על פרשת דרכים

מה עובר בראש של מוטי בן משה?

אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

שנה לאחר שהדהים את שוק ההון, כשהופיע "משום מקום" וכנגד כל ההערכות הפך לבעל שליטה משותף בקונצרן הגדול במשק, ניצב מוטי בן משה על פרשת דרכים: האם להמשיך ולהזרים מאות מיליוני שקלים שינותבו להחזר חובות אי.די.בי לנושיה, או לקבע את ההפסד הכבד "על הנייר" שנובע מהשקעתו עד היום, כשהמחיר עלול להיות אובדן השליטה בקונצרן.

קשה להגיד על בן משה שהוא אדם לא עקבי. כבר שבועות שהוא משדר שהזרמות ההון לאי.די.בי הן אולי פתרון אידיאלי לנושיה, אבל ממש לא לבעלי המניות בקונצרן. בן משה מאמין כי כדי שגם בעלי המניות יראו ערך מהשקעתם באי.די.בי נדרשות פעולות מהירות ויצירתיות, שמצד אחד ישפרו את תפקודן של החברות התפעוליות (ובראשן סלקום ושופרסל) ומצד שני יספקו ביטחון לנושים של חברות ההחזקה בקבוצה.

אלא שבן משה נתקל בשותף מאסכולה אחרת, כזה שנסמך על ניסיונו מימי המשברים הכלכליים בארגנטינה ושמאמין כי הדרך הנכונה להצלת אי.די.בי מתחילה בפירעון חלק ניכר מהחוב, ונמשכת בגישה סבלנית להצפת ערך בחברות התפעוליות. עד יום שלישי הקרוב עוד יוכל בן משה לשנות את דעתו ולהזרים את חלקו בהנפקת הזכויות. אולם אם יעמוד בסירובו לעשות כן, תהפוך השקעה של 700 מיליון שקל באי.די.בי להחזקה של עד 17% ממניות החברה, ואלשטיין יהפוך לבעל שליטה יחיד עם רוב בדירקטוריון שלה. בן משה יוכל להמשיך ולנסות להוביל מהלכים אסטרטגיים מבפנים, אולם השפעתו על קבלת ההחלטות תהפוך מוגבלת.

ייתכן שהמצב החדש יוביל את בן משה לנתב את הכסף שיחסוך בהנפקת הזכויות לגיבוש קבוצת משקיעים שתרכוש מאי.די.בי את הנכס האיכותי ביותר שלה, השליטה בחברת כלל ביטוח, אך מדובר בעסקת בעלי עניין שתחייב תמיכה של מרבית בעלי מניות המיעוט של אי.די.בי.

במילים אחרות, כדי שבן משה יצליח לשכנע את בעלי מניות המיעוט למכור לו את כלל ביטוח, הוא יידרש להציע עבורה פרמיה של עשרות אחוזים ביחס לשוויה הנוכחי בשוק העומד על 3.1 מיליארד שקל.

בן משה נמנע היום מלצאת בהצהרות לתקשורת בנוגע לצעדיו בעתיד, והשאיר את נושי החברה בחוסר ודאות שהתבטא בירידות שערים באיגרות החוב שלה. את תוכניותיו העתידיות רק הוא ויועציו הקרובים כנראה מכירים, אולם ניתן להניח כי כאשר חתם אשתקד על הסכם ההשקעה באי.די.בי, לא כך הוא דמיין את מצבו בה בתוך שנה בלבד.