לא מחכים ל"לוויתן": מדינות באזור מחפשות מקורות גז אחרים

הרגולטורים מתמהמהים בהחלטתם לגבי שותפות "לוויתן", ולטענת גורמים במשק, אם הם לא יגיעו להסכמה בקרוב, ופיתוח שדה "לוויתן" יעוכב - "לוויתן" יאבד את המומנטום, ופיתוח המאגר יהיה בסכנה

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

בעוד הרגולטורים בישראל מתמהמהים בקבלת ההחלטות לגבי גורל השותפות במאגר לוויתן, שוק הגז האזורי מתחיל לרחוש עסקאות שעלולות לאיבוד מומנטום בלוויתן. אתמול (ב') הודיעו מצרים וירדן על כוונתן לחתום על מזכרי כוונות לייבוא גז ממדינות אחרות, והחברה הנורבגית BW, שאמורה הייתה לספק את ציוד ההפקה ללוויתן, הקפיאה את עבודתה.

במהלך שנת 2014 חתמו שותפות תמר ולוויתן על מכתבי כוונות עם ירדן ומצרים על ייצוא של כ-235 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM), כחמישית מסך עתודות הגז של ישראל, ואולם המדינות הללו, הזקוקות לאנרגיה זולה, יכולות לייבא גז גם ממדינות אחרות.

"למצרים וירדן צורך רב בגז טבעי, אך קיים גז טבעי באזור נוסף על הגז הישראלי. העולם לא קופא על שמריו ומחכה ללוויתן", אומר ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י ייעוץ כלכלי-אסטרטגי. "לכן יש צורך רב בסיום המחלוקת הרגולטורית בנושא לווייתן, כדי להביא לפיתוח מהיר של השדה, בראש ובראשונה לשם מתן מענה אסטרטגי למשק הישראלי".

לטענת גורמים במשק ומור ביניהם, אם הרגולטורים בישראל לא יגיעו להסכמה בקרוב ופיתוח שדה לוויתן יעוכב, לוויתן "יאבד את המומנטום" ופיתוח המאגר יהיה בסכנה. "פיתוח לוויתן יתאפשר באמצעות מימון שיגיע בעיקר מהעסקה עם בריטיש גז (BG), שיש לה יש מתקן הנזלה באידקו", טוען מור, "אך אם פיתוח המאגר יתעכב, ייתכן ש-BG כבר תגיע להסכם עם מצרים שלפיו היא מפתחת שדות אחרים בשטחה. במקרה כזה, ייתכן שממשלת ישראל תיאלץ להשתתף בפיתוח מאגר לוויתן".

מצרים וירדן מעלות הילוך

אתמול הודיע משרד ראש הממשלה המצרי שמצרים*חתמה על מזכר כוונות עם קפריסין לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה, ול"גלובס" נודע היום שמנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו ומנהל הפיתוח העסקי בנובל אנרג'י ניב סרנה נפגשו אתמול עם שר האנרגיה הקפריסאי כדי לגבש הסכם לייצוא גז מקפריסין למצרים.

לדברי המצרים, הצדדים מתכוונים בתוך 6 חודשים לחתום על מזכר כוונות לייבוא גז ממאגר אפרודיטה שבקפריסין למצרים. המאגר, שנובל אנרג'י מחזיקה בו 70% ודלק 30%, מכיל 125 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) - כמות קטנה יחסית, שאינה מצדיקה את פיתוחו לצריכת המשק המקומי הקפריסאי או לייצואו כגז טבעי נוזלי.

מזכר הכוונות שצפוי להיחתם בתוך חצי שנה בין חברת הגז הלאומית של מצרים Egas וחברת הגז הלאומית של קפריסין CHC אמנם לא יכלול את התנאים המסחריים בהסכם, כמו מחיר הגז, אך הוא יאפשר לצדדים לבחון את ההיבטים הטכניים בעסקה, למשל כיצד ניתן להוביל את הגז ישירות מ"אפרודיטה" למצרים. כמו כן, יוכלו הצדדים לדון עם צדדים שלישיים - למשל חברות בריטיש גז ויוניון פנוסה - על אפשרויות הנזלת הגז המיובא מקפריסין. הצדדים בעסקה הם חברת הגז הלאומית של מצרים Egas וחברת הגז הלאומית של קפריסין CHC.

מלבד מצרים, גם ירדן מעלה הילוך ולדברי שר האנרגיה הירדני מוחמד חאמד המדינה צפויה לחתום בימים הקרובים על מזכר כוונות לייבוא גז ממאגר עזה מארין הנמצא במרחק של כ-35 ק"מ מחופי רצועת עזה. מדובר במאגר בבעלות בריטיש גז (60%), חברת CCC (30%) והרשות הפלסטינית (10%), שהתגלה בשנת 2000 ומכיל גז בהיקף של 32 BCM. המשק הירדני צפוי לייבא ממנו גז בהיקף של 1.5-1.8 BCM בשנה.

רק בספטמבר האחרון חתמה חברת החשמל הירדנית Nepco על מכתב כוונות עם נובל אנרג'י, המפעילה את מאגר הגז לוויתן, ולפיו היו השותפות בלוויתן אמורות לספק 45 BCM של גז על פני תקופה של 15 שנה, במסגרת הסכם המוערך בכ-15 מיליארד דולר. אספקת הגז לירדן צפויה הייתה להתחיל מיד עם השלמת פיתוח לוויתן, אולם בחודש שעבר, על רקע חוסר הוודאות בישאל, אמר יו"ר ועדת האנרגיה הירדנית, ג'מאל קמווה, שעד שלא תתבהר התמונה, לא תתבצע שום עסקה.

העובדים פוטרו

בתוך כך הודיעה אתמול ספקית מתקן ההפקה והציוד של מאגר לוויתן, חברת BW הנורבגית, כי היא מקפיאה את העבודה על המתקן. בסיכום לשנת 2014 שערכה החברה, אישר סמנכ"ל הכספים שלה, קנוט סאטר את הדברים. "אנחנו עובדים על הפרויקט מאז אוקטובר 2012, אך הפרויקט הוקפא כבר ממארס לאור הקונפליקט בין נובל לממונה על ההגבלים העסקיים", אמר הסמנכ"ל והוסיף שכ-160 עובדים עסקו בפרויקט - מחציתם הם עובדי החברה ומחציתם קבלנים חיצוניים. לדבריו, הקבלנים החיצוניים פוטרו ועובדי החברה יעברו לפרויקטים אחרים.