ניודים: הוט קופצת; סלקום, פלאפון ופרטנר מדממות

הוט מובייל צירפה 40 אלף מנויים חדשים בינואר ■ גולן טלקום במקום השני עם 27 אלף גיוסים נטו ■ החברות הוותיקות ממשיכות לאבד מנויים בהיקף שמזכיר את תחילת התחרות ב-2012 ■ מבצע הטלוויזיה של סלקום לא עוזר לה בסלולר

אילן צחי / צילום: תמר מצפי
אילן צחי / צילום: תמר מצפי

הצלחה אדירה למבצע הזוגות של הוט מובייל בחודש ינואר. המבצע שבו מציעה החברה חבילת סלולר לשני קווים ב-40 שקל בחודש טרף את השוק וגרם לחברות הוותיקות לדמם מנויים בהיקף שמזכיר את תחילת התחרות ב-2012. הוט מובייל גייסה בינואר קרוב ל-40 אלף מנויים נטו, ועקפה את גולן טלקום שהיא המגייסת הגדולה בדרך כלל שהסתפקה בינואר בכ-27 אלף מנויים נטו בלבד בינואר.

מעבר להצלחה של הוט מובייל בינואר, הרי שהחודש האחרון מספק תובנות רבות לקראת מה שצפוי בשנה הקרובה בשוק הסלולרי. ראשית תזכורת: ב-29 בדצמבר השיקה סלקום את פעילות הטלוויזיה החדשה שלה. אחת המטרות שלה בהשקת הפעילות הטלוויזינית היתה לעצור את הנטישה בסלולר דרך חבילה שמשלבת טלוויזיה ו-3 קווי סלולר ב-199 שקל (כפי שמראים הנתונים של ינואר, סלקום לא רושמת הצלחה בתוכנית ונכון לעכשיו הטלוויזיה של סלקום לא מקטינה את הנטישה).

ניודים בסלולר ינואר 2015
 ניודים בסלולר ינואר 2015

ביום ההשקה של סלקום השיקה הוט מובייל כמענה את מבצע הזוגות. יום למחרת השיקה גולן טלקום מבצע של 2 שקלים למנוי נוסף מעבר למנוי הראשון ב-37 שקל לחודש לחבילה. פרטנר הגיבה אחריה עם מבצע ב-012 מובייל שבו מכרה חבילות סלולר ב-39 שקל לחודש לכל החיים. יו-פון הצטרפה לאחר מכן עם חבילה משלה ב-15 שקל לחודש וגם וואלה סלולר הגיבה באיחור קל עם חבילה משופרת.

מכל אלה, מה שקרה בסופו של דבר הוא שמניות החברות הסלולריות פרטנר וסלקום צנחו בצורה חדה מאד ובעלי המניות איבדו מאות מיליוני שקלים מהשקעתם.

אז מה גרם להצלחת המבצע של הוט מובייל? העובדה שהיא באה עם מבצע אטרקטיבי במחיר הנכון ובזמן הנכון. המבצע של הוט מובייל הוכיח שהשוק הסלולרי הוא חיה בפני עצמה ומי שחשב לחבר אותו לעולמות אחרים כמו עולמות האינטרנט, הטלפוניה הקווית או הטלוויזיה, התבדה.

כרגע בישראל הצרכנים מעדיפים את החבילה האטרקטיבית שלהם בתחום הסלולר ללא קשר לשירותים אחרים. זו גם הסיבה שמבצעים של הוט מובייל שהציעו חבילה ביתית של 100 מגה דרך הוט נט בחינם לא הצליחו וכך גם המבצעים של סלקום ופרטנר שהציעו חבילות דומות משולבות טלפוניה לא הצליחו. השוק הסלולרי בשלב הזה לא מתחבר לעולמות אחרים ואף חברה לא פענחה את המודל השיווקי הנכון כיצד משלבים חבילה סלולרית עם מוצרים אחרים.

זה אומר שסלקום תצטרך לעשות חושבים האם נכון לנוכח הנתונים להמשיך ולנסות לחבר את הטלוויזיה שלה עם הסלולר ומדוע הקונספט שניסתה לא עובד.

ינואר גרוע לוותיקות

בקרב החברות הוותיקות ינואר היה חודש גרוע ביותר מבחינת ניודים. לגבי סלקום, כאמור הנתונים מדברים בעד עצמם. היא איבדה הכי הרבה מנויים, ופרטנר שניסתה דרך המבצע גם כן לצמצם נטישות לא הצליחה במשימה והיא אבדה קרוב ל-23 אלף מנויים.

הנתונים מראים שפרטנר החליטה בינואר לעצור את החגיגות של הורדות המחירים ובמונחי מצטרפים חדשים היא גם גייסה פחות, אך היא גם ננטשה פחות מסלקום ומפלאפון במונחי נוטשים ברוטו.

לגבי פלאפון, החודש היה קשה ביותר והעובדה שהחברה ניסתה בהצלחה יחסית לצמצם את הנטישות ולשמור על נתחי שוק בחודשים האחרונים במחירים כואבים, הרי שבינואר האסטרטגיה הזו חטפה מכה קשה ובמונחי נטו היא איבדה החודש 18 אלף מנויים. אמנם הכי פחות משלוש החברות הוותיקות, אך אם לוקחים בחשבון את העובדה שוואלה סלולר עובדת עבור פלאפון, ניתן היה לצפות לתוצאות טובות יותר במונחי המצטרפים החדשים. וואלה סלולר לא מופיעה בנתוני הניידות, כמו גם 012 מובייל, ולכן השאלה המתבקשת היא איך הייתה נראית מפת הניודים ללא החברות הללו, וכנראה שזה לא היה נראה טוב.

בקרב המפעילים הווירטואליים, הרי שאין הרבה שינויים החודש. רמי לוי גייס הרבה יותר ממתחריו בגזרה בזכות מבצע אגרסיבי וקמפיין שבו עלה, ויופון ממשיכה לאבד מנויים למרות שהייתה עם המבצע הכי אטרקטיבי בינואר.

אם בחודשים האחרונים ניכר היה שהחברה סובלת מקשיי מעבר לפעולה על גבי רשת פלאפון במקום רשת פרטנר, הרי שהנתונים מראים שהחברה ממשיכה לאבד מנויים ולמעשה לא צומחת, וזו תמונת מצב שמחייבת פתרון.

יופון פנתה למשרד התקשורת וביקשה את התערבותו בנושא של ניודים פיקטיביים. מהחברה נמסר כי החודש באופן מובהק היא הבחינה כי חברה מסוימת בשוק ניידה "ניוד פיקטיבי" של אלפי לקוחות. מדובר בניוד מספרי פריפייד חדשים שלא הופעלו בעבר. תופעה זו יצרה פער בניוד החוצה של יופון ובמספר המנויים. יופון השיקה את המבצע של 15 שקל לחבילת סלולר בשבועיים האחרונים של ינואר, מה ששיפר את הגיוסים ושימור הלקוחות של החברה. החצי השני של חודש ינואר איזן את החצי הראשון של החודש כך שבסה"כ יופון סיימה מאוזנת את החודש.