עלייה בהכנסות מפעל הפיס ב-2014: 6.2 מיליארד שקל

סך הפרסים שחולקו אשתקד: 3.7 מיליארד שקל ■ כ-1.5 מיליארד שקל הועברו לרשויות המקומיות ■ מנכ"ל הפיס: נאמץ גישה חדשה שתאפשר להעביר יותר כסף לפריפריה

המספרים החזקים של מפעל הפיס
המספרים החזקים של מפעל הפיס

מגמת העלייה בהכנסות של מפעל הפיס נמשכה גם בשנת 2014: היום (ג') הודיע מפעל הפיס כי אשתקד הסתכמו הכנסותיו ב-6.2 מיליארד שקל - גידול של 7% ביחס להכנסות של גוף ההגרלות החוקי בשנת 2013.

מנתונים שמסר מפעל הפיס עולה כי סך הפרסים שחילק אשתקד לזוכים בהגרלות השונות הוא 3.7 מיליארד שקל, שהם כ-60% מההכנסות השנתיות.

עוד עולה מנתוני מפעל הפיס כי ב-2014 הועברו כ-1.5 מיליארד שקל לקידום של תוכניות שונות ברשויות המקומיות, בעיקר בתחומי התרבות והחינוך. כ-110 מיליון שקל מתוך סכום זה הוקצו לטובת מלגות לסטודנטים ולחיילים משוחררים.

במהלך השנה הקרובה מתכוון מפעל הפיס להחיל שינוי באופן חלוקת כספים לרשויות מקומיות, באופן שיאפשר להבטיח הקצאות גבוהות יותר לרשויות שנמצאות בפריפריה.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום מנכ"ל מפעל הפיס, אלי דדון, כי ועדה מייעצת שדנה בנושא המליצה באחרונה על שינוי באופן החלוקה של הכסף, כך שכ-150 מיליון שקל מהכנסות מפעל הפיס יובטחו לטובת ערים בפריפריה. שיטת החלוקה החדשה תשנה את המצב הנהוג כיום, שלפיו רשויות מקומיות גדולות זוכות להקצאות גדולות יותר ממפעל הפיס.

"העיקרון המנחה בגישה החדשה היא שהרשויות החזקות יעזרו לחלשות. עד כה מספר התושבים שבכל רשות מקומית היה אחד השיקולים המרכזיים בחלוקת ההקצאות. כעת, החלוקה תיעשה באופן צודק יותר וכך ניתן יהיה להעביר יותר לפריפריה", אמר דדון.

לדבריו, על השינוי המליצה ועדה בראשות שר המשפטים וחבר הכנסת לשעבר, עו"ד משה נסים. היישום של המלצות הוועדה כרוך באישור דירקטוריון מפעל הפיס, ולאחר מכן בקבלת אישור ממשרד האוצר.

מהנתונים שמסר היום מפעל הפיס עולה עוד כי משחק המזל המוביל בשנת 2104 הוא צ'אנס, והיקף מכירותיו הסתכם ב-1.7 מיליארד שקל, שהם כ-27.5% מהכנסות מפעל הפיס באותה שנה.

במקום השני נמצא המשחק חיש-גד, שהכניס אשתקד למפעל הפיס כ-1.5 מיליארד שקל, שהם 24.7% מההכנסות. במקום השלישי נמצא הלוטו, שממנו הכניס הפיס 1.3 מיליארד שקל, שהם 21.2% מסך ההכנסות של גוף ההגרלות.

לדברי דדון, מבדיקות תקופתיות שנעשות במפעל הפיס עולה כי רוב המשתתפים בהגרלות ובמשחקי המזל הם מחתך סוציו-אקונומי בינוני ומעלה.

המספרים החזקים של מפעל הפיס
 המספרים החזקים של מפעל הפיס