הכלכלן גארי שילינג: מחיר הנפט בדרך ל-10 דולר לחבית

במאמר מפורט שכתב בבלומברג מסביר שילינג למה העלייה במחיר הנפט זמנית ומדוע הוא צפוי לצלול ■ המספרים מדברים בעד עצמם ומצביעים על גידול בהיצע וירידה בביקושים, ושילינג מסביר למה צמצום אסדות הקידוח לא משמעותי

גארי שילינג / צילום: בלומברג
גארי שילינג / צילום: בלומברג

מחיר הנפט התאושש משפל של כ-40 דולר לחבית וזינק לאחרונה לכ-53 דולר לחבית, אך הכלכלן גארי שילינג סבור כי מדובר בעלייה זמנית, וכי מחיר הנפט ימשיך לרדת ויגיע ל-10 דולר לחבית.

במאמר דעה שפרסם בסוכנות בלומברג כותב שילינג כי הטווח הראוי היום למחיר הנפט הוא בין 10 ל-20 דולר לחבית. הסיבה היא המשך העלייה בהיצע הנפט ובמקביל הירידה בביקושים.

"תפוקת הנפט בארה"ב צפויה לעלות ב-300 אלף חביות ליום במהלך השנה הקרובה, מרמה של 9.1 מיליון חביות ביום כיום", כותב שילינג. "אז נכון, מספר אסדות הקידוח יורד והחברות מקצצות בהשקעות, אבל חשוב לזכור שהאסדות הלא-יעילות הן אלה שפעילותן מוקפאת כרגע, ולא אסדות הקידוח האופקיות שהן עמוד השדרה של תעשיית פצלי השמן".

שילינג טוען שיש לקחת גם בחשבון את העלייה בתפוקת הנפט בעיראק: "שימו לב גם לעסקה האחרונה עם הכורדים בעיראק שמשמעותה עוד 550 אלף חביות נפט ביום שייכנסו לשוק העולמי".

מדובר בעסקה עליה דווח לאחרונה בין השלטון המרכזי בבגדד, בירת עיראק, לבין הכורדים שזוכים לאוטונומיה בצפון עיראק, אזור עשיר בנפט. העסקה נסובה סביב הגדלת יצוא הנפט מחבל הכורדים בעיראק. מדובר בהסכם להגדלה זמנית של היצוא שהושג בדצמבר.

במקביל לעלייה בהיצע, הביקוש לנפט נחלש. קרטל הנפט אופ"ק חוזה שפל של 14.5 שנים בביקושים העולמיים לנפט שהוא מפיק - רק 28.2 מיליון חביות ביום בשנת 2017, כלומר 600 אלף חביות פחות מהתחזית של אופ"ק בשנה שעברה. לשם ההשוואה, תפוקת הנפט של אופ"ק עומדת היום על 30.7 מיליון חביות ביום. אופ"ק גם חתך את תחזית הביקוש לנפט שלו לשנת 2015 לרמה של 29.12 מיליון חביות ביום, כלומר ההיצע עולה על הביקוש.