מכבי ת"א: 130 מיליון שקל תקציב - הגבוה בתולדות המועדון

לאחר סגירת חלון ההעברות, מתברר כי מיטש גולדהאר העמיד ב-2014/15 לאלופה תקציב שיא - שעדיין יהיה רחוק מהשיאים של הכדורגל הישראלי השמורים לבית"ר מימי גאידמק ■ מכבי חיפה עם 85 מיליון שקל

חלון ההעברות החורפי של ליגת העל נסגר בשבוע שעבר בקול תרועה עם מעברו המתוקשר של גילי ורמוט מהפועל למכבי ת"א; חזרתם לארץ של איתי שכטר ואלירן עטר מהליגיון הצרפתי היישר אל זרועותיה של מכבי חיפה; השיבה של שמעון אבוחצירא "הביתה" לעירוני קרית שמונה - ועוד לא מעט רכישות, עסקאות סיבוביות והשאלות. כעת, התעדכנו תקציבי המקסימום (סך ההוצאות האפשריות, לרבות מענקי אליפות, הישארות, פיצויים למאמנים שפוטרו וכו') הסופיים של 14 המועדונים לעונת 2014/15, כשהדבר הבולט ביותר שעולה מהנתונים, שהגיעו לידי "גלובס" - הוא חוסר המנוח של מיטש גולדהאר.

בעונתו השישית בכדורגל הישראלי, העמיד הבעלים של מכבי ת"א את תקציב השיא בתולדות המועדון: כ-130 מיליון שקל. תקציב זה הוא גם הגבוה ביותר עבור קבוצה כלשהי בספורט הישראלי (כולל מחלקת הכדורסל של מכבי). כמו כן, תקציבה של אלופת ישראל בשנתיים האחרונות הוא השלישי בגובהו בהיסטוריה של הכדורגל המקומי - מאז ימיו העליזים של ארקדי גאידמק בבית"ר ירושלים (193 מיליון שקל ב-2006/07, ו-167 מיליון שקל ב-2007/08; ב-2008/09 "הסתפקה" בית"ר ב-126 מיליון שקל). כיום, תחת בעלותו של אלי טביב - המודל הכלכלי בבירה מצומצם בהרבה (כ-30 מיליון שקל).

במקביל, המפעל הפילנטרופי העצום של יעקב שחר במכבי חיפה ממשיך לתת את אותותיו גם בעונת הכניסה של הקבוצה לאצטדיון סמי עופר המפואר, אבל מנגד מדגיש את הכישלון המקצועי במועדון: התקציב העונה יעמוד על מקסימום 85 מיליון שקל. גבוה, למשל, פי 6.5 מזה של הפועל רעננה, שמדורגת נכון להיום שישית בטבלת הליגה - ארבעה מקומות מעל חיפה. יש לציין כי קצב מכירת המנויים והכרטיסים הפנומנלי שרושמת חיפה העונה צפוי לגרום לה לסיים את 2014/15 עם ההכנסות הגבוהות בתולדותיה - אך מנגד גם הוצאות השכירות והאבטחה בסמי עופר גבוהות משמעותית מאלו שנרשמו בשנים עברו בקרית אליעזר.

מלבד זאת, ראוי להזכיר את סיפור ההצלחה הפרטי של איזי שרצקי בעירוני ק"ש, קבוצה שהכנסותיה הטבעיות שואפות לאפס (במשחקים רבים העונה, סגנית המוליכה מאפשרת כניסה חינם לאוהדים, והספונסר הראשי שלה הוא איתוראן - החברה שבשליטת שרצקי). ק"ש, עם כ-24 מיליון שקל - מעמידה אמנם תקציב שלא היה מבייש אף קבוצת מרכז טבלה - אך היא, כזכור, מצליחה להשתלב כבר שנים ארוכות במעלה הצמרת הגבוהה, כולל אליפות היסטורית ב-2012, ואשתקד אף זכתה בגביע המדינה.

ליגת העל - תקציבים סופיים 2014/15
 ליגת העל - תקציבים סופיים 2014/15

מי שככל הנראה הולכת לעונת שיא מבחינת ההוצאות שלה מכיסה הפרטי, היא אלונה ברקת: להקת הישראלים הבכירים שהחזירה מחו"ל בשנתיים האחרונות - ארבייטמן, מליקסון, בוזגלו וברדה, ביחד עם זרים איכותיים שנחתו בווסרמיל - ניפחו את תקציב הפועל ב"ש עד לממדים של כ-38 מיליון שקל. כפי שפורסם ב"גלובס", בעונה הקודמת ההוצאות של ב"ש עמדו על 32 מיליון שקל, ואילו ההכנסות הטבעיות, לפני ההזרמה מהבעלים - הסתכמו בכ-15 מיליון שקל בלבד.

בהפועל ת"א הפוסט טראומטית מעזיבת הטריו ברקוביץ'-ורמוט-רמון, התקציב העונה יסתכם בכ-36 מיליון שקל, אך מספר זה מעט משקר - כי בפועל הוא כולל בתוכו שכר שחקנים נמוך יחסית, ומנגד סכומים משמעותיים המוקצים לצמצום חובות משנים קודמות. במכבי נתניה, שכידוע הסתבכה העונה עם תשלומי משכורות - כולל התקציב בסך 27 מיליון שקל גם מענקי עלייה מהלאומית מהעונה הקודמת; בבני סכנין נהנים העונה מתקציב מהגבוהים בתולדות הקבוצה - 19 מיליון שקל - בין היתר בזכות התרומה שקיבלו מקטאר.