לינדנשטראוס הוא לא

בכל הנוגע לנתניהו, המבקר שפירא בהחלט מקיים את מה שלא הבטיח

יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור

דבר אחד בטוח - מבקר המדינה יוסף שפירא הוא לא מיכה לינדנשטראוס. ממש לא. אצל לינדנשטראוס, מבקר המדינה הקודם, הדו"ח (המוכן) על הוצאות מעון ראש הממשלה היה מתפרסם מזמן, מיד לאחר שהיה מוכן. לינדנשטראוס היה דוחה נסיעה לחו"ל אם זה היה נדרש כדי לפרסם את הדו"ח בהקדם. כך נוהג אדם שבא לתפקיד המבקר כדי לשרת את הציבור, ולא את אדוניו שמינו אותו. העובדה ששפירא לא עשה זאת מעוררת תהיות קשות לגבי כשירותו להמשיך בתפקיד. כאשר מונה לתפקיד נאמר על שפירא, שופט אלמוני יחסית, שסומכים עליו שישמור על אנשי השלטון שמינו אותו. שפירא הכחיש. אבל מעשיו מכחישים את הכחשותיו, ובמיוחד עיכוב פרסומו של דו"ח לאחר שהוא כבר מוכן.

קיים בלי להבטיח

פרקליטיו של נתניהו ביקשו מהמבקר לדחות את פרסום הדו"ח עד לאחר הבחירות. שפירא עצמו טוען שלא הבטיח לפרקליטים להיענות לבקשתם. אולי לא הבטיח, אבל הוא בהחלט מקיים את מה שלא הבטיח. בפועל, הוא עשה בדיוק את מה שנתניהו ביקש (דרש?) ממנו. כך לא נוהג מי שבא לבקר. כך נוהג מי שבא לשרת.

כמה מילים לגבי הטענה שראוי לדחות פרסום כזה לאחר הבחירות. הסיבה הניתנת היא שהדו"ח עלול להשפיע על המצביעים. וכי למה שלא ישפיע? הרי לצורך זה אנחנו מחזיקים על הפיי-רול מבקר מדינה, כדי שיחקור וידווח לנו על ממצאיו. על סמך מה יקבע האזרח את הצבעתו אם לא יעמוד לרשותו כל המידע הרלוונטי? אם פוליטיקאי בכיר עשה מעשה לא ראוי, הבוחר לא צריך לדעת זאת - לפני שהוא מטיל את הפתק לקלפי?

איך ומאיפה צץ הנהג?

כמה בושה גורמים לנו בני הזוג נתניהו. בכל פעם שמתגלית פרשה מביכה חדשה, הם מתרוצצים כמו עכברים מבוהלים ונוברים באשפתות בית ראש הממשלה כדי למצוא "הוכחות" שהגברת לא עשתה את מה שנטען שהיא עשתה. במהלך החיפושים הם מוצאים גם עובדים שיבואו לעזרה של ראש ממשלת המדינה שלנו. והוא, הנהג של שרה, נזכר שהכסף של הבקבוקים לא הגיע לידה של שרה נתניהו. אם כך למה החזירה שרה לקופת משרד ראש הממשלה 4,000 שקל (ואולי יותר) כתמורה על הבקבוקים? ולמה התגלית הזאת יוצאת לאור רק עכשיו, ימים רבים לאחר שהפרשה פורסמה? האם הובטח דבר מה לנהג? ואולי היה מי שאיים עליו? - האם יש כאן חשש לשיבוש הליכים? בכל אופן, זה נראה כמו משהו המחייב חקירה.

דו"ח נסיגה מהקונגרס

הנה עוד סיבה לפרסום מיידי של דוח המבקר: נתניהו יוכל להשתמש בזה כדי לרדת מהנאום המביך בניו יורק. הוא יוכל להסביר שיש לו עניינים דחופים לטפל בהם בארץ. אין חובה לפרט שמדובר במחזור בקבוקים.