המבקר: משרות אמון מופרזות וליקויים כספיים בבית הנשיא

דוח המבקר: בית הנשיא פעל ללא נוהלי רכש מסודרים, העסיק יועצים ועובדי קבלן בניגוד לנהלים והתקשר עם חברות חיצוניות מבלי שנבדקו תנאי המכרז

שמעון פרס / צילום: אוריה תדמור
שמעון פרס / צילום: אוריה תדמור

מירב תשומת-הלב לדוח מבקר המדינה מופנית, מטבע הדברים, לדוח על הוצאות מעונות רה"מ, בנימין נתניהו. ואולם, המבקר מפרסם היום (ג') עוד שני דוחות חשובים על לשכת נשיא המדינה בתקופת כהונתו של שמעון פרס ועל התנהלות מינהל הכנסת.

מבקר המדינה, יוסף שפירא, בחן את פעולות בית הנשיא, בעיקר בתחומי ניהול כוח-האדם, הכספים והרכש ותכנון העבודה והתקציב, ומצא בהם ליקויים לא מעטים. כמו כן, נמצאו ליקויים הנוגעים לפעולות שביצע בית הנשיא כנותן חסות לוועידת הנשיא. המבקר גם מצביע על ליקויים שהועלו בדוח הקודם וטרם תוקנו. לדברי המבקר, הביקורת שנעשתה בגופים אלה העלתה ליקויים של ממש ותיקונם מחייב נקיטת פעולות תיקון תכליתיות. ניהול תקין, סדור ויעיל בגופים אלה ישמש דוגמה למוסדות המדינה האחרים, קובע המבקר.

לפי הדוח, בשנים 2011-2014 נע התקציב המקורי של בית הנשיא בין 40 ל-44 מיליון שקל בשנה. באותן שנים נדרשו תוספות תקציב בשיעור ממוצע של כ-20%. לדברי המבקר, התקציב שתוכנן היה תקציב חסר שלא שיקף את התקציב שהוקצה לבית הנשיא בפועל. "הדבר מלמד שאגף התקציבים באוצר לא גיבש תקציב המשקף נכונה את הוצאות בית הנשיא. הגם שאגף התקציבים קיבל עוד בשנת 2011 את המידע על כך שיש פערים בין התקציב שגיבש לבין הצרכים", כתב.

המבקר גם העלה ביקורת על העסקת עובדים במשרות אמון בניגוד לתקנות שירות המדינה (התקשי"ר). על-פי התקשי"ר, ימונו משרות האמון בבית הנשיא בתפקידים של יועץ הנשיא, דובר הנשיא ונהגו. המבקר מצא כי בבית הנשיא ארבע עובדות במשרות אמון שאינן נכללות בסוגי המשרות האמורים. "ככל שבית הנשיא סבור כי התקנות טעונות שינוי, וייתכן כי יש טעם בטענה זו, עליו לפעול לשנותן. ואולם, כל עוד הדבר לא נעשה, על בית הנשיא לפעול כקבוע בתקנות", נכתב בדוח.

עוד נמצא כי בתקופת הביקורת הועסקו בבית הנשיא 14 עובדים במשרות אמון. לדברי המבקר, במסמכי בית הנשיא לא נמצאו אסמכתאות המלמדות כי בטרם נקבע מספר משרות האמון נעשתה בחינת צרכים.

התקשי"ר קובע גם כי אין להעסיק יועצים במעמד קבלני. בתחילת כהונת הנשיא לשעבר התקשר בית הנשיא עם יועץ א' לקבלת ייעוץ. בדוח הקודם קבע המבקר כי על בית הנשיא להפסיק את העסקתו של היועץ. אף על פי כן המשיך בית הנשיא להעסיקו עד לסוף כהונת הנשיא לשעבר.

מבקר המדינה העלה ליקויים גם בנוגע לביקורת כספים בחשבות ולתהליכי הרכש בבית הנשיא. בשנים 2011-2014 נדרש בית הנשיא להגיש דוחות ביקורת ליחידת הביקורת באגף החשכ"ל, אולם הוא ביצע רק חלק קטן מהביקורת, וגם את הדוחות האלה הוא לא הגיש ליחידה.

אחת הפעולות היסודיות להסדרת תחום הרכש היא גיבוש נוהל רכש מקיף. משהוצגה להנהלה טיוטת נוהל כזו, ובהינתן הליקויים שהועלו בדוח ביקורת הפנים על הרכש, היה עליה לקדם השלמת נוהל כאמור ואימוצו בהקדם, אולם היא לא עשתה זאת.

בנוסף, בית הנשיא התקשר בחוזה עם חברה א' - אחד ההתקשרויות המרכזיות שלו - לביצוע עבודות ניקיון, תחזוקה ואירוח. במשך כארבע שנים הועלו לפני הנהלת בית הנשיא ליקויים בנוגע למעקב של הבית אחר עבודתה של חברה א' וליישום החוזה עמה. במשך שנים אלה גם לא הושלם יישוב מחלוקות שהתגלעו בין בית הנשיא לחברה בנוגע לתשלום עבור שעות עבודה.

נכון לינואר 2015 בית הנשיא טרם סיים הליכי בחירתו של ספק חדש לשירותי ניקיון, תחזוקה ואירוח. בשנת 2015 יסכם הבית למעלה משש שנות התקשרות עם חברה א', לאחר שפעם אחר פעם הוחלט על הארכת ההתקשרות עמה. מבקר המדינה מעיר כי לא הייתה הצדקה להארכה חוזרת ונשנית של ההתקשרות.

ועידת הנשיא - בניגוד לנהלים

בדוח הקודם של המבקר ב-2011, שכלל התייחסות לוועידת הנשיא, נכתב כי מן הראוי שבהיותה אירוע ממלכתי הוועידה תמומן מתקציב המדינה ולא באמצעות תרומות. למרות האמור, המבקר קובע כי ועידות הנשיא שהתקיימו בחסות פרס, מומנו מתרומות. לפי הדוח, האוניברסיטה העברית, שהייתה הגוף שבאמצעותו הוכנה הוועידה, לא קיבלה למעשה את האחריות לפעילות ועידת הנשיא, אף שכך הוצגו הדברים. עוד נמצא, כי "בית הנשיא לא ערך את הבדיקות הנדרשות לקבלת היתר לשימוש בסמל המדינה ובדגלה. כמו כן, הוא לא ביצע בדיקה, ולו ראשונית או חלקית, שתוודא עם מטה הוועידה והאוניברסיטה כי בפעילות הוועידה מתקיימים התנאים למתן חסות".

הדוח מסכם וקובע, כי על הנהלת בית הנשיא לבצע בהקדם ניתוח ומיפוי מקיפים של הצרכים בתחום הארגון וכוח-האדם על-פי היעדים והתפקידים של כל אחת מהיחידות והגדרת התפוקות המצופות מהן, ולגבש על פי תוצאותיהם תקן כוח-אדם רצוי, הכולל גם תיאורי משרה מדויקים. כן נכתב כי על אג"ת ובית הנשיא להכין הצעת תקציב מחייבת, שעל בסיסה תיעשה בקרה.

בכול הנוגע לוועידת הנשיא נאמר כי "ככל שיבקש בית הנשיא לקיים בעתיד אירועים דומים לוועידת הנשיא, שאף הם בעלי מאפיינים ממלכתיים, מן הראוי שיממנם מתקציב המדינה ולא מתרומות".

המלצות עיקריות
 המלצות עיקריות