קרי: לא יוארך המו"מ עם איראן; ייתכן סיפור שלא נרצה לשמוע

בראיון ל"פגוש את העיתונות" ב-NBC אומר שר-החוץ האמריקאי: הסיכוי היחיד להארכת השיחות הוא, שיהיה בידינו מתווה של הסכם בשבועות הקרובים

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

שר-החוץ של ארה"ב,ג'ון קרי, הזהיר הערב (א'), כי המו"מ עם איראן לא יוארך פעם נוספת, וכי אם לא יושג הסכם, "עלול להתפתח סיפור שאף אחד מאיתנו אינו רוצה לשמוע". זו ההתבטאות החריפה ביותר עד כה של מנהיג אמריקאי לגבי המו"מ עם טהראן.

בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות", ברשת NBC, אמר קרי: "ההזדמנות היחידה להארכת המו"מ שאני יכול לראות בשלב זה היא, שיהיה בידינו באמת ובתמים תוואי של הסכם".

מאז שהושג הסכם ביניים עם טהראן בנובמבר 2013, מנהלות חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה מו"מ קדחתני עם משטר האייתאללות על הגבלת יכולותיה הגרעיניות של איראן. עד עתה הוארכו השיחות פעמיים, והוחלט שמועד היעד להשגת הסכם הוא 31 במארס השנה. פרק זמן נוסף, עד 30 ביוני 2015 , יועד לליטוש נקודות טכניות, אך שלב זה ייתכן רק אם הצדדים יגיעו להסכמה מהותית בסוגיות השנויות במחלוקת עד 31 במארס, ולדברי קרי עתה זה המועד הסופי. הוא נפגש בסוף השבוע עם עמיתו האיראני, מוחמד ג'אוואד זאריף, פעם נוספת במטרה להתגבר על נקודות שנויות במחלוקת.

"אם לא נוכל לקבל החלטת בסיסיות שצריכות להתקבל במהלך השבועות הקרובים, ואני מתכוון לכך פשוטו כמשמעו, אני חושב שיהיה בלתי אפשרי להאריך את המו"מ", אמר קרי. "אינני חושב שאינו רוצים להאריך בשלב זה. או שהאיראנים יוכיחו שהתכנית הגרעינית שלהם מיועדת לצרכי שלום בלבד, או, אם הם לא יהיו מסוגלים לעשות זאת, עלול להתפתח סיפור שאף אחד מאיתנו אינו רוצה לשמוע".

זאריף עצמו אמר ביום ב', בוועידה הבינלאומית לביטחון במינכן: "עלינו לנצל את ההזדמנות שמונחת לפנינו; ייתכן שלא תהיה הזדמנות נוספת".