דיוויד מרקוס: "מארק צוקרברג מכר לי חזון מאוד מעניין"

מרקוס שכיהן כנשיא פייפאל הצטרף לפני חצי שנה לפייסבוק כדי לנהל את חטיבת המסנג'ר ■ בראיון מיוחד ל"גלובס" הוא מדבר על מקום העבודה החדש, התחרות בשוק המסרים המידיים והאפליקציה האחות WhatsApp

דיוויד מרקוס / צילום: כנס dld
דיוויד מרקוס / צילום: כנס dld

"לנהל חברה עם הרבה עובדים זה Over Rated. זה לא כזה כיף כמו שחושבים", כך מסביר דיוויד מרקוס, את ההחלטה הדרמטית שלקח בקיץ האחרון כשערק בין לילה מתפקידו כנשיא ענקית התשלומים המקוונים פייפאל לזרועותיו של מארק צוקרברג, כדי להיות האיש שאחראי על המסנג'ר של פייסבוק. "אין לי חרטות. לא בכל יום אתה מגיע לנהל אפליקציה שמגיעה לכל כך הרבה אנשים", הוא מסביר בראיון ל"גלובס".

מרקוס, 41, יליד צרפת ובן לאמא פרסיה ולאבא ממוצא מעורב שכולל את ישראל, רומניה וברזיל, קיבל לפני חצי שנה החלטה שלא בטוח שרבים היו מעיזים לקחת. אבל עבור המהגר משוויץ, שעבר לעמק הסיליקון לפני כשמונה שנים, זה היה נראה כמו הימור בטוח גם אם זה אומר לעזוב בית גדול כמו פייפאל ואת החברה האם איביי.

"מארק תפס אותי ומכר לי חזון מאוד מעניין על שירותי ההודעות של פייסבוק. בשבילי, המקום שאני נמצא בו עכשיו, זה כמו להיות בסטארט-אפ עם יכולת הפצה בלתי הגיונית של חצי מיליארד משתמשים פעילים בחודש", הוא מנתח את המעבר. בשיחה על בימת כנס הדיגיטל DLD במינכן, גרמניה, לפני שבועיים, הוא הסביר כי "יש בפייסבוק רוח מאוד יזמית ובונים מוצרים מאוד מהר. זה מה שקורה כשיש לך מייסד מאוד דומיננטי שהוא עדיין חלק מהחברה".

לדבריו, "הבעיה בלנהל ארגון גדול היא שב-10% מהזמן אתה חושב על השלב הבא של החברה ובשאר הזמן אתה מנהל את האנשים ואת כל הביורוקרטיה. בפייסבוק זו סביבה שונה. 90% מהזמן שלי עכשיו הוא לדבר על מה אנחנו הולכים לעשות בשבועות ובחודשים הקרובים".

כך, שלוש שנים בפייפאל, שרכשה ב-2011 את הסטארט-אפ Zong, שהקים עבור תשלומים באינטרנט באמצעות מספר טלפון סלולרי, הוא ערק ביולי אשתקד לשורות פייסבוק. אחד הדברים הראשונים שאיתם התמודד מרקוס עם כניסתו לתפקיד מנהל חטיבת המסנג'ר בפייסבוק הייתה הביקורת הקשה שספגה החברה על החלטתה להפריד את ההודעות האישיות בתוך הרשת החברתית מאפליקציית פייסבוק לאפליקציה נפרדת.

מסנג'ר פעל עוד קודם כאפליקציה נפרדת, אך בסביבות אפריל התקבלה החלטה לוותר על האפשרות להתכתב עם אנשים בתוך אפליקציית פייסבוק ולדחוק במשתמשים לעבור למסנג'ר. "זו החלטה שהתקבלה לפני שהגעתי", אומר מרקוס, "השאלה הייתה אם אנחנו רוצים לבנות פיצ'ר של הודעות בתוך רשת חברתית או להעניק חוויה ייחודית, שהרי אם לכולם יש מסנג'ר, אז כולם מקבלים התראות על הודעות חדשות ועונים מהר יותר. כך, ישנה חוויית משתמש עמוקה יותר ואנחנו כבר לא תלויים בשחרורי גרסאות חדשות של פייסבוק אלא אחראים על אפליקציה משל עצמנו".

אבל השאלה הגדולה שנותרה היא כבר לא מדוע פייסבוק הפרידה את היכולת להתכתב עם חברים מהאפליקציה הראשית אלא מדוע הרשת החברתית משקיעה כל כך הרבה בלהחזיק תחת אמתחתה שני כלים לתקשורת בין אנשים - WhatsApp מצד אחד, שעליו היא שילמה 22 מיליארד דולר, ומסנג'ר מצד שני. זאת, מבלי לכלול לתוך המשוואה את אינסטגרם, שמאפשרת בעצמה לתקשר בין אנשים. כשנשאל על כך בכנס DLD, הוא הסביר: "יש הבדל בין שלל המוצרים. אינסטגרם ופייסבוק הם מוצרים של פיד ומאפשרים לשדר לקהל רחב יותר. וואטסאפ ומסנג'ר הן אפליקציות שמיועדות לתקשורת של אחד על אחד או לקבוצות קטנות. מוצרי פיד הם פחות אינטימיים".

מההשוואה בין וואטסאפ למסנג'ר הוא מנסה להתחמק. "במסנג'ר יש יותר דגש על מדיה ועל רגש - לדבר עם אנשים, לשלוח סטיקרים, תמונות, וידיאו ועוד", הוא אומר בקצרה ומרחיב בראייה כללית יותר: "תמיד אהבתי להגיד שהאיום הגדול שלנו הוא אנחנו. אנחנו רק צריכים לנהל את התוכניות שלנו בקנה מידה מאוד רחב. אנחנו האויב של עצמנו אם לא נתפקד כמו שצריך".

"לחדש יותר מהר"

השנה האחרונה הייתה אינטנסיבית במיוחד עבור חטיבת המסנג'ר של פייסבוק. אם בתחילת 2014 האפליקציה נראתה כמו כלי תקשורת גנרי ופשוט למדי, מאז הדברים השתנו. "היום אתה יכול לשוחח, לשתף תמונות או וידיאו מהמצלמה או לשלב סטיקרים", מסביר מרקוס, "הוספנו פיצ'רים כמו הודעות קוליות וממש לאחרונה התחלנו להשיק בהדרגה, ורק באנגלית כרגע, יכולת לתמלל הודעה קולית להודעה טקסטואלית. בהמשך תוכל גם לערוך חיפוש בתוך היסטוריית ההודעות".

על אף החדשנות והעובדה שהמסנג'ר של פייסבוק אמנם מתגאה בחצי מיליארד משתמשים פעילים, השוק מוצף באפליקציות להודעות מיידיות אך נראה שמרקוס כלל לא מודאג. "תחרות היא דבר חשוב וזה מאפשר לנו לחדש הרבה יותר מהר. בסוף היום המשתמשים נהנים מהתחרות הזו. אבל זה לא מדאיג אותי. אני לא נשאר ער בלילה וחושב על זה אלא מאוד ממוקד בחזון שלנו", הוא אומר.

אחת השאלות שאיתן מתמודדת כל אפליקציית הודעות מיידיות בשנה-שנתיים האחרונות היא הדרך לעשות כסף. ב-WhatsApp עדיין לא ממש פתרו את הסוגיה והדולר הפעוט שהם כביכול לוקחים מהמשתמשים הוא לא מה שיביא את הבוננזה שצוקרברג מקווה להשיג אחרי שהוציא 22 מיליארד דולר כדי לקנות את החברה.

במקרה של אפליקציית מסנג'ר, שנולדה מתוך החברה, הדברים קצת שונים. "אנחנו לא לחוצים לייצר מוניטיזציה (עשיית כסף מהשירות - ר' ג'). קודם אנחנו רוצים שזו תהיה פלטפורמה נהדרת", מנסה מרקוס להתחמק מתשובה ישירה לנושא. אבל כשקצת לוחצים עליו, הוא משחרר קצת יותר מידע. "יש כמה מודלים עסקיים בתחום ההודעות המיידיות - או שמוכרים כמו באסיה חבילות של סטיקרים או שיש אפליקציות שמשלבות מסחר בתוכן.

"הגישה שלנו תהיה לנסות הרבה גישות ולראות מה יעבוד. בגלל שזו אפליקציית שיחות, אנחנו לא רוצים לשים שם פרסומות ולהפוך את החווייה לאי נוחה בכך מישהו כאילו חודר לשיחה האישית שלך עם פרסומות. היינו יכולים לעשות מזה הרבה כסף, כי יש לנו חצי מיליארד משתמשים פעילים, אבל זה לא הכיוון", מסביר מרקוס. באשר לוואטסאפ, הוא מוסיף ואומר כי "החזון של יאן (קום - מנכ"ל ומייסד וואטסאפ, ר' ג') ושלנו הוא דומה. יש לנו הסכם שאנחנו ננסה מודלים עסקיים שונים ושאם זה יעבוד אז אולי בוואטסאפ יאמצו אותם גם". וואטסאפ, אגב, שהשיקה באחרונה גרסה של האפליקציה למחשב הנייד, הגיעה כבר ל-700 מיליון משתמשים.

עדות נוספת לעוצמה של המסרים המידיים אפשר למצוא בפוסט של המשקיע המוביל פרד ווילסון מקרן ההון סיכון Union Square Ventures, אשר סיכם את שנת 2014 בבלוג שלו. ווילסון כתב כי "שלב הרשתות החברתיות באינטרנט הסתיים ב-2014". מדובר באמירה שגרמה ללא מעט גבות להתרומם, אבל חשוב להזכיר שהיא מגיעה מאחד המשקיעים הראשונים ברשתות חברתיות כמו טוויטר, טאמבלר, פורסקוור וזינגה, שכנראה יודע לקרוא מעט את המפה.

"יזמים ומפתחים עדיין מפתחים אפליקציות חברתיות ואנחנו עדיין משתמשים בהן אבל אין שם הרבה חדשנות. הפלטפורמות הגדולות כבר מספיק בוגרות ומקומן מובטח", הוא מציין. לדבריו, מי שיחליף אותן יהיו אפליקציות ההודעות. "הודעות זה המדיה החברתית החדשה. משפחות משתמשות בקבוצות WhatsApp במקום בפייסבוק. ילדים משתמשים ב-Snapchat במקום ב-Instagram. רכישת WhatsApp על-ידי פייסבוק בפברואר 2014 הייתה העסקה שהגדירה את הטרנד הזה".

בביזנס אינסיידר בחנו את התזה של ווילסון והציגו גרף שמצביע על נסיקה משמעותית של אפליקציות ההודעות בשלוש השנים האחרונות. לפי הגרף, אם קצב הצמיחה יימשך, ברבעון הנוכחי כמות המשתמשים בארבע אפליקציות ההודעות המובילות - WhatsApp, Facebook Messanger, LINE ו-WeChat תעקוף את כמות המשתמשים בארבע הרשתות החברתיות המובילות - פייסבוק, טוויטר, לינקדאין ואינסטגרם.

"מסנג'ר לסביבת העבודה"

מסנג'ר של פייסבוק הוא כלי אפקטיבי לתקשורת בין אישית אך מרקוס רואה את הפוטנציאל שלו מעבר לשיחות עם חברים. "אנחנו מנסים להסתכל על התקשורת מול עסקים. קח למשל מקרה שבו רכשת כרטיס טיסה ואתה מעוניין לשנות את המושב שלך או את תאריך הטיסה. אתה יכול להתקשר לשירות הלקוחות של החברה ולערוך את השינוי אבל זה קשה ומעיק בערך כמו ביקור אצל רופא שיניים. זה המקום שבו המסנג'ר שלנו יכול להוות פתרון", מתאר מרקוס את החזון. "אני מאמין שאם תיתן לעסקים את הכלים הנכונים, הם יוכלו לאמץ אותם במהירות".

מרקוס לא מכוון רק למקום שבו נפגשים עסקים עם הלקוחות אלא גם בתקשורת הפנים ארגונית. החודש השיקה הרשת החברתית את Facebook at Work, מתוך מטרה להתאים את הסביבה של פייסבוק למקומות עבודה ולאפשר לעובדים להשתמש ברשת החברתית למטרות פנים ארגוניות. זה נשמע אמנם מוזר, אך בפייסבוק בהחלט מאמינים בפוטנציאל להיכנס לעולמות האנטרפרייז. "בתוך החברה שלנו אנחנו כבר משתמשים בכלים האלה כמו מסנג'ר או Groups", מסביר מרקוס. "יש גם כמה חברות אחרות שכבר מתנסות בשירותים האלה וצריך לראות לאן זה יתפתח".

מסרים
 מסרים