אקזיט נוצץ: סגומה הישראלית נמכרה בכ-70 מיליון שקל

החברה פיתחה מכונה לצילום אבני חן ונקנתה ע"י אתר אמריקאי למכירת תכשיטים

ליטוש יהלומים / צילום: איל יצהר
ליטוש יהלומים / צילום: איל יצהר

חברת סגומה הישראלית שעוסקת בצילום תלת-ממד של תכשיטים נרכשה בידי האתר האמריקאי למכירת תכשיטים ויהלומים ברשת האינטרנט, JamesAllen. על פי הערכות בענף היהלומים, היקף העסקה הוא כ-70 מיליון שקל. JamesAllen משתייך ל-R2net, הנחשבת לקמעונאית גדולה בתחום התכשיטים והיהלומים ונמצאת בבעלות פרטית.

סגומה הוקמה ב-2012 בידי ליתן להב ותומר שלוי, בוגרי המרכז הבינתחומי בהרצליה, וגלעד קפולשניק, בוגר הטכניון. החברה מתמחה בצילום ובהצגה של אבני גלם, אבנים מלוטשות ותכשיטים בתלת-ממד, באופן שמאפשר תחליף לבחינה מוחשית. צילום האבנים נעשה באמצעות אמצעים ייחודיים, שמבוססים על מכניקה עדינה, פתרונות תאורה ויכולות אופטיקה מתקדמות. על טכנולוגיה זו החברה גם רשמה פטנט.

"הבנו שתעשיית היהלומים מאוד מסורתית, וכדי לסחור באבנים יהלומנים צריכים לנסוע בין הבורסות השונות ברחבי העולם או לשלוח אבנים יקרות באמצעות חברות שילוח בינלאומיות, תוך הוצאות גבוהות מאוד על ביטוחים", אמר היום (א') ל"גלובס" מנכ"ל סגומה, להב. "מכונת הצילום שפיתחנו נועדה לייעל את המסחר בזכות היכולות שלה לצלם גם אבנים קטנות, תוך דגש על צבען המדויק ועל היופי שלהן. בזכות הצילומים האלה, ניתן לראות את 'החיים שבאבן' גם ממסך של טאבלט או של סמארטפון באיכות מאוד גבוהה, לעיתים בכזאת שלא ניתן לראות אפילו מתחת לזכוכית מגדלת של יהלומנים".

במהלך שלוש השנים האחרונות סגומה כבר שיתפה פעולה עם אתר JamesAllen, כך שכ-400 אלף אבני חן צולמו במכונות הצילום המיוחדות שפיתחה החברה. בסגומה אמרו היום ל"גלובס", כי עם העלאת צילומים תלת-ממדיים של אבני החן ברשת, רובן הגדול נמכר. תהליך הצילום של כל אבן במכונה אורך מספר דקות, והחברה מפעילה מכונות אלה, בין היתר, בבורסות ליהלומים ברמת גן, בניו יורק ובמומבאי. בקרוב היא מתכוונת להרחיב את פעילותה לבורסות יהלומים נוספות בעולם.

לדברי להב, גם לאחר רכישת החברה בידי אתר JamesAllen, היא צפויה להמשיך לפעול במתכונת הרגילה שלה.

שבוע היהלומים: התאוששות בענף

סגומה עתידה להציג את פעילותה השבוע, במסגרת יריד דיימונד-טק, שייערך בבורסה ליהלומים ברמת גן במסגרת אירועי שבוע היהלומים שנפתח היום בישראל. באירועי צפויים להשתתף מאות יהלומנים מהעולם, ובהם גם עשרות יהלומנים מטורקיה. "טורקיה נחשבת ליצרנית תכשיטים מהגדולות בעולם והגעת המשלחת מטורקיה תחזק את קשרי המסחר בין המדינות", אמר נשיא הבורסה ליהלומים, שמואל שניצר.

בנוסף למשלחת גדולה מטורקיה, את הבורסה ברמת גן ימלאו בימים הקרובים גם יהלומנים מהודו, ארה"ב, בלגיה, דרום אפריקה, ברזיל, סין, רוסיה, יפן ועוד. להערכת שניצר, בימים אלה צפוי להתנהל בארץ סחר ביהלומים ובאבני חן בהיקף של כמה מאות מיליוני דולרים.

מנתוני המפקח על היהלומים במשרד הכלכלה, שמואל מרדכי, בשנת 2014 הסתכם יצוא היהלומים המלוטשים מישראל ב-9.32 מיליארד דולר. ב-2013 הסתכם היצוא ב-9.16 מיליארד דולר.

לצד הירידה בביקוש ליהלומים בעולם, דיווחו יהלומנים ישראלים על ירידות נוספות בהכנסות בעקבות מבצע צוק איתן. על פי הערכות, מדובר באובדן מכירות בהיקף של מאות מיליוני דולרים. "סיימנו את 2014 עם יציבות מסוימת בענף, אך קשה להתנבא לגבי האופן שבו נסיים את 2015, שכן התנודות בכלכלות העולם רבות. אני מקווה שאחרי שסיימנו את השנה שעברה באופן יציב, את השנה הקרובה נסיים עם עלייה בהיקף המכירות, לאחר שאנחנו רואים גם עלייה בביקוש ליהלומים בעולם", אמר שניצר.