הגול העצמי של אופ"א

לארגון הכדורגל האירופי היו ארבע שנים להתכונן להפלת ספ בלאטר משלטון היחיד שלו בפיפ"א, אבל פלאטיני שמפחד ממפלה לא ניגש להתמודדות בבחירות - והמועמדים שהוא מריץ לא מריחים כמו אלו שיעשו את המהפך שכל העולם מייחל לו

ספ בלאטר, מישל פלאטיני / צלם: רויטרס
ספ בלאטר, מישל פלאטיני / צלם: רויטרס

הדי דוח החקירה של עו"ד מייקל גארסיה סביב השחיתות בבחירת מארחות המונדיאלים ב-2018 ו-2022 טרם שככו. גם ב-FBI החוקרים ממשיכים לעבוד. הפרלמנט השוויצרי העביר את "תקנת פיפ"א" שמאפשרת פיקוח טוב יותר על כספי ארגוני ספורט בינלאומיים שיושבים במדינה. קמפיין בשם New FIFA Now הוקם לפני שבועיים בבריסל על-ידי חברי פרלמנט אירופיים, פוליטיקאים ואישים נוספים בעלי שם, שכל מטרתו סיום כהונת בלאטר ובנייה מחדש של הארגון. חברת ההלבשה סקינס שחברה בקמפיין אף יצאה במודעות ענק על היותה "נון-ספונסרית" רשמית. במקביל סיימו לא פחות מחמישה ספונסרים את ההתקשרות עם פיפ"א בסוף השנה האחרונה. תדמית הארגון ומוביליו כבר מזמן לא על הקרשים, אלא קבורה עמוק מתחתיהם.

אולי בגלל זה לבחירות הקרובות לראשות פיפ"א, שיתקיימו ב-29 במאי, התייצבו לא פחות משמונה מועמדים, מהם ירוצו בסופו של דבר ארבעה (בלאטר ביניהם). כלומר - המורדים מתחילים להריח שאפשר להפיל את הדיקטטורה. ואל יקל הדבר בעיניכם: ב-111 שנות קיומה של פיפ"א, זו רק הפעם הרביעית בה מישהו מעז לרוץ נגד הנשיא המכהן.

במאי יבחרו 209 ההתאחדויות החברות באסיפה הכללית של פיפ"א, ביניהן כמובן גם ישראל - את הנשיא. זמן טוב להתחיל להכיר את חברי האופוזיציה.

***

מבין שמונת המועמדים הראשוניים - ארבעה לא הגישו בסופו של דבר את המסמכים הרלוונטיים לוועדת הבחירות. דויד ז'ינולה ממילא היה מועמד פארודי של חברת הימורים. הסוכן ההולנדי התזזיתי מינו ראיולה הסיר את עצמו מהמירוץ "כדי לא לפגוע במועמדותו של מיכאל ואן-פראח". חבל, אחרי הכל הראה ראיולה יכול להשליט סדר וארגון, כמו למשל אצל לקוחותיו הבכירים זלאטן איברהימוביץ' ומריו באלוטלי... הנרי מאיין-ניקולס מצ'ילה, שהיה יו"ר ועדת הביקורת של פיפ"א שנתנה לקטאר "נכשל", רצה גם הוא לרוץ, אבל באופן מפליא נפתחה מיד אחרי ההכרזה שלו חקירה נגדו בארגון. לא הוא ולא ז'רום שמפיין הצרפתי, יד ימינו של בלאטר לשעבר, דיפלומט מנוסה ועיתונאי - הצליחו להשיג חמש התאחדויות מרחבי העולם שימליצו עליהם, וכך נפסלה מועמדותם. שמפיין, שהיה הראשון להציג מועמדות נגד בלאטר - היה היחיד שגם פרסם עקרונות ותכניות מסודרות.

מי נותר, אם כן, במרוץ להפלת המשטר? ראשית, הנסיך עלי בין אל-חוסיין מירדן בן ה-39, שמשמש אחד מסגני הנשיא בפיפ"א מזה שלוש שנים. הוא צעיר המתמודדים, אבל כבר 16 שנים בכדורגל. מצד אחד, שמו לא נקשר בסקנדלים והוא יריב מר של ראש ההתאחדות האסייתית, השייח סלמאן מבחריין. מצד שני, הוא טרם יצר איזשהו חזון לעתיד מעבר ל"תכנית רפורמה ל-10 שנים" תחת הסלוגן "פיפ"א ראויה למשחק העולמי". הוא מדבר על התאחדות עולמית רצינית עם שקיפות שתשרת את הספורט - במקום ההיפך. השני הוא אגדת הכדורגל הפורטוגלי לואיס פיגו, שאפילו לא העלה תוכן לאתר שיצר עבור הקמפיין שלו שזכה לסלוגן FOR FOOTBALL. מעבר לפעילות סביב הנבחרת הפורטוגלית וייעוץ לאינטר האיטלקית - לא ברור מאיפה יש לו יכולות לניהול של ארגון שמגלגל מיליארדים בכל שנה. מיכאל ואן-פראח, ראש ההתאחדות ההולנדית, הוא המועמד השלישי. הוא המבוגר האחראי, שמכריז בפשטות שהוא בא רק לארבע שנים (ובמקרה שלו, אפשר להאמין לו). הניסיון שלו בניהול חברות ובנקים, כמו גם הרפורמות באייאקס תחת ניהולו ובהתאחדות ההולנדית - מצביעות על הבנה כלשהי בהוצאה לפועל של רפורמות אמיתיות וכואבות. ואן-פראח הצהיר שהוא רוצה לייצב את פיפ" א ולעשותה ארגון מודרני. למען האמת, שילוב שלו ושל פיגו הפופולארי, שפונה אל הלב של אוהדי הכדורגל - יכול להוות פקטור אמיתי בבחירות.

שילוב? כן. אחרי הכל יש יד מכוונת מאחורי הקלעים. אופ"א, כך רמז גם שמפיין, ובעיקר העומד בראשה - הם האחראים לשטף הפתאומי של מועמדים. הלחץ על פיפ"א היה אמור לפתוח דלת למישל פלאטיני - אבל זה מפחד מהתמודדות שתסתיים בהפסד, ומאובדן כוחו בכדורגל. לכן, אנשיו חיפשו מועמדים לתקופת ביניים. הנסיך עלי קיבל עידוד מסיבי מאופ"א, ואן-פראח אמר: "חיכיתי שיבוא מועמד חדש וטוב, אבל כשזה לא קרה - קיבלתי זאת על עצמי", יום אחרי שבלאטר לעג לאופ"א ש"הם לא מעיזים להתמודד נגדי".

כי בלאטר לא מתכוון למצמץ אפילו. ב-2007 הוא הצהיר שהוא מתכוון להילחם בשדים מסביב באמצעות חוקי פיפ"א, לפני שיבוא בית משפט חיצוני. ב-2011 הוא רק רצה לסיים את ההכפשות והביקורת המכוערת על פיפ"א, "בעלת השקיפות הטובה ביותר מכל ארגוני הספורט בעולם". עכשיו יש לו משימה לסיים: רפורמה בארגון, שלא הייתה באמת נדרשת לו היה באמת נלחם בשדים או מפתח איזושהי שקיפות.

***

הסיכוי לזעזע את כסאו של בלאטר, שיש לו תמיכה חזקה באסיה ואפריקה, מינימלי. "בארבע השנים של דיונים איך להעיף את בלאטר, אופ"א לא הצליחה לפתח אסטרטגיה", כותב עיתונאי הספורט הנודע מיהיר בואוז ב"אינסייד וורלד פוטבול", "ונוכחנו לראות שכל הכסף של אופ"א לא משנה". בתוך אופ"א המפוצלת, בעיקר אצל ההתאחדויות הקטנות - יש תמיכה בשוויצרי דווקא.

אבל בלאטר, שיושב על הכיסא מאז 1998 - נאלץ לקיים מסע בחירות, וגם זה משהו. ביום ראשון הבטיח בין השורות, כשהוא כמובן עובר על התקנות אותן קבע בעצמו לקמפיין - מונדיאל באוסטרליה. וזכויות אדם כקריטריון לאירוח מונדיאל. ואם בלאטר מקיים קמפיין - אולי בכל זאת הוא טיפה, רק ממש טיפה - נלחץ מכוחות ההתנגדות.