לופטהנזה החלה להפעיל את הטקסיבוט של תע"א

רכב הגרירה הרובוטי החדש שהופעל בפרנקפורט חוסך דלק וזיהום אוויר

רכב הטקסיבוט / צילום: התעשייה האווירית
רכב הטקסיבוט / צילום: התעשייה האווירית

הרכב הרובוטי החדש, טקסיבוט, המשמש לגרירת מטוסי נוסעים, שפיתחה התעשייה האווירית נכנס היום (ה') לשימוש סדיר בשדה התעופה בפרנקפורט שבגרמניה. את הרכב הייחודי מפעילה חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, לאחר שבאוקטובר האחרון העניקו רשויות התעופה באירופה ובישראל רישוי להסעת מטוסים צרי גוף מדגם בואינג 737 באמצעות רכב זה.

הרכב הרובוטי החדש מתחבר למטוס הנוסעים בעת שהוא חונה ב"שרוול" בשדה התעופה, נשלט בידי הטייס, ומוביל אותו למסלול ההמראה בלי הצורך בהפעלת מנועי המטוס לפני כן. דבר זה מאפשר חיסכון משמעותי בדלק סילוני, מפחית באופן ניכר את פליטת הגזים המזהמים לאוויר, את מפגעי הרעש ואת הסיכוי שגופים זרים שנמצאים על המסלול יישאבו אל מנועי המטוס.

עם תחילת ההפעלה הסדירה של הרכב בפרנקפורט, הודיעה היום התע"א על מזכר הבנות שעליו חתמה עם לופטהנזה, ולפיו עד סוף 2015 הן ישלימו ניסויים לגרירת מטוסים רחבי גוף, מסוג בואינג 747-400 באמצעות טקסיבוט.

במקביל להסכמים עם לופטהנזה, תע"א חתמה על מזכרי הבנות גם עם אייר-פראנס הצרפתית, לבחינה של הטקסיבוט בשדה התעופה שארל דה גול בפריז. בתע"א אמרו כי מגעים מתקדמים מתקיימים גם עם חברות תעופה נוספות בעולם.

מנתונים שנמסרו מתע"א עולה, כי מטוס בואינג 747 צורך בממוצע 1.25 טונה של דלק סילוני ב=17 הדקות שקודמות להמראתו. בדיקות שעשתה החברה במסגרת תוכנית הפיתוח של טקסיבוט העלו כי בזמן זה פולטים מנועי המטוס כ-3.2 טונות של דו=תחמוצת הפחמן. גרירת המטוס מנקודת איסוף הנוסעים בשדה התעופה להנקודה שבה מתחיל המטוס בהמראה נעשית כשמנועי המטוס כבויים, כך שחברות התעופה יוכלו לחסוך כמויות גדולות של דלק. זאת, בזמן שתצרוכת הדלק של טקסיבוט במהלך גרירת המטוס אל נקודת ההמראה היא בין 25 ל 30 ליטר בלבד. מהירות הגרירה המרבית של הרכב החדש היא 42 קמ"ש.

את הרכב החדש עתידה לייצר החברה הצרפתית TLD, שמתמחה בייצור טרקטורים, מתוקף הסכם שעליו חתמה עם התע"א. מערכת המשימה שלו תיוצר בישראל.