משנה ליועמ"ש: למנות שר לטיפול בקק"ל; אריאל בניגוד עניינים

"גלובס" חשף לפני כשבועיים שקק"ל מאיימת לבטל את האמנה ההיסטורית עם המדינה ולהכניס את שוק הנדל"ן לסחרור

עו``ד דינה זילבר - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: תמר מצפי

משרד המשפטים מתריע לראשונה מפני ההשלכות של היפרדות קק"ל מהמדינה - זאת, לאחר שקק"ל איימה שלא לחדש את האמנה ההיסטורית עם מדינת ישראל. המשרד קובע כי מדובר בסוגיה דחופה שיש לטפל בה בהקדם האפשרי, אף על פי שמדובר בתקופת בחירות, ואף מציף את סוגיית ניגוד העניינים של שר הבינוי אורי אריאל ומנכ"ל משרדו עו"ד שלמה בן אליהו המונעת מהם לעסוק בנושא. כך עולה ממכתב ששלחה היום (ב') המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ), דינה זילבר, על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, למזכיר הממשלה.

במכתבה כותבת זילבר כי לאור ניגוד העניינים של שר הבינוי, שהינו בעל זיקה אישית לקק"ל בשל כספי תמיכות שהעבירה קק"ל לעמותה בהנהלת בתו, על הממשלה לדון בנושא ולמנות שר אחר שיעסוק בסוגיה. עד כה לא התייחסה המדינה לעובדה שקק"ל מאיימת לבטל את האמנה בינה לבין המדינה ועל המשמעויות הנרחבות שעשויות לנבוע ממהלך זה. נזכיר כי בעוד הדרגים המקצועיים כבר עובדים על הליך היפרדות שכזה, מי שעליו לדון בהשלכות העקרוניות של המהלך - משרד המשפטים, משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר - טרם עשו זאת.

במכתבה הבהירה זילבר כי נוכח השאלות המדיניות הרחבות שסוגיית היפרדות קק"ל מהמדינה על ידי ביטול האמנה מעלה, ועוד לפני בחינת ההשלכות היישומיות של המהלך על ידי מועצת מקרקעי ישראל, נדרשת קביעת מדיניות ממשלתית, תוך שקילת צעדיה האפשריים של הממשלה והתנהלותה מול קק"ל.

זילבר מתייחסת גם לנושא ניגוד העניינים של שר הבינוי ומנכ"ל משרדו לעסוק בנושא קק"ל. "כבר נמצא בעבר ששר הבינוי מצוי בזיקה אישית לקק"ל, על רקע כספי תמיכות שהעבירה קק"ל לעמותה בהנהלת בתו", כך נמסר היום ממשרד המשפטים, "בעת הזו על השר להימנע מטיפול בעניינים שיש להם השפעה משמעותית על קק"ל, וכך גם מנכ"ל משרדו. כיוון שכך, בהתאם לכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, על הממשלה לקבוע את זהותו של שר אחר שיטפל בעניין". נזכיר שמלבד נושא העמותה שבראשה עומדת בתו של שר הבינוי, לשר הבינוי גם זכות בקרקע כבן ממשיך בקיבוץ על אדמת קק"ל. לגבי מנכ"ל משרד הבינוי, הוא מצוי בניגוד עניינים לאור תמיכתו המוצהרת במהלך ההיפרדות שפרסם במסגרת חוות דעת שהנהלת קק"ל הזמינה בשאלה זו.

עוד על פי מכתבה של זילבר, היפרדות קק"ל מהמדינה היא "נושא המעורר שאלות מדיניות רחבות. הנושא כרוך בהיבטים ציבוריים ומשפטיים משמעותיים, ועשויות להיות לו השלכות על עבודתם של כמה משרדי ממשלה. לכן, עוד לפני שתיבחנה ההשלכות היישומיות של מהלך זה בידי המועצה ובהקשר המדיניות הקרקעית, נדרשת קביעת מדיניות ממשלתית בפרספקטיבה רחבה, תוך שקילת צעדיה האפשריים של הממשלה והתנהלותה מול קק"ל. נוכח מניעותו של שר הבינוי לפעול כיו"ר המועצה בעניין זה, נדרש להבהיר את הדבר גם למי שימלא את תפקיד יו"ר המועצה במקומו".

זילבר גם מדגישה את הדחיפות הגדולה בנושא זה וקובעת כי על אף שמדובר בתקופת בחירות - הממשלה חייבת להתחיל ולטפל בנושא זה בהקדם האפשרי: "יש צורך ממשי להפקיד את הנושא בידי גורם מיניסטריאלי ולקדם בנושא זה עבודת מטה (ולעניין זה מקובלת ההנחה שמן ההכרח לטפל בנושא זה גם בתקופת בחירות), כך שהממשלה הבאה תוכל לקבל בעניין זה החלטה מושכלת".

ממשרד הבינוי נמסר כי "אין בנושאים אלו חדש, כך נהגנו עד עתה. אין בכך כדי לפגוע בעבודה השוטפת כפי שהייתה עד עתה בתפקידו של השר אריאל כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל או כשר הבינוי".