הלקוחות הישראלים

נחמה עם 104 מיליון דולר, עופר עם 65 מיליון דולר ולבייב עם 14 מ' ד'

לאחר שאתמול (ג') פורסמו חלק משמות מחזיקי החשבונות הישראלים בסניף HSBC-שווייץ נכון ל-2007 - ובהם בני שטיינמץ, שהחזיק יחד עם אחיו כ-100 מיליון דולר; צדיק בינו, שיתרת חשבון של חברה הרשומה על-שמו כללה 22 מיליון דולר; עו"ד דורון כהן, גיסו לשעבר ומקורבו של רה"מ לשעבר, אהוד ברק, שהחזיק 200 אלף דולר; והרב דוד פינטו שהחזיק כ-2.2 מיליון דולר - היום נחשפו כמה שמות חדשים ברשימה, ובהם איש העסקים לב לבייב; היהלומן ואיש העסקים דן גרטלר; בנו של איש העסקים יולי עופר ז"ל, דורון עופר; ויו"ר בנק הפועלים לשעבר, שלמה נחמה.

החשבון הגדול ביותר של ישראלי שנחשף עד כה הוא זה של נחמה, שלפי הפרסום החזיק בחשבון הקשור אליו סכום של לא פחות מ-104 מיליון דולר. סכום הכסף בחשבון ומקורו אינו צריך בהכרח לעורר סימני שאלה לאור ההכנסות הידועות והמפורסמות של נחמה. ב-2006 מכר נחמה את מניותיו בחברת אריסון החזקות בתמורה לכ-150 מיליון דולר. בנוסף, מי שהיה דירקטור יו"ר הפועלים במשך כמעט עשור, קיבל במשך השנים שכר בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

יועצי התקשורת של נחמה מסרו כי "נחמה אכן החזיק בחשבון בנק ב-HSBC שוויץ שמספרו 6079NES שבו היה מופקד בשנת 2007 סכום של כ-104 מיליוני דולר ארה"ב. החשבון עדיין פעיל.

"הסכומים שהופקדו בחשבון ופירותיהם דווחו על ידיו כדין בזמן אמת לרשויות המס בישראל, וביכולתו לתמוך את האמור באמצעות אישור רואה חשבון. הסכומים שהופקדו בחשבון הינם חלק של הסכומים שנבעו מעסקת מכר של מניות ואופציות שהיו בקניינו של נחמה, ואשר הושקעו על ידיו במספר חשבונות בנקאיים ובכללם החשבון ב-HSBC, וזאת מטעמי שמרנות של פיזור עסקי ותשואות".

בנובמבר האחרון חשף "גלובס" כי נחמה נחקר באזהרה על-ידי רשות המסים בעניין אחר - אי-תשלום לכאורה של מס שבח, בקשר לדירה שמכר במגדל רוטשילד 1. דובר מטעם נחמה מסר בשעתו כי נחמה פעל בעצת יועציו המשפטיים.

על-שמו של לבייב ועל שמות קרובי משפחתו, מקורביו וחברות שבשליטתם היו רשומים נכון לשנת 2007 שורה של חשבונות, ובהם כ-14 מיליון דולר, לפי הפרסום. ללבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, עסקים חובקי עולם, בין היתר, בתחומי היהלומים, התשתיות והנדל"ן. לבייב הביע בעבר את חוסר שביעות רצונו מרשות המסים בישראל, ועל-אף היותו אחת מאושיות המשק הישראלי, העתיק את מרכז חייו ללונדון ב-2008.

שם נוסף שפורסם היום הוא שמו של דורון עופר, בנו של איש העסקים יולי עופר ז"ל, שהחזיק לפי הפרסום כ-65 מיליון דולר בחשבונות הקשורים אליו ב-HSBC-שווייץ. גם בסביבתו של עופר מסבירים כי החשבון וכל הנוגע אליו חוקי וכשר.

עשרות מיליונים למשפחת שניצר

אדם אחר ומסקרן ששמו נכלל ברשימה הוא איש העסקים החרדי, דן גרטלר, נכדו של נשיא בורסת היהלומים לשעבר, משה שניצר ז"ל, ובנה של אשת העסקים חנה גרטלר, הנחשבת לידידה קרובה של ח"כ ציפי לבני. גרטלר החל את דרכו כיהלומן ובאמצע העשור שעבר נעשה למקורב ביותר לנשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC), ג'וזף קבילה.

לגרטלר עסקי יהלומים, נפט ומתכות, במקומות שונים באפריקה, והוא נחשב למקורב ליו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. מי שמכהן כיו"ר כמה חברות שבבעלות גרטלר, עו"ד עלס דוברונסקי, הוא גם יו"ר "הוועדה המסדרת", של המועמדים לכנסת ברשימת ישראל ביתנו.

למרות עסקיו הבינלאומיים העצומים, בחשבונות HSBC בז'נבה החזיקו חברות שנטען שהן קשורות לגרטלר רק כ-40 אלף דולר. עם זאת, לבני משפחתו של גרטלר חשבונות גדולים הרבה יותר, לפי הפרסום. מסמכי SwissLeaks מתעדים לכאורה חשבונות ב-HSBC-שווייץ של חברות בבעלות שמואל שניצר, דודו של גרטלר, המכהן כנשיא בורסת היהלומים, והיהלומן אשר שניצר, גיסו של שמואל שניצר, שהכילו לכאורה עשרות מיליוני דולרים ב-2007. בסביבתם של שמואל ואשר שניצר מסבירים כי מדובר בנאמנויות זרות, שנוצרו על-ידי משה שניצר ז"ל, וכי בני משפחת שניצר הם הנהנים בחשבונות. לדבריהם, "מכל מקום החשבונות מדווחים ומוכרים לרשויות בישראל".