משפ' גרידינגר תמחוק עסקי הנדל"ן ממסחר בפולין תמורת רבע מיליארד ד'

המשפחה, שלפני שנה מכרה את פעילות בתי הקולנוע שלה לחברה הבריטית Cineworld תמורת 831 מיליון דולר במזומן ובמניות, הותירה בחברה הציבורית בעיקר פעילות נדל"ן ■ כעת היא רוצה לנהל את פעילות הנדל"ן הרחק מעיני הציבור

מוקי וישראל גרידינגר / צילום: אתר החברה
מוקי וישראל גרידינגר / צילום: אתר החברה

שנה לאחר שמיזגה את פעילות בתי הקולנוע המצליחה שלה לתוך זו של החברה הבריטית Cineworld באחת העסקאות המרשימות של העשור האחרון - מתפנה עכשיו משפחת גרידינגר הישראלית לנצל את המזומן שקיבלה במסגרת העסקה, כדי לרכוש את מניות הציבור בחברה הציבורית שלה (שכאמור חלק מפעילותה נמכר), ולמחוק אותה מהמסחר בבורסת ורשה שבפולין - כך עולה מהודעת החברה מהשבוע שעבר.

אך לפני שנפרט את תוכן ההודעה נביא תזכורת למה שקרה לפני שנה, ונסו להישאר אתנו למרות שזה קצת מבלבל. בינואר אשתקד סינמה סיטי אינטרנשיונל (Cinema City International), מפעילת הרשת מספר 1 של בתי קולנוע במזרח ובמרכז אירופה מסוג מולטיפלקס (Multiplxe) - דהיינו בית קולנוע שכולל מספר גדול של אולמות נפרדים ושירותים נלווים אחרים - הודיעה על מיזוג פעילותה זו לתוך Cineworld הבריטית שנסחרת בבורסת לונדון.

סינמה סיטי אינטרנשיונל, שבארץ מפעילה את בתי הקולנוע שלה תחת שמות המותג "רב חן" ו"יס פלאנט", נסחרה בבורסת ורשה, ולפי העסקה החברה הבריטית רכשה רק את פעילות בתי הקולנוע תמורת 449 מיליון דולר במזומן ובמניות Cineworld שהיוו אז 24.9% מההון שלה, והיו שוות אז 382 מיליון דולר. לאחר העסקה, סינמה סיטי אינטרנשיונל הציבורית (בשליטת משפחת גרידינגר) שינתה את שמה לגלובל סיטי הולדינגס, ובאמתחתה נותרו פעילות נדל"ן התחלתית והרבה מזומן, כי אותו מזומן שנכלל בעסקה עבר לחברה הציבורית, ולא ישירות לכיסי משפחת גרידינגר.

עכשיו, כאמור, משפחת גרידינגר רוצה להפוך את גלובל סיטי הולדינגס לפרטית (כמעט עשור לאחר הנפקתה הראשונית בשוק ההון הפולני), וזאת על-ידי הצעת רכש לכלל מניות הציבור בה. מניית גלובל סיטי הולדינגס נסחרת כעת לפי מחיר של 42.96 זלוטי פולני, המשקפים שווי חברה של 599 מיליון דולר (עלייה של 23% בשנה האחרונה) - מה שאומר שמשפחת גרידינגר מבצעת את המחיקה דווקא לפי מחיר שיא היסטורי, מה שכלל לא אופייני בהצעות רכש מצד בעל שליטה למניות הציבור בחברה שלו (בהמשך נסביר מדוע המסקנה היא דווקא אחרת).

לתיאטראות ישראל, החברה הפרטית של המשפחה, יש 54.8% מההון של גלובל סיטי.

מוקי (משה) גרידינגר מכהן כמנכ"ל Cineworld (אותה חברה בריטית שאליה מוזגה פעילות בתי הקולנוע של המשפחה), ואילו אחיו ישראל מכהן כמשנה שלו. לפי הודעת גלובל סיטי, החזקתה ב-Cineworld עומדת כעת על 29% (חלק המניות בעסקה לעיל, ולאחר שגלובל סיטי רכשה מניות נוספות של Cineworld בשוק), והחזקה זו שווה 510 מיליון דולר - בין היתר פועל יוצא של עלייה בשיעור 28% במחיר מניית Cineworld. כך למעשה, שווי העסקה עומד על 959 מיליון דולר, ומכיוון שלמשפחת גרידינגר יש בשרשור 48.2% מגלובל סיטי - שוויה "על הנייר" הוא כמעט חצי מיליארד דולר, או 1.8 מיליארד שקל.

לפי הודעת גלובל סיטי, בנפרד מהחזקתה ב-Cineworld יש לה שתי פעילויות נוספות: הראשונה, שמוגדרת כפעילות בידור, כוללת קרקע שעליה היא מתעדת לבנות פארק שעשועים, ראשון מסוגו בפולין בפרט ובמרכז ובמזרח אירופה בכלל, וכן יש לה תוכנית לבניית פארק מים בפולין, שעבורו החלה במו"מ לקבלת מימון בנקאי.

רוצה למכור את החזקתה ברונסון

הפעילות השנייה מוגדרת כפעילות נדל"ן, וכוללת נדל"ן מסחרי (קניון בבולגריה ושטחי משרד בהרצליה); וכן יחידות דיור בפולין, דרך החזקה של 39.8% בחברה הציבורית הישראלית רונסון אירופה - החזקה שאותה היא מתכננת למכור.

שווי ההחזקה ב-Cineworld, כפי שציינו לעיל, למעשה ממחיש כי שוק ההון הפולני לא ממש מתמחר כרגע את פעילות הנדל"ן של גלובל סיטי - שווי שוק כולל לחברה של 599 מיליון דולר, לעומת שווי החזקה של 510 מיליון דולר. זה אומר שייתכן שבעתיד יתברר כי המשפחה מחקה את פעילות הנדל"ן בזיל הזול.

לפי הודעת גלובל סיטי, המחיר בהצעת הרכש יהיה שווה ערך לממוצע חצי שנתי - 40 זלוטי פולני. החברה, ראוי לציין, "שוקלת" אופציות אסטרטגיות אחרות שיעלו לדיון באסיפה הכללית שתיערך בתאריך 10 במארס, אך אופציית הצעת הרכש ומחיקת המניה מועדפת על הדירקטוריון. הצעת הרכש, כשתקבל את אישור בעלי המניות, תתבצע לאחר האסיפה הכללית.

מחיר של 40 זלוטי פולני משקף פרמיה של 13% על המחיר הממוצע של המניה לכל אורך 2014, אך נמוך בשיעור של 7% ממחיר השיא שאליו נסקה המניה בדצמבר האחרון, 43 זלוטי.

כך או אחרת, מכיוון שלמשפחת גרידינגר (דרך תיאטראות ישראל) יש 54.8% מההון של גלובל סיטי, רכישת מניות הציבור פירושה השקעה מצדה בהיקף של כרבע מיליארד דולר - השקעה שיהיה לה קל לבצע לאחר מכירת עסקי הקולנוע שלה.

מבנה השליטה בגלובל סיטי
 מבנה השליטה בגלובל סיטי