לימור לבנת: "ההתאחדות לכדורגל גוף שסבל מניהול כושל והיום חולה מאוד"

נחתם רשמית הסכם ההבנות הכלכליות החדש של הכדורגל הישראלי; שרת הספורט היוצאת: "זה שלב ב' של הרפורמה"

לימור לבנת / צלם: שלומי יוסף
לימור לבנת / צלם: שלומי יוסף

הכדורגל הישראלי יוצא לדרך חדשה: היום (ב') נחתם באופן רשמי במשרד הספורט, במעמד שרת הספורט הפורשת לימור לבנת, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי, ו"ר ההתאחדות עופר עיני, מנכ"ל ההתאחדות רותם קמר, מנכ"ל המינהלת אורן חסון, מנכ"ל הטוטו איציק לארי והגורמים המקצועיים הרלוונטיים הנוספים - מסמך ההבנות הכלכליות בין משרדי הממשלה השונים, הטוטו והכדורגל.

"הסכם השיווק" של הטוטו, אחד מגורמי הסכסוך הגדולים ביותר בכדורגל הישראלי בשנים האחרונות, יפחת מ-80 מיליון שקל בעונה כפי שהיה עד היום, ל-57.8 מיליון שקל. הוא יהיה תקף לעונת המשחקים הבאה (2015/16) כשהצדדים ייכנסו בקרוב למו"מ על הארכתו בחמש שנים נוספות, כאשר ליגת העל תזכה ל-33 מיליון שקל מתוך הסכום; הליגה הלאומית ל-12.3 מיליון שקל; ההתאחדות תקבל 10.5 מיליון, ומינהלת הליגות - 2 מיליון.

הפיחות בכספי הסכם השיווק יגיע על חשבון תוספת שתעניק המדינה לספורט הישראלי במימון הוצאות של שיטור ואבטחה.

צפו: מסמך ההבנות המלא של הכדורגל הישראלי

כמו כן, במסגרת הסכם ההבנות ימנה משרד האוצר, מתקציבו, רו"ח שיפקח על פעילות ההתאחדות לכדורגל ויבצע בדיקה חקירתית לגבי 22.8 מיליון השקלים "האבודים" שהובילו להעמקת הגירעון בהתאחדות.

לימור לבנת מסרה כי "ההסכם הכלכלי שנחתם מהווה במובנים רבים שלב ב' של הרפורמה בענף הכדורגל, שהתחלתי ביישומה עוד בקדנציה הקודמת. שלב א' של הרפורמה כלל בין היתר הקמת מינהלת, העברת כספי הטוטו ישירות לקבוצות ולא באמצעות המרכזים והטמעת שקיפות וכללי מנהל תקין. שלב ב' יכלול את תהליך ההבראה של ההתאחדות לכדורגל, שהתגלתה כגוף שסבל בשנים האחרונות מניהול כושל מאוד והיום הוא חולה מאוד... אלמלא הרפורמה בענף הכדורגל, לא היינו נחשפים עד כמה חמור מצבה של ההתאחדות לכדורגל. אני חושבת שלא ארחיק לכת אם אומר, שהיום בדיעבד ללא יישום הרפורמה, ההתאחדות לכדורגל הייתה קורסת כלכלית".

עופר עיני אמר: "להתאחדות יש חוב של 60 מיליון שקל והנטל הזה כבד ומקשה על התפקוד... אני ביקשתי תכנית הבראה ושידוד מערכות אמיתי. לכן גם הסכמתי למינוי חשב מפקח".

אמיר לוי, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר: "המטרה הייתה לעבור שלב נוסף ברפורמה, לא ניסיון לחסוך. אנחנו רואים בספורט פלטפורמה שניתן לצמוח איתה, וזהו לא השלב האחרון של הרפורמה. הכדורגל הוא לא רק הענף הפופולרי ביותר, אלא גם ענף חינוכי. כשהניהול תקין, גם הענף יהיה תקין ושקוף. זה לא עוד הסכם שיווק, אלא ההתאחדות עושה מעשה ומטפלת בתחלואי העבר".