423 מיליון דולר גויסו במכירות האמנות של כריסטי'ס בלונדון

יצירות של "הבריטים הצעירים", כוכבי שנות ה-90 - דמיאן הירסט, שרה לוקאס ואנטוני גורמלי - נתרמו להקמת גלריה באוניברסיטת גולדסמית'ס

כריסטי'ס מסכמת את מכירות האמנות הראשונות של השנה בלונדון בהצלחה מרשימה, עם פידיון של 200.9 מיליון דולר (131 מיליון ליש"ט) במכירת האמנות העכשווית שנערכה בסוף השבוע שעבר. סכום זה מצטרף לפידיון הגבוה במכירת האמנות האימפרסיוניסטית, מודרנית וסוריאליסטית שנערכה ב-4 בפברואר בכריסטי'ס לונדון, והסתכמה ב-222.7 מיליון דולר (147 מיליון ליש"ט) כשבסך-הכול, מסתכמות מכירות האמנות ב-423 מיליון דולר.

פרנסיס אאוטרד, ראש המחלקה לאמנות עכשווית בכריסטי'ס אירופה, המזרח התיכון, רוסיה והודו, אמר כי היה זה עוד מצג של תוצאות חזקות, המעיד על עקביות בשוק, עם משתתפים במכירה מ-35 מדינות בחמש יבשות. "למרות שלא הגענו לסכום השיא של פברואר מהשנה שעברה, שבו הסתכמו מכירות האמנות העכשווית ב-175 מיליון ליש"ט, השוק ממשיך לשמור על רמתו הגבוהה".

במכירת היום של אמנות עכשווית של כריסטי'ס, ביום חמישי, גוייסו 2.2 מיליון דולר (1.4 מיליון ליש"ט) לטובת הקמת גלריה לאמנות באוניברסיטת גולדסמית'ס, מהמוסדות המובילים במחקר ובלימודי אמנות בלונדון. למטרה זו נרתמו כמה מהאמנים הבריטים המצליחים ביותר בעשור האחרון, שנמנים עם בוגרי גולדסמית'ס. ביניהם בלטו אנשי קבוצת הבריטים הצעירים "YBA" שכוכבם דרך בשנות ה-90: דמיאן הירסט, אנטוני גורמלי, שרה לוקאס, סטיב מקווין, שהתפרסם גם מחוץ לחוגי האמנות, כבמאי הסרט זוכה האוסקר משנת 2014 "12 שנים של עבדות".

יצירתו של גרהרד ריכטר "אגם לוצרן" נמכרה ב-24 מיליון דולר - כמעט 50% יותר מההערכות המוקדמות, ואילו יצירה של סיי טוומבלי, "לוח ניו-יורק", הגיעה ל-30 מיליון דולר במכירה. סכום זה רחוק אמנם ממחיר השיא של טוומבלי שהושג במכירה בניו-יורק בנובמבר האחרון - 69.6 מיליון דולר, אך אף הוא מעיד על עקביות בביקוש של משקיעים ואספנים עם כיסים עמוקים ליצירותיו של האמן.

ציור "מתווה לראש" של פרנסיס בייקון נמכר ב-15 מיליון דולר ו"גירוש שדים" של טרייסי אמין - אף היא מקבוצת "הבריטים הצעירים" של שנות ה-90, נמכר ב-1.1 מיליון דולר. סכום זה מחוויר מעט ליד השיא לאמנית, שנקבע עם מכירת "המיטה" המפורסמת בשנה שעברה, ב-4.3 מיליון דולר.

למרות התוצאות הגבוהות של האמנות העכשווית, עדיין שמורה הבכורה לאמני הזרמים המוקדמים יותר, שלפני מחצית המאה ה-20.

את ערב האמנות האימפרסיוניסטית, מודרנית וסוריאליסטית שנערך בלונדון בתחילת פברואר, הובילה יצירתו של חואן מירו "ציור" (אישה, ירח, ציפורים), שנמכרה תמורת 23.5 מיליון דולר - יותר מכפול מההערכה המוקדמת. הייתה זו אחת מ-6 יצירות של מירו, שמחיריהן הגיעו יחד ל-58.5 מיליון דולר. בסך-הכול נמכרו 36 יצירות במחירים שמעל ל-1 מיליון דולר.

אנשי כריסטי'ס ציינו שזוהי הפעם הראשונה שחטיבת היצירות הסוריאליסטיות במכירה בודדת עוברת את סף ה-100 מיליון דולר. זאת, בין היתר הודות ליצירות שהגיעו משני אוספים פרטיים שהיו בלתי ידועים עד כה.

יצירה של פול סזאן "נוף בטירת איף" מהשנים 1883-1885 נמכרה ב-20.4 מיליון דולר - יצירה זו למשל, הייתה בידי בעליה מאז 1936, ויצאה לשוק לראשונה אחרי 80 שנה. ציור של אמדאו מודליאני "פורטרט כפול" נמכר ב-11.5 מיליון דולר ואילו פסל "אישה מוונציה V" של אלברטו ג'קומטי נמכר ב-10.3 מיליון דולר.

במכירה זו נמכרו 9 יצירות של רנה מגריט, מגדולי הזרם הסוריאליסטי, היקרה שבהן תמורת 6.6 מיליון דולר.