פשוטה לחיזוי מבחינה מקרו כלכלית, והשילוב בין תנאי חוסר ודאות לתחזיות פסימיות שולח את המשקיעים לחפש אחר חוף מבטחים להשקעותיהם. האם באמת יש אפיקי השקעה, שהם חסינים מפני שינויים וזעזועים בכלכלה? כמובן שלא, אבל בוודאי יש אפיקי השקעה רגישים פחות למחזוריות בכלכלה העולמית. אחד מהם הוא שוק מוצרי היוקרה ומותגי העל.

החברות המשווקות את סמלי הסטטוס השונים מדווחות על שיפור במכירות כבר מספר שנים. לפי נתוני חברת הייעוץ Bain & Company, ב-20 השנים האחרונות שוק מוצרי היוקרה צמח בשיעור כפול בהשוואה לקצב הצמיחה של התמ"ג העולמי. על פי נתוני הפורטל הפיננסי Statista, שוק מוצרי היוקרה העולמי, שנמצא בטיפוס מתמיד זה מספר שנים, גילגל בשנת 2013 כ-217 מיליארד אירו.

כך לדוגמה, רשת התכשיטים טיפני (סימול: TIF) הציגה ב-2014 מכירות חזקות, שהסתכמו ביותר מ-4 מיליארד דולר - גידול של 6.2% לעומת שנת 2013; וקבוצת Luxottica, הפועלת בתעשיית האופטיקה ואחראית בין היתר על שיווק מותג משקפי השמש ריי-בנד, רשמה הכנסות בהיקף כ-7.3 מיליארד דולר - עלייה של 3% לעומת 2013.

חיידק השופינג הסיני מתפשט

מהו מקור הצמיחה העיקרי של תעשיית מוצרי היוקרה? נראה כי שינויים סוציו-אקונומיים ונתונים כלכליים המתרחשים בעולם, בעיקר בשווקים המתעוררים וסין בראשם, מהווים את הזרז העיקרי לתעשייה זו. את התופעה הזו ניתן לראות ביתר שאת במוקדי המשיכה של קהלים אלו.

בהתחלה היו אלו האמריקאים, לאחר מכן היפנים ובשנים האחרונות הגיע תורם של הסינים לכבוש את בירת האופנה והמותגים העולמית, פריז. קשה לפספס את המחזה של אוטובוס עמוס תיירים סינים, שעוצר בפינת רחוב בעיר ופורק קונים חמושים במצלמות ובארנקים תפוחים. גורמי תיירות רשמיים בפריז מדווחים, כי המקום השני המתויר ביותר בפריז אחרי מגדל אייפל הוא בית הכלבו גלרי לפייט, המרכז שורה ארוכה של מותגי על. בשל פריחתה של התיירות הסינית, מיהרו הצרפתים לבצע התאמות, שבמסגרתן גייסו נציגי מכירה דוברי סינית, ועל המוצרים הטביעו תגי מחיר בשפת התיירים.

התופעה הזו אמנם בולטת במיוחד בבירת צרפת, אולם היא חלק ממגמה כלל עולמית. על פי דוח שפרסמה חברת הייעוץ העולמית מקינזי, עולה כי סין היא האומה הבזבזנית ביותר על מוצרי יוקרה. נכון לשנת 2012, הסינים היו אחראים על 27% מצריכת מוצרי היוקרה בעולם. התחזית היא שעד שנת 2015 המגמה תלך ותתחזק, כך שתרומתה לשוק מוצרי היוקרה העולמי תתרומם עד לרמה של 34%. השובע של המתעשרים הסינים מצירוף שלוש המילים "Made in china" מתבטא כעת בתיאבון מוגבר לנעליים, תכשיטים, פרטי ביגוד ושעונים ממותגים בעלי ניחוח אירופי.

חיידק השופינג חדר לאומה הסינית במקביל להתעוררות אשר חווה הכלכלה במדינה. כניסת הון לסין הביאה לגידול ברמת ההכנסה של רבים, וכפועל יוצא לעלייה בסולם החברתי. עוצמתו ועמידותו של החיידק הזה מורגשות במיוחד בשנתיים האחרונות, על רקע ההאטה בקצב הצמיחה של הכלכלה הסינית - מדו-ספרתית ל-7.3%.

אחת הדרכים להיחשף לתעשיית השפע היא באמצעות השקעה בקרנות סל (ETFs), המאגדות רשימת חברות המייצרות ומשווקות מוצרי יוקרה.

חברת המדדים S&P יצרה את מדד S&P Global Luxury Index, המונה 80 חברות ציבוריות גלובליות, שעוסקות בייצור או הפצה של מוצרי יוקרה או מתן שירותי יוקרה. בין החברות הנמנות במדד לואי ויטון, ריצ'מונד וקרניבל קורפוריישן.

דוגמה לקרן סל, העוקבת אחר מגזר זה היא Amundi ETF S&P Global Luxury. קרן סל אחרת, העוקבת אחר מגזר מוצרי היוקרה, היא Global X JPMorgan US Sector Rotator Index ETF.

* הכותב הוא אנליסט בכיר באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרנות סל מהעולם העוקבות אחר תעשיית מוצרי היוקרה
 קרנות סל מהעולם העוקבות אחר תעשיית מוצרי היוקרה