לקראת פורים: כמה עולות התחפושות לילדים בחנויות?

מ-60 שקל לתחפושת נסיכת דיסני מהשנה שעברה ועד 190 שקל לתחפושת של דמות מהפסטיגל - ביקור בחנויות מגלה טווח רחב של מחירים ומגמת הוזלה ביחס לשנה שעברה, על רקע הגידול החד בהזמנת תחפושות מחו"ל

אם כבר הזמנתם וקיבלתם תחפושת פורים של הנסיכה אלזה (הלהיט התורן של החג) או כל דמות נחשקת דרך אתרי אינטרנט בינלאומיים, כנראה שעשיתם עסקה טובה של 40-50 שקל לתחפושת. אם הזאטוט שלכם מתעקש על תחפושת ישראלית של דמות מהפסטיגל או יובל המבולבל - הכינו את הארנקים, וצאו לחנויות.

נתוני eBay מגלים שכ-25,000 ישראלים רכשו דרך האתר תחפושות, במחיר ממוצע של 24 דולר - גידול של 90% ביחס לשנה קודמת. הנהירה לקניות הווירטואליות עושה את שלה - השנה, יותר משנים קודמות, הדגש הוא על מחיר, ואת זה פותרים המשווקים בכמה אופנים, למשל שיווק של תחפושת דמות של נסיכת דיסני במספר גרסאות.

כך, בקטלוג של שושי זוהר (האמונה על מרבית המותגים והתחפושות בחנויות) יש לא פחות מ-9 שלגיות מודל 2015, אליהן מצטרפות אלה שנותרו משנה שעברה ואלה שדומות, בלי לוגו: ככל שהשמלה מתארכת ומתווספים אליה אלמנטים נוצצים בעיקר - מחירה יטפס: מ-90 שקל ועד 190 שקל.

מהשנה שעברה בחצי מחיר

במרבית החנויות עדיין ניתן למצוא פריטים משנה קודמת שנמכרים בחצי מחיר - וגם השנה נשוב ונדגיש - כשמדובר בדמויות קלאסיות אין שינוי מהותי בתחפושת, בטח לא כזה שמצדיק לשלם עבורה מחיר כפול - כפי שאף הנחה אותנו מוכר בעידן 2000: "אם את מוצאת תחפושת מתאימה מאלה של שנה שעברה זו העסקה הכי טובה שיש לנו. בכל הנוגע לשמלות של ברבי ונסיכות, לוחם או חליפת חיות לתינוק - תאמיני לי שזה אותו דבר רק חצי מחיר".

ההיצע במחלקת העודפים מצומצם מן הסתם - אבל ההמלצה היא להתחיל את הסיור שלכם בחנות כאן. בעודנו מסיירים בסניף עידן 2000, העמיסה אם לילדה בת 4 לא פחות מ-5 שמלות מתנפנפות של דמויות נסיכותיות, כולן משנה שעברה "הילדה שלי מתחפשת כל השנה, ובחצי מחיר שווה לי למלא לה את ארגז התחפושות. ממילא התחפושת לא מחזיקה מעמד אם לובשים אותה הרבה - אז שיהיו לה כמה".

מבצעי כסאח בשלב זה עדיין אין - אלה צפויים להגיע בסמיכות לחג ובהתאם למלאי שיישאר. מבצעים שקיימים עכשיו כוללים קופונים של טויס אר אס לכ-20 תחפושות במחירים מוזלים (להורדה חינם דרך האפליקציה ולמימוש בחנויות), לדוגמה ספיידרמן, הנסיכה סופיה או מיני מאוס ב-60 שקל. ביתר הרשתות עיקר המבצעים הם על תחפושות משנים קודמות, שכאמור מספקים עסקה משתלמת.

אלה שהוזלו ואלה שהתייקרו

השוואה למחירים בשנתיים האחרונות מגלה שיש דמויות שמחיריהן לא ירדו משמעותית. כך למשל דמויות פאואר ריינגר'ס, שבשנה שעברה עלו 180 שקל (במסגרת מבצעים במקום 210 שקל), והשנה נמכרות ב-160-190 שקל. השנה, כמו בשנה שעברה, שמלות של דיסני נמכרות במגוון מחירים - החל מ-50-60 שקל, דרך 100 שקל לשמלות עדכניות ועד 200 שקל לשמלת קצפת מפוארת.

את הצניחה המשמעותית רואים בז'אנר של דמויות הפסטיגל: לפני שנה חלקן הגיעו למחיר של 250 שקל, ואילו השנה דמויות מהפסטיגל האחרון נמכרות לכל היותר ב-190 שקל. עוד אנו למדים משנים קודמות שמבצעים עוד יגיעו: בטויס אר אס בשנה שעברה דמויות הפסטיגל נמכרו ב-50 שקל במסגרת מבצע - השנה המבצעים העמוקים טרם החלו.

ושוב: להיטים תורנים כוללים גם השנה את הדמויות שפיזזו על בימות המופעים בחנוכה: דמויות הפסטיגל ודמויות המופע מותק בממלכת הקרח, טווח המחירים לתחפושת כזו הוא 150-180 שקל. אלו הן תחפושות חד-עונתיות ויעידו על כך עודפי פסטיגל משנה שעברה שנמכרים ב-30-40 שקל.

"תחפושות שבשנים קודמות עלו 170 שקל היום אפשר למצוא ב-60 שקל, כמו נסיכות או ספיידרמן", אומרת נילי לוי, מנהלת תקשורת שיווקית בטויס אר אס: "פעם, בנוסף לתחפושת היקרה היינו צריכים להוסיף אביזרים כמו כתר, חרב או שרביט - היום תחפושות רבות מגיעות עם האביזרים".

המפתח אצל הצרכנים

מה גורם לשינוי במחיר, ולמה דווקא עכשיו? "גם לנו נמאס לקחת משכנתא על תחפושת. אנחנו מייבאים לבד ומוזילים את המחיר, למשל לנסיכות או לספיידרמן, מבלי להתפשר על איכות הבדים", אומרת לוי. "ביבוא מקביל אין פתרון לדמויות מבוקשות מקומיות, ולכן התחפושות האלה עדיין יהיו עדיין יותר יקרות, אבל המחיר שלהם ירד ביחס לשנים קודמות". לצד דמויות ממותגות מזכירה לוי תחפושות דומות נטולות מותג: "יש אופציות לתחפושות נסיכה שדומה לשלגיה למשל ב-60 שקל".

"הצרכן יוכל לבחור אם לשלם 20, 50 או 200 שקל עבור תחפושות מיצרנים שונים", אומר שי סבג, מנכ"ל ובעלים בעידן 2000. הוא מציין כי טווח המחירים הרחב מתאפשר הודות לריבוי ספקים, מה שאף תרם להוזלת תחפושות רבות ב-20%. "תחפושת סופרמן של רודריגז נמכרה בשנה שעברה ב-160 שקל והשנה המחיר שלה הוא 135, כשהיא נחשבת בין היקרות יחסית", אומר שי סבג, מנכ"ל ובעלים של עידן 2000, ומוסיף כי "בחנויות יש לנו מלאי תחפושות משנה שעברה ב-20-100 שקל".

גם אחרי ההוזלות, האינטרנט מציע לא מעט תחפושות ב-40-50 שקל, גם של השנה הנוכחית. הממהרים להזמין יוכלו להספיק לקבל את החבילה עד החג. "בחלק מהפריטים אנחנו יותר אטרקטיביים מאשר קניות בחו"ל", אומרת לוי, "ואם יש הפרש קטן במחיר, שווה לשלם אותו ולדעת שיש לאן לפנות אם יש בעיית מידה. כדאי גם לזכור שאנחנו מוכרים תחפושות עם תו תקן, באינטרנט אתה לא יודע מה אתה מקבל".

לא רק רשתות

כבכל שנה, שחקנים רבים מנסים לנגוס ממכירות התחפושות של פורים כשחנויות ביגוד וכלי בית נכנסות לתחום עם תחפושות, לרוב מוזלות: ברשת ביג שופ לדוגמה מוצעות תחפושות מ-15 שקל, בהן שמלות דומות לשלגיה או פיה, דמות פופאי ב-20 שקל, חליפות חיות לתינוקות ב-30-60 שקל ועוד.

בקרטר'ס (H&O) מציעים חליפות מתוקות לתינוקות: תות, תנין, חיפושית, עטלף, חתול ועוד. מדובר בתחפושות איכותיות, נעימות למגע ובעיצוב מוקפד. המחיר: 100 שקל (בשנה שעברה המחיר הגיע ל-170 שקל).

גם יזמים מקומיים מציעים תחפושות ייחודיות: מותג התחפושות שמטרלינג הוקם על ידי נעמה וייס ובתמיכתה של קרן שמש לעידוד יזמים צעירים מציע תחפושות המיוצרות בארץ לבני 2-8. התחפושות עשויות כותנה והן כוללות חולצות וטייצים, גלימות ואביזרים נוספים. טווח המחירים: 30-250 שקל (נסיכה בהשראת אלזה, ספיידר וומן). התחפושות נמכרות במרמלדה מרקט ובחנויות מובחרות.

עוד נזכיר כי בחנויות רבות נמכרים אינספור אביזרים שיכולים לשדרג כל תחפושת, או להוות תחפושת בעצמן: בשוורץ פרוות מוצעות מסכות ונציאניות ב-50 שקל (במקום ב-100 שקל) לצד צעיפי נוצה בכל תצורה אפשרית.

חובה להשוות

סיור תחפושות מגלה פערי מחירים שמחייבים את הצרכנים להקדיש מעט זמן לסיבוב בין החנויות, ולחסוך עשרות שקלים לתחפושת. זאת במיוחד במתחם בו מרוכזות כמה רשתות. החנויות שבהן ביקרנו ממוקמות באזור התעשייה של ראשון לציון: טויס אר אס, הפיראט האדום, כפר השעשועים, עידן 2000, מורן צעצועים ומקס סטוק. כדאי לזכור שברשתות הפועלות באמצעות זכיינים (כמו כפר השעשועים והפיראט האדום), המחירים אינם אחידים בין הסניפים, לרבות מבצעים נקודתיים, כך שהמחירים המוצגים בכתבה תקפים לסניפים שבהם ביקרנו.

כפר השעשועים

בסניף הזה, על חלק גדול מהתחפושות אין מחיר: "קחי כל תחפושת שמעניינת אותך ותבדקי מחיר בקופה", הציעה המוכרת בשני ביקורים שביצענו בסניף. ההתרשמות מהביקור היא שבמקרים רבים, המחירים גבוהים יחסית למתחרים באזור. לדוגמה, תחפושת לוחם/חייל קרבי (שושי זוהר) שמוצעת ב-190 שקל בכפר השעשועים, תעלה 160 שקל בעידן 2000, מרחק של 2 דקות משם; שמלת סינדרלה מפוארת נמכרת בסניף זה ב-180 וב-150 שקל בסניף הפיראט האדום הקרוב. לעומת זאת, דמויות הפסטיגל היו הזולות בכפר השעשועים: 150 שקל לעומת 180-190 שקל אצל המתחרים.

פינת המציאות: לפני שנתיים עיצב יובל כספין תחפושות ססגוניות לכפר השעשועים: פריטים כאלה עדיין בנמצא ואפשר למצוא שמלת רקדנית יפה ב-100 שקל (מחצית המחיר).

עידן 2000

הרשת מפעילה מתחמי תחפושות גדולים ומרווחים בחנויות נפרדות. המוכר הפנה אותנו ראשית לנסות ולמצוא את מבוקשנו במדפי העונה הקודמת. *פינת המציאות: כאן יש תחפושות מעונה קודמת: נסיכות/ברביות מפוארות ב-80 שקל, תחפושת של שלגיה ב-70 שקל או תחפושת חמודה של דג נמו לתינוק ב-30 שקל ועוד.

טויס אר אס

"אני לא מאמינה שהשנה קניתי ארבע תחפושות ב-300 שקל", התפעלה לקוחה שיצאה מהחנות. "בשנים קודמות על כל תחפושות הייתי משקיעה 250 שקל".

יותר מחודש לפני חג פורים, חשבנו לתומנו שאנחנו מהלקוחות המקדימים, אלא שתחפושת של אלזה למשל כבר לא נמצאה בסניף (ראשון לציון) והמוכרת ציינה שהיא אזלה כבר לפני כמה ימים (לטובת המעוניינים נבשר שהמלאי צפוי להתחדש). ואין פלא: בטויס אר אס המחיר לאלזה היה הזול מבין המתחרים: 70 שקל באמצעות קופון או 100 שקל בלעדיו. הנחות, הסבירה המוכרת, אין, וגם תחפושות מהשנה שעברה לא בנמצא בסניף הזה. בחנות מוצעות גם תחפושות לא ממותגות, כמו פרפרית חמודה ב-90 שקל ושלל נסיכות ב-100 שקל.

פינת המציאות: 20 תחפושות מוזלות דרך קופונים. המזמינים באתר יוכלו לחסוך 15% ויותר ממחירי תחפושות, לדוגמה: נסיכות מ-85 שקל, תחפושת נינג'ה ב-68 שקל ועוד. דמי משלוח: 30 שקל, חינם בקנייה מ-200 שקל.

צעצועי מורן

בחנות מבחר גדול של דגמים, בעיקר מבית שושי זוהר, כולל דגמים משנה שעברה ומבחר מצומצם יחסית של דגמים מתצוגה ב-50% הנחה.

פינת המציאות: תחפושות לרוב ללא אריזה ב-50% הנחה: הנסיכה אריאל ב-80 שקל, שמלת כלה של רינת ב-100 שקל וחליפת רופא ב-40 שקל.

הפיראט האדום

גם כאן הפנה אותנו המוכר לנבור בין התחפושות של שנה שעברה. לשאלתנו האם המחירים השנה זולים יותר השיב כך: "דיברו בעיתונים על זה שהשנה הדגש הוא על מחיר, בנסיכות למשל יש מלא דגמים כדי שיהיה גם זול וגם יקר, ודורה השנה יש ב-80 שקל, מה שלא היה בשנה שעברה". לצד היצע לא רע בכלל של דמגים משנה קודמת, מוצעות תחפושות מבית ענת עיצובים, בהן נסיכות ב-90-120 שקל, דוגמת סינית ב-90 שקל ומלכת השלג ב-120 שקל.

פינת המציאות: מקולקציית 2014: נסיכות דיסני, דרדסים, ברבי או דמות רינת מהמופע פנטזיה (בחנוכה שעבר) ב-100 שקל, בן טן ב-40 שקל.

מקס סטוק

בין התחפושות, שכללו מבחר יחסית קטן לעומת האחרים, לא תמצאו את דמויות דיסני או הפסטיגל. מה שכן תמצאו הן תחפושות נחמדות מבית ענת עיצובים, נטולות מותג (שאפשר לייצר באמצעות הוספת אביזרים). נסיכות ב-70-140 שקל (כולל כזו הדומה ליסמין ב-90 שקל או לבת הים ב-140 שקל), תחפושת בהשראת מיני מאוס ב-80 שקל, תחפושות נינג'ה ב-90 שקל ועוד.

*** טויס אר אס היא חלק מקבוצת פישמן שבבעלות אליעזר פישמן, בעל השליטה ב"גלובס".

תחפושות
 תחפושות