מיני מבחן דרכים: דיסקאברי Sdv6 - הפיל של המהראג'ה

תחת בעלי הבית החדשים מהודו, הדיסקאברי מקבל סוף-סוף כרטיס כניסה לפלח היוקרה

הכסף הגדול של הכלכלה העולמית נמצא כיום במדינות המתעוררות - אלה, שפעם כונו בהתנשאות "העולם השלישי". בעוד האירופים והיפנים מדשדשים בדיפלציה וארה"ב שורפת טריליונים על הרפתקאות צבאיות מפוקפקות, מאות מיליוני צעירים משכילים בהודו, סין ואפילו אפריקה, עסוקים כיום בייצור הון עתק. חלקו מופנה לרכישת נכסים וסמלי מעמד מובהקים של העולם הישן, כולל יצרני רכב שנקלעו לקשיים.

זו, מסתבר, ברכה גדולה עבור היצרנים. בעלי הבית החדשים מתייחסים בכבוד רב למורשת העבר, נותנים יד חופשית למהנדסים ופותחים את הארנק לרווחה - בזה הבחנו מיד בכניסה לתא הנוסעים של הדיסקאברי החדשה, אחד מדגמי הדגל של חברת לנדרובר הבריטית, כיום בבעלות טאטא ההודית.

בתקופת העצמאות של לנדרובר, ואפילו בגלגולה השני תחת כנפי פורד, סבלה החברה מבעיות כרוניות של איכות ותא הנוסעים עם ערב רב של יחידות פלסטיות מגושמות. בדור הנוכחי התא נראה כאילו ירד זה עתה מפס ייצור בגרמניה או ביפן: דיפוני פלסטיק, עור אלומיניום ועץ יקרים למגע בכל פינה, החלקים הנעים מחליקים באלגנטיות וכל העסק מהודק למקשה חרישית, אפילו בשטח משובש. התא מרווח, כולל מרחב נסבל בשני המושבים האחוריים, עם נקודת ישיבה גבוהה מאד ותצפית פנורמית נוסח רכיבה על הפיל של המהראג'ה.

המעצבים לא התפתו לעגל את הפינות הרבועות ולא ריככו את מבנה הקופסאות, אך הידקו את מרווחי הגוף לטובת רושם מוצק-יוקרתי ועדכנו את המראה עם פריטים אופנתיים כמו פנסים מתוחכמים משובצי LED. דגם המבחן שלנו צויד בגרסה המחוזקת של מנוע ה-V6 טורבו דיזל בנפח 3 ליטר, עם הספק נאה של 256 כ"ס ומומנט אימתני של 60 קג"מ ב-2000 סל"ד.

בשילוב תיבה מצוינת בת 8 מהירויות הוא מאיץ את ה-2.5 טון לפני נוסעים בקצב מרשים ובכל שיפוע. אנחנו לא חסידים גדולים של הפטנט המגושם להעברת הילוכים באמצעות חוגה, אבל התיבה חוסכת את הצורך בהתערבות ידנית. מערכת מתלי האוויר האלקטרונית עושה עבודה מצוינת בנטרול מהמורות אספלט מכל סוג ואנו תקווה שהיא גם נטולת "באגים" באגף התחזוקה.

יכולת השטח של הדיסקאברי יכולה למלא לכשעצמה כתבה נפרדת. נציין רק שההנעה הכפולה עם שלל נעילות הדיפרנציאלים, גובה הגחון המשתנה ושלל תוכניות העברה מותאמות לשטח, אפשרו גם לעכברי אספלט שכמונו לצלוח שטחים טכניים כמו מילואימניקים מנוסים של הסיירת. במקרה הזה "כלי בלתי ניתן לעצירה" היא לא קלישאה.

מחירו של הדיסקו דור אחרון מתחיל ב-448 אלף שקל ונוסק עד 608 אלף לדגם הדיזל החזק והמפואר. לא מחיר צנוע, גם ביחס למתחרים היוקרתיים מגרמניה, אבל אפשר לראות את זה הפוך: הכלי מציע כיום איכויות של ריינג'רובר בשני-שליש המחיר.