גילה בודק את השלכות רכישת מניות ערוץ 10 ע"י אילן שילוח

יו"ר מקאן פתח באחרונה בהליך פרה-רולינג סודי מול הממונה על ההגבלים, כדי לבדוק באילו תנאים יאושר לו לרכוש את השליטה בערוץ 10

אילן שילוח / צלם: עידו איז'ק
אילן שילוח / צלם: עידו איז'ק

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, פתח בבדיקת ההשלכות שעשויות להיות על שוק הפרסום והמדיה במקרה שאילן שילוח, יו"ר קבוצת מקאן בישראל, ירכוש מניות בערוץ 10 - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי אתמול (ג') התקשרו ממשרדי הממונה אל משרדי פרסום, חברות מדיה ואמצעי תקשורת, בהם זכייניות הטלוויזיה המסחרית קשת ורשת, במטרה ללמוד את הנושא ולקבוע פגישות בעניין עם חלק מהמעורבים.

כפי שנחשף לראשונה אמש באתר "גלובס", שילוח ביצע באחרונה הליך פרה-רולינג סודי מול הממונה על ההגבלים העסקיים, כדי לבדוק באילו תנאים יאושר לו לרכוש את השליטה בערוץ 10.

שילוח בוחן את האפשרות לרכוש מניות בערוץ באופן אישי ולא באמצעות מקאן, וככל הנראה הוא שואף לעשות זאת תוך כדי המשך פעילות בקבוצת מקאן, במסגרת משרה חלקית כיו"ר.

שילוח הוא האדם המזוהה יותר מכל עם הצלחתה של קבוצת מקאן בישראל. ההצלחה שלו נחשבת לפנומנלית לא רק בארץ אלא בקבוצת מקאן בעולם. שילוח הצטרף למשרד ב-1996 כמנכ"ל מקאן-אריקסון (בשמו דאז קשר בראל). בתוך שנתיים הוא הפך את מקאן ממשרד בחמישייה הראשונה עם הפנים למטה, למשרד הגדול בישראל. לאחר "ניעור" במצבת העובדים והחדרת סטנדרטים מקצועיים שלא היו נהוגים אז בענף, הפך המשרד למזוהה גם עם מובילות קריאטיבית, שעליה הצליח לשמור במשך מספר שנים.

בהמשך הפך שילוח לא רק למנכ"ל קבוצת מקאן-אריקסון בישראל, אלא גם לחבר בהנהלת מקאן אירופה ולנציג הבכיר של קבוצת אינטרפבליק בישראל.

בשנים האחרונות הוא זז הצדה, והותיר את הניהול היומיומי בידי המנהלים שבחר לצורך זה, אך הוא עדיין נותר הדמות המזוהה ביותר עם הקבוצה והתערב באופן פעיל בצמתים שבהם היה בכך צורך - כמו למשל כאשר הממונה על ההגבלים העסקיים בחן את כוחה של מקאן בשוק המדיה.

שמו של שילוח הוזכר בשנים האחרונות בדרך-כלל בהקשר לטכנולוגיות וסטארט-אפים - בעיקר סביב חברת Matomy שהקים.

עם זאת, הוא נחשב לאישיות בעלת תודעה חברתית גבוהה ובעבר כבר הביע שאיפות להפוך לבעל מניות בכלי תקשורת: בעבר הוא כמעט הפך לבעל מניות בערוץ 10, אך העסקה לא יצאה בסופו של דבר לפועל. שמו אף הוזכר כמי שיחד עם גיא רולניק, סגן מו"ל "הארץ", ניסה לרכוש את עיתון "דה מרקר" מידי עמוס שוקן, אך גם במקרה זה הדבר התממש.

שילוח אינו בעל מניות במקאן

מקאן ישראל נמצאת כיום בשליטת קבוצת הפרסום העולמית מקאן-אריקסון, שהחלה לרכוש מניות בחברה ב-1996 ומאז הגדילה את אחזקותיה בקבוצה בהדרגה. בנוסף מחזיקה הקבוצה גם במניות במשרד הפרסום ראובני-פרידן.

בעבר היו לשילוח מניות במשרד, אך הוא מכר את חלקו בהדרגה במהלך השנים שבין 2009 ל-2011, ולמעשה כבר 5 שנים שהוא הוא איננו בעל מניות. עם זאת, במקאן העולמית דאגו להשאיר אותו מחובר למקאן המקומית וחתמו עמו על חוזה העסקה למשך 5 שנים.

שילוח מחובר בצורה עקיפה גם לקבוצת הפרסום העולמית פובליסיס - זאת לאחר שפובליסיס רכשה לפני מספר חודשים כ-25% ממניות Matomy.

חברת המדיה החזקה בישראל

כאמור, תחת הנהגתו הפך מקאן למשרד הפרסום הגדול בישראל, אך מה שיותר חשוב הוא שיוניברסל מקאן, חברת המדיה של הקבוצה, היא חברת המדיה הגדולה בישראל, בפער משמעותי מכל חברה אחרת בתחום. החברה הפכה לכוח כה משמעותי בשוק, בין היתר בעיקר תודות לראייה האסטרטגית של שילוח, שהיה הראשון בתעשייה לזהות את חשיבות הנושא והיחיד שסירב לאורך זמן לטפל בתקציבי קריאייטיב ללא הטיפול במדיה. בעבר נדרש הממונה על ההגבלים העסקיים לבחון את כוחה של הקבוצה בשוק, וקבע כי יש בו כדי לסכן את התחרות. לכן הגביל הממונה את האפשרות של הקבוצה לרכוש זמן אוויר בפריים-טיים ברף של 25%. עם זאת, גם בנושא זה שילוח איננו מעורב כיום בניהול היומיומי.

גילה ושילוח סירבו להגיב לידיעה.