מימוש ההשקעה בקייט מאפשר לקרדן לקפל שכבה בפירמידה

קרדן ישראל תימחק מהמסחר, והמזומנים שלה ישמשו לדיבידנד של 77 מיליון שקל לקרדן יזמות

איתן רכטר, קרדן / צלם תמר מצפי
איתן רכטר, קרדן / צלם תמר מצפי

חברות ההחזקה הישראליות ממשיכות במהלך לצמצום פירמידות השליטה שלהן, לצורך עמידה בדרישות חוק הריכוזיות. היום (ה') דיווחה חברת קרדן יזמות כי בכוונתה להגיש הצעת רכש מלאה לאחזקות הציבור (26%) בחברה הבת, קרדן ישראל , תמורת 72 מיליון שקל, או 3.39 שקלים למניה. ההצעה משקפת שווי של 276 מיליון שקל לקרדן ישראל, ופרמיה של 13.6% על מחיר המניה אתמול. בתגובה להצעה עלתה היום מניית קרדן ישראל במהלך המסחר ב-10%, למחיר של 3.29 שקלים.

קרדן יזמות נשלטת בידי יוסף גרינפלד, איתן רכטר ואבנר שנור, המחזיקים במשותף ב-71% ממניותיה. החברה מחזיקה ב-74% ממניות קרדן ישראל, שמחזיקה בתורה ב-76% ממניות קרדן נדל"ן וב-46% ממניות קרדן רכב, שהנה חברה פרטית, אך נחשבת לתאגיד מדווח, שכן איגרות חוב שהנפיקה בעבר, בהיקף של 742 מיליון שקל ע"נ, נסחרות עדיין בבורסה.

חוק הריכוזיות מחייב לצמצם פירמידות כמו זו של קרדן יזמות לשתי שכבות בלבד של חברות ציבוריות או מדווחות, ובקרדן החליטו שהדרך הנכונה לכך תהיה באמצעות מחיקת השכבה האמצעית, קרי קרדן ישראל, מהמסחר. לקרדן ישראל גם אג"ח מסדרה ד' בהיקף של 60 מיליון שקל ערך נקוב, שנסחרות בבורסה, אולם אלו עתידות להיפרע ביוני הקרוב, כך שגם עניין זה לא יפריע לצמצום השכבה בפירמידה.

בקבוצה נדרשו להתגבר על מכשול הנזילות הנמוכה של החברה האם קרדן יזמות, ולכן חיפשו תוכנית יצירתית. לקרדן יזמות חוב בנקאי של 97 מיליון שקל, והיא סיימה את הרבעון השלישי של 2014 עם 3.5 מיליון שקל בקופה, ולכן היא תשתמש במזומנים שבידי קרדן ישראל כדי לממן את המהלך.

במקביל לדיווח היום, דיווחה קרדן ישראל כי אם הצעת הרכש תיענה מצד הציבור בהתאם לדרישות החוק (ההיענות תביא את החזקת המציעה ל-95% לפחות מהחברה הנרכשת), היא תחלק מיד לאחר השלמתה דיבינדנד של 77 מיליון שקל, שיעבור כולו לקרדן יזמות (בעלת 100% מהמניות בעקבות הצעת הרכש).

פירעון אג"ח ב-70 מיליון שקל

את חבילת המזומנים שתאפשר לקרדן ישראל לשלם דיבידנד של 77 מיליון שקל ולפרוע 70 מיליון שקל נוספים לבעלי אג"ח ד', יש לזקוף להשקעה המוצלחת שעשתה החברה בעבר בחברת הביוטק קייט פארמה, שמפתחת טכנולוגיות חדשות לריפוי מחלת סרטן הדם. קייט אמנם נמצאת בשלב ראשוני מאוד של הניסויים הקליניים, אולם השיגה עד כה תוצאות מבטיחות מאוד.

קייט הוקמה על-ידי הישראלי לשעבר פרופ' אריה בלדגרין, והונפקה ביוני האחרון בנאסד"ק לפי שווי של 633 מיליון דולר. מאז הכפילה מניית קייט את שוויה פי ארבעה ויותר. קרדן ישראל, שהחזיקה לאחר ההנפקה ב-1.1% ממניות קייט, שאותן רכשה תמורת סכום זניח, מכרה במהלך החודש האחרון את המניות תמורת כ-110 מיליון שקל. טרם המכירה, עמדה יתרת המזומנים של החברה על 22 מיליון שקל, נכון לספטמבר 2014.

קרדן ישראל היא הרגל היציבה של קבוצת קרדן. החברה פועלת בתחומי הרכב, הנדל"ן והטכנולוגיות בישראל. זרוע אחרת של הקבוצה, חברת קרדן NV, המתרכזת בפעילות בחו"ל ומנוהלת בידי שוקי אורן, נמצאת בהסדר חוב ענק בהיקף של כ-350 מיליון אירו.

מבנה ההחזקות של קרדן
 מבנה ההחזקות של קרדן