סטרטסיס איבדה מחצית משוויה; 3.4 מיליארד דולר נמחקו

החברה דיווחה אמש על חולשה בפעילות Makerbot, יחידת המדפסות השולחניות שלה, ברבעון הרביעי של 2014, והשקעות מסיביות יותר שישחקו את שולי הרווחיות הנקייה בשנתיים-שלוש השנים הקרובות

וול סטריט, שוק המניות הגדול בעולם, יש כלל לא כתוב - שאנחנו מקפידים לכתוב עליו - והוא תמיד מוכיח את עצמו מחדש: כשחברה מאכזבת אותו, כלומר לא עומדת בציפיות שלו ממנה, או במקרה הגרוע יותר לא עומדת בציפיות שהיא בעצמה סיפקה לו, השוק מפנה לה כתף קרה וצוננת. וכשמדובר בחברה שהייתה בין המועדפות עליו, שהמניה שלה נסקה לפסגות דלילות חמצן אחרי שהמשקיעים התאהבו במה שהיא עושה, השוק לא רק מפנה כתף קרה - הוא פשוט "חותך". עושה סוף לרומן - כמעט באותה מהירות בה החל - בלי הנחות ובלי פשרות.

זה מה שקרה אמש, לאחר סגירת המסחר, למניית סטרטסיס , יצרנית המדפסות בתלת ממד הישראלית, שהיא ודומותיה היו המועדפות על וול סטריט בשנה האחרונה. סטרטסיס הורידה את תחזיותיה לשנה שחלפה (2014), סיפקה תחזית מאכזבת לשנה הנוכחית (2015), ובמילים קצת פחות עדינות הוציאה אזהרת הכנסות ורווח שדרדרה את המניה במסחר שלאחר הסגירה, בשיעור של 25%.

למעשה, וול סטריט הריחה את אזהרת ההכנסות והרווח מבעוד מועד, ולראיה כבר בשנה חלפה הציגה המניה נפילה של 37% (לפני הנפילה אמש) מהשיא שנקבע בפברואר אשתקד (127.61 דולר). נכון לרגע כתיבת שורות אלו, ולפי המסחר שאחרי הסגירה אמש (העיתון יורד לדפוס לפני פתיחת המסחר בוול סטריט), המחיר של מניית סטרטסיס הוא כמעט 60 דולר, מה שמשקף לה שווי שוק של 3 מיליארד דולר. בשיאה כבר עמד שוויה של החברה על 6.4 מיליארד דולר, כך שתוך שנה נמחקו 3.4 מיליארד דולר משווי החברה.

מחיקת מוניטין משמעותית

אז מהן התחזיות שסיפקה סטרטסיס שגרמו לוול סטריט לשלוח הרבה יותר פקודות מכירה מקנייה? ובכן, נתחיל בשנה שחלפה. הכנסות החברה בשנת 2014 ינועו בין 748 מיליון דולר ל-750 מיליון דולר וזאת לעומת תחזית קודמת של החברה להכנסות של 750-770 מיליון דולר. כלומר, הרף התחתון בתחזית הקודמת הופך לרף העליון בתחזית המעודכנת, וזה מעיד, בין היתר, על אופטימיות יתר של החברה.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי למניה Non GAAP (בדילול מלא) ינוע בין 1.97 ל-2.03 דולר (102-105 מיליון דולר), וזאת לעומת תחזית קודמת של 2.25-2.35 דולר - דהיינו הרף העליון של התחזית המעודכנת רחוק מאוד מהרף התחתון של התחזית הקודמת, וזה - בעיני וול סטריט - סיבה מספיק טובה למכור את המניה. על בסיס GAAP, סטרטסיס תפסיד בין 2.32 דולר ל-2.58 דולר למניה (116-129 מיליון דולר), והסיבה העיקרית לכך היא מחיקת מוניטין בגין שווי הפעילות של Makerbot, יצרנית המדפסות השולחניות שנרכשה על ידי סטרטסיס בקיץ 2013. מחיקה חשבונאית זו תתבצע ברבעון האחרון של 2014 ותעמוד על 100-110 מיליון דולר. ביצועים פחות טובים מהצפוי של Makerbot, כך עולה מהודעת סטרטסיס, הם אחת הסיבות לתחזית המעודכנת כלפי מטה של החברה.

הכנסות Makerbot עלו ברבעון הרביעי של 2014 בשיעור של 7% והיוו 12% מסך הכנסות סטרטסיס. "Makerbot השקיעה רבות במהלך 2014 בהשקת הדור החמישי של המדפסות שלה, ובהרחבת רשת ההפצה שלה", נכתב בהודעת החברה. "אך במהלך הרבעון הרביעי של 2014 נאלצה Makerbot להתמודד מול אתגרים שנבעו מהשקת הפתרונות החדשים שלה וממודל ההפצה המתפתח שלה".

לפי סטרטסיס, Makerbot נכנסה במהלך המחצית השנייה של 2014 לשותפויות מול חברות דוגמת הום דיפו ודל, ושותפויות אלו - ששינו את מודל ההפצה המסורתי של החברה - יצרו "דפוסי מכירות ושיעורי הזמנות חוזרות פחות ניתנים לחיזוי".

"התעשייה נכנסת לשלב חדש"

ועכשיו לתחזית החברה לשנת 2015, שהיא מהותית הרבה יותר לביצועי המניה. סטרטסיס צופה כי הכנסותיה בשנה הנוכחית יעמדו על 940-960 מיליון דולר, וזאת לעומת תחזית וול סטריט להכנסות של 940-1,060 מיליון דולר - דהיינו ממוצע של 950 מיליון דולר לעומת ממוצע של מיליארד דולר לפי וול סטריט.

הורדת ציפיות זו תחלחל לשורה התחתונה, והרווח הנקי למניה Non GAAP ינוע בין 2.07 ל-2.24 דולר (109-118 מיליון דולר) לעומת תחזית וול סטריט של 2.47-3.35 דולר. על בסיס GAAP, סטרטסיס תפסיד בין 0.20 ל-0.45 דולר למניה (10-23 מיליון דולר).

ומה הסיבה לתחזית הפחות אופטימית הזו? ובכן, סטרטסיס טוענת כי היא מתעתדת להשקיע השנה יותר בצמיחה העתידית של החברה, ומכאן גידול משמעותי בהוצאות התפעוליות וירידה בשולי הרווחיות הנקייה. "החברה מאמינה כי 'ייצור בהוספה' (Additive Manufacturing, המונח המקצועי להדפסה בתלת ממד - ט' צ') נכנס לשלב חדש בתהליך האימוץ שלו על ידי תעשיית הייצור על סוגיה השונים", נכתב בהודעה. "לכן, החברה מאמצת תוכנית השקעה שתסייע לה להתאים עצמה לשלב חדש זה, ולהגיע להכנסות שנתיות של 3 מיליארד דולר בשנת 2020".

לפי סטרטסיס, שיעור הוצאותיה התפעוליות השנתיות מההכנסות יגדל ב-2% בשנתיים עד שלוש השנים הקרובות, כשהשנה יעמוד שיעור זה על 46%-47%. כמו כן, החברה צופה כי השקעותיה ההוניות יעמדו השנה על 160-200 מיליון דולר.

לבסוף, יצרנית המדפסות בתלת ממד מנסה להמתיק את הגלולה המרה וטוענת כי היא "ממשיכה לחוות ביקוש גדל לפתרונותיה", וכי ההשקעות שהיא מבצעת נועדו לסייע לה להמשיך להוביל את התעשייה כפי שעשתה עד כה.

מניית סטרטסיס
 מניית סטרטסיס