האוצר: "תיסוף השקל מול האירו עלול לפגוע ביצוא הישראלי"

הכלכלן הראשי במשרד האוצר יואל נווה טוען בסקירה שפרסם כי היחלשות האירו מול השקל והתחזקות הדולר בשוקי העולם, "צפויים להוביל להסטת סחורות יצוא לעבר ארה"ב ומדינות נוספות המנהלות עסקאות במטבע אמריקניי"

היחלשות האירו מול השקל והתחזקות הדולר בשוקי העולם עלולים לפגוע ביצוא הישראלי פגיעה כפולה, כך מזהיר היום הכלכלן הראשי במשרד האוצר יואל נווה.

על-פי נתונים שפרסם היום (א') בנק ישראל, נחלש השקל ב-0.9% במהלך ינואר מול הדולר בעוד שמול האירו התחזק השקל במהלך החודש שעבר בשיעור של 5.7%.

"הפגיעה בתחרותיות שנגזרת מתיסוף השקל מול האירו בשילוב עם הצפי של האטת הצמיחה במדינות אירופה צפויה להוביל להסטת סחורות יצוא לעבר ארה"ב ומדינות נוספות המנהלות עסקאות במטבע אמריקני", כותב נווה בסקירה השבועית שפרסם היום אגף הכלכלן הראשי באוצר.

סחר הסחורות עם ארצות האיחוד האירופי היווה בשנת 2014 27.3% מהיצוא, נתון דומה לזה של 2013. מעבר לפגיעה ביצוא לאירופה, צופה הכלכלן הראשי גם פגיעה בכושר התחרותיות של יצואנים ישראלים מול יצואנים אירופיים על שווקים מחוץ לגוש האירו.

פגיעה נוספת בייצוא לארה"ב עלולה להערכתו להיגרם כתוצאה מהתחזקות יתר של הדולר שתפגע בצמיחת הכלכלה האמריקאית. סחר הסחורות עם ארצות הברית בשנת 2014 היווה 26.9% מהיצוא, סחר הסחורות עם ארצות אסיה היווה 25.3% מהיצוא סחר הסחורות עם קבוצת יתר ארצות העולם בשנת 2014 היווה 20.5% מהיצוא (לעומת 33.8% ב-2013).