פעם ביובל: מוזיאון ישראל חוגג 50 שנה עם מקבץ תערוכות מרשים

מוזיאון ישראל חוגג יובל עם מקבץ תערוכות ששופך אור על עשייה בת 50 שנה בתחום האמנות ■ התערוכה "1965 היום" קופצת לביקור בתרבות החזותית של תקופת הקמת המוזיאון - מדמות הבית הישראלי ועד לתמונת האמנות בעולם

התערוכה "1965 היום", שתיפתח ב-31 במארס, חוזרת במנהרת הזמן, לביקור בשנת ייסודו של המוזיאון. התערוכה מתבוננת ובוחנת ממרחק הזמן את אופיו החזותי והאמנותי של הרגע, של התקופה, באמצעות מאות פריטים מחיי היום-יום, המציגים את התרבות החומרית - תרתי-משמע - של שנת 1965. מעין-שחזור של בית ישראלי אופייני משנות ה-60, מקבץ יחד רהיטים, ספרים, לבוש אופנתי, מכשירים ביתיים וחפצים, המייצגים את האסתטיקה של התקופה ואת הצניעות ששלטה אז בסגנון הישראלי.

בלב התערוכה יוצג "היבול האמנותי" של שנה זו - יצירות של אמנים ידועים ומוערכים באותה תקופה, כמרדכי ארדון ויוסף זריצקי, ועד לעבודותיהם של אמנים שזו הייתה נקודת המוצא של דרכם האמנותית, כיאיר גרבוז ומיכה אולמן - אז אמנים צעירים והיום אמנים חשובים שהעמידו דורות של תלמידים ואמנים אחריהם.

שנת 1965 הייתה גם נקודת ההשקה של מבחר יצירות אייקוניות בזירת האמנות הבינלאומית, ביניהן עבודותיהם של ג'וסף קוסות', אנדי וורהול ויוזף בויס. הצבתן בתערוכה מציגה אותן ביחס לאמנות הישראלית ומאירה את מידת הפתיחות של ישראל להשפעות מבחוץ. לצד עבודות אלה יוצגו סרטונים, הממחישים את נוכחותו הגוברת והולכת של המדיום הקולנועי בזירה הציבורית והביתית.

התערוכה שנולדה במאמץ אוצרותי חוצה-מחלקות במוזיאון, תעלה שאלות על שיפוט אמנותי, שאלות של טעם ומגמות המשפיעות על טעם אמנותי ואופנתי, ויכולת להעריך את העבר מתוך ההווה.

ננו-תנ"ך בהיכל

היכל הספר, מקום משכנן של מגילות מדבר יהודה וכתר ארם צובא, נפתח לציבור באפריל 1965, שבועות אחדים טרם פתיחתו המלאה של מוזיאון ישראל. לרגל חגיגות היובל, יוצג באולם חדש שנחנך בהיכל התנ"ך הקטן ביותר בעולם, "ננו-תנ"ך", אשר נוצר במכון לננוטכנולוגיה בטכניון בחיפה. עוד תוצג בהיכל הספר תערוכה אדריכלית שאצרה אוסנת סירקין, המוקדשת לעיצובו הייחודי של המבנה בידי פרדריק קיסלר וארמן בארטוס. השניים יצרו מבנה פיסולי ייחודי, שהפך סמל לאדריכלות מודרנית ולאחד מסמלי העיר ירושלים.

קיצור תולדות האנושות

נדמה שאם לא היה יובל נוח הררי כותב את ספרו רב-המכר "קיצור תולדות האנושות", מישהו היה צריך לעשות זאת. בהשראתו, תיפתח ב-1 במאי תערוכת ענק במוזיאון ישראל, המציגה את ההיסטוריה של המין האנושי, כפי שניתן ללמוד אותה מתוך אוספיו העשירים והמגוונים של המוזיאון. האוסף האנציקלופדי מקיף מאות אלפי שנים, משחר האנושות ועד ימינו, וזוהי הזדמנות ליצור מהם תמונת עולם מקיפה ומרתקת: אדם בעקבות חפציו.

התערוכה תעוצב כמסע בזמן: מהעדויות הקדומות ביותר לגילוי האש, לפני כ-800 אלף שנה, דרך הכלים הראשונים בשימוש האדם; עדויות קדומות לכתיבה ולהמצאת מספרים; התפתחות האמונות באלים ובמנהיגים; המטבעות הראשונים ומערכות חוקים; המצאת הדפוס ועד לתורת היחסות של איינשטיין והשלכותיה. לצד פריטים ארכיאולוגיים נדירים ומוצגים היסטוריים חשובים יוצגו יצירות אמנות המעצימות את הקשר בין העבר להווה.

חוגגים יום הולדת

בחודש מאי, המציין את הולדת המדינה והמוזיאון, תיפתח באגף הנוער התערוכה "יומולדת", המוקדשת לתיאורים של חגיגות יום-הולדת באמנות, בתקופות שונות וגם באמנות עכשווית. חלק מהעבודות מתרכזות בצד הזוהר והמושך של מסיבת יום ההולדת, אחרות בוחנות את הרגשות העזים שהאירוע מעורר, כדוגמת רגע בקשת המשאלה היוצר גם אצל ילד רך את ההבנה הראשונית של משמעות הזמן והגיל.

לצידה, תוצג תערוכה מרתקת: "תערוכה בקופסה" שבה עשרות קופסאות המזמינות את הקהל להציץ לתוכן, ובכל אחת מהן מוצג כלשהו מאחת התערוכות שהוצגו באגף הנוער ב-50 שנות קיומו.

גרמניה האחרת

התערוכה "לילה יורד על ברלין - 1906-1945" תציג יצירות מהגלריה הלאומית הגרמנית. היא תיפתח באוקטובר 2015, ותתמקד ביצירות-מופת שמגלמות את החופש האוונגרדי ששגשג בגרמניה במחצית הראשונה של המאה ה-20, עד לדיכויו בידי המשטר הנאצי. התערוכה מציינת גם 50 שנות יחסים דיפלומטיים בין ישראל לגרמניה.