ב"י: "עליית מחירי הדירות התמתנה, אין להסיק על תפנית"

הפרוטוקולים של הוועדה המוניטארית פורסמו היום ■ "קצב האינפלציה ימשיך להימצא בחודשים הקרובים מתחת לגבול התחתון של היעד"

דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי
דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי

בנק ישראל פרסם היום את הפרוטוקולים של הוועדה המוניטארית בישיבתה האחרונה בה הוחלט על השארת הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 0.25%. ההחלטה התקבלה פה אחד.

הוועדה דנה בהרחבה בסביבת האינפלציה הנמוכה, ובפרט בכך שקצב האינפלציה השנתי שלילי והציפיות לאינפלציה לשנה מהגורמים השונים נמצאות מתחת ליעד. לפי הערכתם של מרבית חברי הוועדה, הירידה בקצב האינפלציה נובעת בעיקרה מגורמים בעלי אופי חד-פעמי, ובראשם הירידה במחירי הסחורות העולמיים, במיוחד מחירי הנפט. עוד העריכו חברי הוועדה כי קצב האינפלציה ימשיך להימצא בחודשים הקרובים מתחת לגבול התחתון של היעד (1%-3%), הן בשל הגורמים העולמיים הנזכרים והן עקב הפחתות חד-פעמיות וצפויות בתעריפי החשמל והמים.

הם סברו כי הירידה בציפיות לאינפלציה לטווח הקצר קשורה להתפתחויות במחירי הסחורות העולמיים, ומאידך גיסא הם ציינו כי הציפיות לטווח הבינוני-ארוך נותרו מעוגנות יחסית בתחום היעד. חלק מחברי הוועדה העירו כי גם החלק הבלתי סחיר של המדד מתאפיין בקצב אינפלציה נמוך מאוד, והדבר עשוי להעיד כי גם גורמים מקומיים ופחות חד-פעמיים באופיים תורמים לירידת המחירים. בהקשר זה הם הדגישו את חשיבות החזרה לתחום היעד של האינפלציה, היות שקיים חשש כי אף על פי שלגורמים לירידה באינפלציה יש אופי חד-פעמי, קצב האינפלציה הנמוך יתמיד במשך זמן רב מדי. חברים אחרים ציינו שבניגוד לאירופה, ההאטה בעליית המחירים אינה משתקפת בהאטה בביקוש לצריכה הפרטית.

חברי הוועדה התייחסו גם להתפתחויות האחרונות בשוק הדיור ובשוק האג"ח הקונצרניות. הם ציינו כי קצב עלייתם של מחירי הדירות אמנם התמתן בהשוואה לחודש הקודם, אך אין להסיק מכך על תפנית. חברי הוועדה הביעו דאגה מהיקף המשכנתאות החדשות ומכך שהוא ממשיך להיות גבוה מאוד. נוסף לכך התייחסו חברי הוועדה להפשרת הקיפאון בשוק, וציינו בהקשר זה את הזינוק החד שנרשם בחודשים האחרונים בעסקאות לרכישת דירות שהיוו יעד לזכאים במסגרת חוק "מע"מ אפס" (דירות חדשות שמחירן אינו עולה על 1.6 מיליון ש"ח). חברי הוועדה ציינו שהחודש אמנם לא חלה ירידה משמעותית נוספת במרווחים בשוק האג"ח הקונצרניות, אך הם נותרו ברמה נמוכה.

חברי הוועדה דנו בהתפתחויות האחרונות בעולם, בראשן צעדי ההרחבה הכמותית שנקט ה-ECB, ובהשפעתן על המשק המקומי. הם ציינו כי מתחילת דצמבר נשחק חלק מהפיחות שנרשם מאז אוגוסט במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי. חברי הוועדה הסכימו כי התחדשות מגמת הייסוף עלולה להאט את מגמת השיפור שנרשמה לאחרונה ביצוא. הם הביעו דאגה מיוחדת מההיחלשות החדה של האירו לעומת השקל, מפני שכעשרים וחמישה אחוזים מהייצוא הישראלי מופנים לגוש האירו. עוד דנו חברי הוועדה בצעדים האחרונים שנקט הבנק המרכזי השוויצרי, והם העריכו כי לא יהיו לכך השלכות משמעותיות על המשק הישראלי.

בדיונים שעסקו בפעילות הכלכלית התייחסו חברי הוועדה להאצה המסתמנת בפעילות ברבעון הרביעי, ואמרו כי היא מעידה על מצבה הטוב יחסית של הפעילות הריאלית. עם זאת הם הסכימו כי חלק מההאצה ברבעון הרביעי מהווה תיקון להאטה שחלה במשק ברבעון הקודם בעקבות מבצע "צוק איתן". חברי הוועדה ציינו את היציבות בצמיחת הצריכה הפרטית כעדות לחוסנו של המשק המקומי ולאפקטיביות של המדיניות המוניטרית המרחיבה. נוסף לכך דנו חברי הוועדה בשיפור שחל ביצוא הסחורות והשירותים. הם ציינו בפרט את השיפור שחל ביצוא של הענפים המסורתיים עתירי העבודה הודות לפיחות בשער החליפין של השקל. תמיכה נוספת למצבה הטוב יחסית של הפעילות מצאו חברי הוועדה בכך ששוק העבודה ממשיך להפגין עוצמה.