רוצים להשקיע כמו הגדולים? תראו איפה הם שמים את הכסף

מיטב דש מציג את החשיפה הגבוהה ביותר למט"ח, 20% מהתיק, בעוד שפסגות מוריד את החשיפה הזו מ-18.5% ל-15% ■ תוגדל החשיפה לאשראי קונצרני

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

כלל ביטוח ומגדל, שתיים מחברות הביטוח הגדולות בשוק, מאמינות שבשנת 2015 כדאי לשים את הדגש בניהול ההשקעות על שוקי המניות. בחטיבות ההשקעה של חמש חברות הביטוח הגדולות סקפטיים במיוחד ביחס להשקעה באג"ח ממשלתיות, ולעומתן בוועדות ההשקעה של כוכבי הגמל בשנים האחרונות, אלטשולר שחם וילין לפידות, מאמינים בהן הרבה יותר.

אלו הם רק כמה מהדגשים שעולים מבדיקת "גלובס" את מדיניות ההשקעה הצפויה לשנת 2015 במסלולי הדגל של הגופים המוסדיים בשוקי הגמל וביטוחי המנהלים (בפוליסות המשתתפות ברווחים).

2014 הייתה שנה חיובית נוספת עבור העמיתים בגופי החיסכון לטווח ארוך - קופות הגמל, הפוליסות המשתתפות ברווחים, קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות.

בשוק המוסדי מציינים לא אחת כי האתגר הגדול בניהול כספים בהיקף גדול הוא זיהוי המגמות בשוק, ולא בחירה של נייר ערך מסוים. כך, לדברי אותם מנהלי השקעות, מרדף אחר נייר מסוים או תזמון השוק לא מביאים את התשואה המיוחלת, שאותה ניתן ואף נכון יותר להשיג באמצעות הקצאה מושכלת לאפיקי השקעה, המוכרת כאלוקציה.

כמו בכל שנה, פרסמו בימים האחרונים הגופים המוסדיים את מדיניות ההשקעות הצפויה שלהם לשנת 2015. זאת על רקע תנאי השוק המאתגרים, שכוללים ריביות נמוכות מאוד זה זמן רב, וקונצנזוס ציפיות להמשך המציאות המורכבת הזו לתקופה ניכרת קדימה.

אם בוחנים, למשל, את המסלול הכללי בקופת הגמל גדיש של בית ההשקעות פסגות, רואים שמעדיפים לשמור שם על יציבות בתיק המניות (שיהווה כ-33% מהתיק ובטווח הכולל), ושמדד היחס שלהם מוטה לחו"ל: 40% במדד ת"א 100 והיתר במדד בינלאומי. לצד זאת, ביחס לאג"ח הממשלתיות גורסים בפסגות, שיש לרדת במקצת ביחס למצב כיום - משיעור של כ-28.2% מהתיק לכ-26%.

ביחס לחוב הקונצרני, בפסגות מאמינים שההיקף הראוי מהתיק הנו 30%, 60% מזה בשוק הישראלי והיתר בחו"ל. נוסף על כך, בפסגות, שרשמו תשואה נאה ב-2014, מתכננים להוריד את החשיפה של התיק למט"ח מרמה של כ-18.5% בסוף 2014, לרמה של כ-15%.

לעומתם, במסלול גמל כללי של מיטב דש מעדיפים הקצאה של 34% מהתיק למניות (מהם 40% במניות ת"א 100 ועוד 10% במניות הקטנות בארץ, ו-50% בחו"ל), 30% מהתיק באג"ח ממשלתיות (חציו צמוד וחציו שקלי במח"מ של 2-5 שנים), ו-28% מהתיק באשראי קונצרני (30% ממנו בחו"ל). במיטב דש מציינים את שיעור החשיפה למט"ח הגבוה מקרב הגופים שבחנו. מדובר בשיעור של כ-20% למט"ח (75% מהחשיפה הזו לדולר והיתר לאירו).

בבית ההשקעות אלטשולר שחם מציגים תיק ששליש ממנו במניות, 45% באג"ח ממשלתיות, 23% באשראי קונצרני, 7% במזומן, 6% בקרנות השקעה, והחשיפה הכוללת למט"ח תעמוד על טווח של 5%-17%.

במסלול הגמל כללי של בית ההשקעות ילין לפידות נקבו ביעד של 28% מהתיק במניות (מתוך זה 29% במניות ת"א 100, 13% במניות היתר ו58% במדדים בינלאומיים מעבר לים), 35.5% מהתיק באג"ח ממשלתיות, 31% באשראי קונצרני, וחשיפה למט"ח של 19%.

לצד בתי ההשקעות המובילים, ישנן חמש קבוצות הביטוח הגדולות, ששתיים מהן - כלל ביטוח והראל - מנהלות גם קופות גמל גדולות. מבדיקת מדיניות ההשקעה של גופים אלה עולה כי הם נבדלים זה מזה, וגם מבתי ההשקעות, בשורה של היבטים.

בעוד שרק מנורה מבטחים הראתה מדיניות דומה לאלו של קופות הגמל ביחס לרכיב המנייתי, הרי שיתר קבוצות הביטוח מציגות רכיב מנייתי גבוה יותר: מגדל, כלל ביטוח, הראל והפניקס נקבו בשיעור של כ-40%, 41%, 36% ו-38%, בהתאמה. רוב הרכיב המנייתי של חברות הביטוח יופנה לחו"ל, ומדדי היחס מצביעים על שיעור חו"לי מהתיק של כ-65% בהראל ובכלל ביטוח, 61% במנורה מבטחים, ו-50% במגדל והפניקס.

כמו כן, חמש קבוצות הביטוח הגדולות מציגות מדיניות השקעות המצביעה על חשיפה גדולה בהרבה לאשראי קונצרני לעומת החשיפה לאג"ח ממשלתיות. הבולטת באפיק זה היא קבוצת הביטוח הראל, ובצמוד לה ניצבת מנורה מבטחים. שתי חברות ביטוח אלה גם בלטו בשנים האחרונות במספר עסקאות אשראי סמי-בנקאיות פרטיות, ומנהלי ההשקעות בגופים אלה מביעים אמון באפיק זה, בטח ביחס לאג"ח קונצרניות רגילות.

מדיניות ההשקעה של המוסדיים ב2015
 מדיניות ההשקעה של המוסדיים ב2015