אובמה: אנו לא נלחמים באיסלאם אלא בטרוריסטים

ב"פסגה נגד קיצוניות אלימה" בבית הלבן הכריז נשיא ארה"ב: "אין מלחמת ציוויליזציות ומנהיגים מוסלמיים (מתונים) צריכים להוקיע את הרעיון הזה"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ב"פסגה נגד קיצוניות אלימה", ועידה בינלאומית בבית הלבן שנועדה לשרטט מסגרת פרקטית ואידיאולוגית למענה גלובלי לתופעת דאעש וארגוני טרור אחרים, שוב נמנעו בכירי הממשל, ובראשם הנשיא ברק אובמה, משימוש בצמד המילים "איסלאם קיצוני". הפיל הגדול של הטרור האיסלאמי מילא את אולם הכנסים בבניין המשרדים של הבית הלבן, אך איש לא נקב בשמו. למעשה, חלק גדול מנאומו של אובמה, ביומה השני של הוועידה (ד'), הוקדש לצידוק פולמוסי מדוע אין זה נבון לכנות את האיסלאם הקיצוני בשמו.

"איננו נמצאים במלחמה עם האיסלאם; אנו נמצאים במלחמה עם אלה שמעוותים ומסלפים אותו", הכריז אובמה. ההתבטאות הזו היתה המוטו של הוועידה וקבעה את הטון שלה: ארגונים כדאעש אינם פועלים על בסיס של מניעים דתיים ולפיכך חבריהם הם בסך הכל טרוריסטים.

"אל קאעידה ודאעש וארגונים שדומים להם מחפשים נואשות לגיטימציה", אמר נשיא ארה"ב. "ראשי הארגונים האלה מנסים לצייר את עצמם כמנהיגים דתיים, לוחמי קודש שמגינים על האיסלאם. לכן דאעש מכריז על עצמו כ'מדינה איסלמית'. הארגון מקדם את הרעין שארה"ב, והמערב בכללו, נמצאים במלחמה נגד האיסלאם. כך הם מגייסים אנשים. כך הם מנסים להקצין צעירים".

"אך לנו אסור לקבל לעולם את הנחת היסוד שהם דוחפים מפני שהיא שקר", הכריז אובמה. "אסור לנו להעניק לטרוריסטים האלה את הלגיטימציה הדתית שהם שואפים לקבל. הם אינם מנהיגים דתיים. הם טרוריסטים, ולכן יש לנו מלחמה איתם, לא עם האיסלאם".

בוועידה, שתינעל מחר, זמן קצר לאחר פיגועי הטרור האיסלאמי בקופנהאגן, פריס, סידני ואוטאווה, משתתפים נציגים מ-60 מדינות, חלקם נושאי תפקידים רשמיים כשרים, ראשי ערים ובכירים בשירותי ביטחון ומדיעין, וחלקם פעילים חברתיים ודתיים, לרבות פעילים מוסלמיים. במשלחת הישראלית שלושה חברים: יוסי כהן, ראש המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה; ג'רמי יששכרוף, המשנה למנכ"ל משרד-החוץ; ואיתן בן דוד, ראש המטה ללוחמה בטרור. במסגרת הוועידה נפגש כהן עם וונדי שרמן, מס' 3 במידרג הסטייט דיפרטמנט, שעומדת בראש המשלחת האמריקאית לשיחות הגרעין עם איראן. במאמץ להזים טענות ישראליות שארה"ב ממדרת את ישראל ממידע על המו"מ עם איראן, פרסם הסטייט דיפרטמנט תצלום של פגישת שרמן וכהן בדף הפייסבוק שלו. לא נמסר על מה הם דיברו.

בנאומו הדגיש אובמה, כי דאעש וארגוני טרור אחרים מקדמים "אידיאולוגיות מעוותות" ואלה שנאבקים בארגונים אלה צריכים להכלים את האידיאולוגיות שלהם ולחשוף את את קלונן. הוא ציין, כי פעולה צבאית לבדה אינה יכולה להיות הנשק היחידי בארסנל של אלה שנאבקים בדאעש וכי פעולות קהילתיות מתואמות נחוצות כדי למנוע רדיקליזציה של צעירים שנוטים להתפתות לדאעש. "אין פרופיל אחד ויחידי של טרוריסט או קיצוני אלים", אמר אובמה. "אין שם דרך לנבא מי יקצין את עצמו".

כצפוי, פנה אובמה למוסלמים מתונים וביקש מהם להצטרף למאבק נגד הקיצונים: "כפי שמנהיגים כמוני דוחים את הרעיון שטרוריסטים כמו חברי דאעש מייצגים את האיסלאם, גם מנהיגים מוסלמיים חייבים לעשות יותר כדי להציא את הרוח ממפרשי ההנחה שהמדינות שלנו מנסות לדכא את האיסלאם, שכאילו יש מאבק בין ציוויליזציות. כל אחד חייב להרים קול ולהכריז בבירור, שלא חשוב מה העוול כביכול, אלימות נגד חפים מפשע אינה מגינה על האיסלאם או על המוסלמים. להיפך, היא מזיקה לאיסלאם ולמוסלמים".

לדבריו, המאמץ לגדוע את המסרים של הארגונים הסוניים הקיצוניים ולקטוע את יכולתם למשוך צעירים היא "אתגר דורי", שייחייב שיתוף פעולה בין מוסלמים של הזרם המרכזי לבין ממשלות, קהילות, מנהיגים דתיים ומחנכים.

"אנו חייבים להתמודד ישירות עם האידיאולוגיות המעוותות שבהן משתמשים ארגוני הטרור כדי להסית אנשים לאלימות", אמר הנשיא. "אנו חייבים למצוא דרכים חדשות כדי להגביר את תהודת קולות השלום, הסובלנות וההכללה. אנו חייבים לעשות זאת בעיקר באינטרנט".

פקידי ממשל מודעים, כמובן, לאפשרות של ביקורות חריפות על הימנעות אובמה מהשימוש במילים טרור איסלמי. הם הסבירו בשורה ארוכה של ראיונות והתבטאויות, לפני הוועידה בבית הלבן ובמהלכה, כי אובמה חושש מרימומם של הטרוריסטים שביצעו את ההתקפות בפריס ובקופנהאגן, למשל, למעלת לוחמי דת, גם אם המפגעים טוענים שהם פעלו בשם האיסלאם. ממשל אובמה גם חושש, שהתמקדות בתאים רדיקלייים תביא לבידודן של קהילות מוסלמיות לגיטימיות, שהרוב המכריע של חברהין מתנגד לאלימות.

אבל הביקורות מגיעות בצרורות, במיוחד מהימין. כך, למשל, נאמר במאמר המערכת של "וול סטריט ג'רנל": "... קיתונות של לעג נשפכים על ממשל אובמה בגלל סירובו להשתמש במילים כמו 'טרור מוסלמי'. הלעג הזה מוצדק. מדיניות חוץ אינה סיפור של הארי פוטר על מאבק בין הטוב לבין מה שמו שאסור לכנותו בשמו. אי אפשר לגבור על אויב במלחמה כאשר או מתארים את האויב במונחים כלליים חסרי משמעות".