המרוץ לתפקיד המפקח על הבנקים: מי יחליף את דודו זקן

המפקח על הבנקים פורש מתפקידו אחרי 4.5 שנים ■ בין המועמדים להחליפו: ד"ר חדוה בר, מנהלת הסיכונים הראשית בבנק לאומי; ענת לוין, מנהלת כל ניהול פיננסי מבית כלל ביטוח; ודוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס לשעבר

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

המפקח על הבנקים דודו זקן הודיע לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג כי יסיים את תפקידו בסוף יוני השנה, בתום ארבע שנים וחצי בתפקיד. הנגידה תקים ועדת איתור בהקדם, אולם מרוץ השמות כבר החל.

מועמדת שעד לפני כמה חודשים נחשבה לבולטת ביותר, כמעט בטוחה, היא ד"ר חדוה בר, מנהלת הסיכונים הראשית בבנק לאומי, מקורבת לראשי בנק ישראל שעמם עבדה בעבר, צמוד לקרנית פלוג במחלקת המחקר ולדודו זקן בפיקוח על הבנקים.

אולם, חשיפת ההסתבכות של לאומי בעבירות הלבנת הון, הסדר הקנס של 400 מיליון דולר שנעשה מול השלטונות האמריקאיים ומנע האשמה פלילית נגד הבנק ומנהליו, התובענות הנגזרות והודעת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, מלפני כשלושה שבועות, על פתיחת בדיקה בחשש לעבירות פליליות שביצע הבנק כנגד החוק הישראלי, מס הכנסה והלבנת הון - מרחיקים את מועמדותה של בר.

זאת, למרות שלתפקיד מנהלת הסיכונים הראשית של הבנק מונתה רק ביוני 2010 - אחרי האירועים שבגינם נחקר הבנק והנהלתו ונמצא אשם. בר שותפה למהלכים שמאז מינויה ועד לחתימה על ההסדר לפני כחודש, שגם בעניין תקופה זו מתקיימת בימים אלה בדיקה גם בפיקוח על הבנקים וגם אצל היועץ המשפטי לממשלה. מה גם שבמצב הבעייתי הנוכחי, לא סביר למנות לתפקיד מפקח מישהו שייאלץ להימנע מכל מעורבות בבנק לאומי עד לסיום זמן צינון של שנה תמימה מיום הבחירה.

מועמדת נוספת, שמקורביה אומרים שלהיות המפקחת הוא "חלום חייה", היא ענת לוין. עם זאת, עד היום סירבה לוין לכמה וכמה הצעות למינויים בכירים באוצר וגם לתפקיד המשנה לנגידה. יותר מזה - בדיוק היום היא מתחילה את תפקידה החדש כמנהלת כנ"פ, כלל ניהול פיננסי מבית כלל ביטוח. אין ספק שמועמדותה תוצע, מה גם שלוין שהייתה משנה למנכ"ל בנק הפועלים, אינה מוגבלת עוד מבחינת שנת הצינון הנדרשת מנושא משרה בכיר בבנק בבואו לקבל על עצמו תפקיד פיקוח.

המועמד הבולט, שעליו אומרים: "אם רק יסכים - יקבל את התפקיד גם בלי התמודדות" - הוא דוד ברוך. ברוך הוא בעל ידע וניסיון נרחב בשוק ההון, בבנקאות ובשירות הציבורי, ובעל שם ומעמד במשק. במאי 2012 סיים ברוך את תפקידו כמנכ"ל בית ההשקעות אקסלנס, לפני כן היה מנכ"ל בנק ירושלים. בעבר היה מנהל מרכז השקעות וסגן הממונה על התקציבים באוצר. בחודש האחרון עמד בראש קרן נדל"ן שגייסה הון מגופים מוסדיים.

קודם להיבחרו כמפקח שימש זקן סגן למפקח הקודם רוני חזקיהו, שהגיע לפיקוח על הבנקים מתפקידו כסמנכ"ל וראש החטיבה העסקית בבנק דיסקונט. לזקן ארבעה סגנים שהם ארבעת מנהלי האגפים בפיקוח. שניים מהם - אור סופר, מנהל אגף ההסדרה, וצוריאל תמם, ראש האגף להערכה מוסדית - עשויים גם הם להיות מועמדים מבפנים שיבואו בפני ועדת האיתור.

יש לציין כי למרות שמינוי המפקח מצוי בסמכותה המלאה של הנגידה, התקבעה פרקטיקה למינוי ועדת איתור, שאליה פונים מועמדים וממליצי מועמדים. הוועדה גם בוחנת ומראיינת מועמדים נבחרים. זכות ההחלטה הסופית היא של הנגידה.

בוועדת האיתור הקודמת שהקים הנגיד הקודם סטנלי פישר, שבחרה בדודו זקן, השתתפו שני נציגי הבנק, המשנה לנגיד צבי אקשטיין והיועצת המשפטית טידה שמיר, לצד שני מינויים חיצוניים שפישר בחר בהם: סם ברונפלד, אז יו"ר הבורסה, ואסתר דומיניסיני, אז מנהלת הביטוח הלאומי. ההערכה היא שגם הפעם זה יהיה עירוב שווה בין פנימיים לחיצוניים, שיצטרכו להביא בחשבון קודם כל את המעלות והחסרונות במינוי פנימי מתוך הבנק והפיקוח ואחרי כן יבחנו את המועמדים.

המועמדים להחליף את זקן
 המועמדים להחליף את זקן