"מדוע חברות צריכות להתנצל על הצלחה? נובל אנרג'י הגיעה גם כדי לעשות טוב"

כך אמר מנהל נובל אנרג'י בישראל, ביני זומר, בכנס של משרד התשתיות וארגון מעלה רוג'ר מרטין מוודסייד: "הקשרים שלנו עם נובל דווקא התהדקו"

"למרבה הצער, העסקים שלנו בישראל לא צלחו, אך הקשרים שלנו עם נובל דווקא התהדקו", כך אמר רוג'ר מרטין, סמנכ"ל קשרי חוץ של חברת וודסייד, בכנס אחריות תאגידית שקיימו היום (ג') משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים וארגון מעלה. "יחד עם נובל אנו פועלים באפריקה, ובאוקטובר חתמנו על הסכם נוסף בינינו לחיפושי גז ונפט מול חופי קמרון". כזכור, וודסייד התכוונה לרכוש 25% מהזכויות במאגר לוויתן תמורת 2.7 מיליארד דולר וחזרה בה ברגע האחרון.

מנהל נובל אנרג'י בישראל, ביני זומר, אמר שהוא מאוכזב מהתגובות שלהן זוכה נובל בישראל. "הגאווה שלנו בתרומה שלנו לקהילה נענית בציניות. אומרים לנו בציניות, 'זה מאוד אמריקאי'", אמר. "אני לא מבין את זה. ממתי לעשות טוב נתפס כאמריקאי? מדוע חברות בישראל צריכות להתנצל על הצלחה? כמובן, נובל קיוותה להרוויח בישראל. אבל היא גם התכוונה לעשות לה טוב. אם רוצים לדבר על אחריות, האחריות של ישראל היא להביא את הגז למפעלים. יש מפעלים בפריפריה שנסגרו בגלל עלויות האנרגיה שלהם. במפעלים כמו פיניציה ושניב זה היה עניין של להמשיך להתקיים או לחדול. היום הם מחוברים לגז טבעי ונהנים מחיסכון. זה הדבר החשוב ביותר".

גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר, הצטרף לזומר וטען כי הכנסות המדינה מהשלב הראשון של פיתוח לוויתן צפויות להיות 250 מיליארד שקל.

עוד הוא אמר כי "הכנסה זו לא מביאה בחשבון את החיסכון המיידי כתוצאה מצריכת אנרגיה זולה. צריך להסתכל על המפעלים שניצלו כתוצאה מהגז הטבעי. מפעלים אלו מגדילים את כושר התחרותיות שלהם. זאת הירידה ביוקר המחיה".

על רקע החלטת הממונה על הגבלים עסקיים דיוויד דילה לפרק את מונופול הגז, הודה שר התשתיות, האנרגיה והמים סילבן שלום שחברות גז זרות אינן מגיעות לישראל. "לחברות זרות יש אינטרסים במדינות כמו סעודיה והמפרץ הכספי, ולהביא אותן לישראל זה לא פשוט. ישראל היא מדינה קטנה ושוק הגז פה קטן. בעולם אוטופי ותיאורטי חברות היו מגיעות, אבל לא כך בעולם המעשי".

אלכסנדר ורשבסקי, מנהל רשות הגז והממונה על ענייני הנפט, טען שמדינת ישראל צפויה להפסיד, החל ב-2018, 3 מיליארד שקל בשנה לאור העיכוב בפיתוח לוויתן. מעבר לזה, אמר, "מדובר בפגיעה באמינות ישראל וביתרות הגז במדינה".