"אובמה לא אוהב את אמריקה; לא חונך כמו האמריקאים"

רודולף ג'וליאני, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, תוקף את נשיא ארה"ב בחריפות יוצאת דופן בגלל סירובו להגדיר את הטרור באירופה כטרור מוסלמי ■ "כששחורים השתוללו בברוקלין אמרתי שזה היה פוגרום מפני שהם ניסו להרוג יהודים; למה אובמה לא יכול לדבר כך?"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בהתקפה יוצאת דופן בחריפותה על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז אתמול (ה') רודולף ג'וליאני, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר ועסקן רפובליקני בכיר, כי אובמה "אינו אוהב את אמריקה", בניגוד לכל הנשיאים שקדמו לו, ובכללם נשיאים דמוקרטים כג'ימי קארטר וביל קלינטון. הביקורת כוונה נגד סירובו המתמשך של אובמה להגדיר את גל הטרור הגלובלי כטרור מוסלמי ולהודות שחלק מהפיגועים כוונו נגד יהודים.

ב"פסגה נגד קיצוניות אלימה", ועידה בינלאומית בבית הלבן שנועדה לתת מענה לתופעת דאעש וארגוני טרור אחרים, ושהסתיימה אתמול, שוב נמנעו בכירי הממשל, ובראשם אובמה, משימוש בצמד המילים "איסלאם קיצוני". הפיל הגדול של הטרור האיסלאמי מילא את אולם הוועידה, אך איש לא נקב בשמו.

במפגש עם תורמים רפובליקנים בניו-יורק הגיב ג'וליאני על כך במילים אלה: "אני יודע שאיום ונורא לומר זאת, אך אינני מאמין שהנשיא אוהב את אמריקה. הוא אינו אוהב אתכם. הוא לא חונך כפי שאתם חונכתם ואני חונכתי לאהוב את הארץ הזו".

"אני לא בטוח עד כמה מסעות הצלב היו דבר רע"

בראיון למגזין הפוליטי המקוון "פוליטיקו", אחרי הנאום, אמר ג'וליאני: "איזו מדינה הותירה צעירים וצעירות רבים כל כך בזירות קרב מעבר לים כדי להציל מדינות אחרות, בלי לכבוש את השטחים שבהם נלחמה? ארה"ב אינה איזו אימפריה קולוניאליסטית, שאובמה במקרה נעשה הנשיא שלה. אף פעם לא קיבלתי את התחושה (של הייחודיות האמריקאית) מאובמה. קיבלתי אותה מג'ורג' וו. בוש. קיבלתי את התחושה הזו מביל קלינטון. קיבלתי אותה מכל נשיא אמריקאי, לרבות אלה שלא הסכמתי עימם, ובהם ג'ימי קארטר. אך אינני מקבל את התחושה הזו מהנשיא אובמה... עם כל המגרעות שלנו, אנו עדיין הארץ הייחודית ביותר בעולם".

ג'וליאני הזכיר, כי באירוע בבית הלבן בהשתתפות אנשי דת, בתחילת פברואר, עורר אובמה סערה בהכריזו שכל דת, לרבות הנצרות, מסוגלת לחולל מעשים נתעבים. הנשיא אמר אז, כי מסעות הצלב והתעללויות האינקוויזיציה הספרדית בחפים מפשע הם דוגמאות לכך שדתות רבות היו אחראיות למעשים נוראים במהלך ההיסטוריה (ובמשתמע: מעשי הזוועה של דאע"ש הם רק דוגמה נוספת לכך).

ראש עיריית ניו-יורק אמר, כי הוא עצמו הגיב בצורה אחרת לחלוטין על מהומות באזור קראון הייטס בברוקלין ובארגנטינה, בתחילת שנות ה-90, שבהן יהודים שימשו מטרה להתנכלויות. "חשבתי שהמהומות בקראון הייטס היו פוגרום מפני שהמתפרעים שם ניסו להרוג יהודים", אמר ג'וליאני. "מדוע האיש הזה (אובמה) אינו מסוגל לומר זאת? חייבים למתוח ביקורת על האיסלאם כאשר חלקים מהאיסלאם אינם בסדר".

"אני לא בטוח עד כמה מסעות הצלב היו דבר רע", המשיך ג'וליאני. "מסעות הצלב היו בעצם מערכה בין שתי קבוצות שוות כוח של ברברים המוסלמים והברברים הנוצרים. מה לעזאזל קורה פה? מה לא בסדר עם האיש הזה (אובמה), שאינו מוסגל לקום ולהכריז שחלק מהאיסלאם הוא חולני"?

בעקבות הסערה שחוללו דבריו, מיתן ג'וליאני במקצת את ביקורתו: "אינני מטיל ספק בפטריוטיות של אובמה. הוא פטריוט. אני בטוח. אך ברטוריקה שלו אני שומע רק לעיתים נדירות דברים מהסוג שאמרו רונאלד רייגן או ביל קלינטון על אהבת אמריקה... הוא מותח ביקורת על אמריקה יותר מכל נשיא שקדם לו... הוא נשמע יותר כמבקר מאשר כתומך. אתה יכול להיות פטריוט אמריקאי ומבקר, אבל אז אינך מביע אותה אהבה לאמריקה שהביעו נשיאים קודמים".

פקידי ממשל מודעים, כמובן, לאפשרות של ביקורות חריפות על הימנעות אובמה מהשימוש במילים טרור איסלמי. הם הסבירו בשורה ארוכה של ראיונות והתבטאויות, לפני הוועידה בבית הלבן ובמהלכה, כי אובמה חושש מרימומם של הטרוריסטים שביצעו את ההתקפות בפריס ובקופנהאגן, למשל, למעלת לוחמי דת, גם אם המפגעים טוענים שהם פעלו בשם האיסלאם. ממשל אובמה גם חושש, שהתמקדות בתאים רדיקלייים תביא לבידודן של קהילות מוסלמיות לגיטימיות, שהרוב המכריע של חבריהן מתנגד לאלימות.

"לעג מוצדק"

אבל הביקורות מגיעות בצרורות, במיוחד מהימין, עם תשומה משמעותית מעיתוני רופרט מרדוק. כך, למשל, פרסם אתמול "ניו יורק פוסט" בעמוד השער שלו תצלום דיוקן ענקי של אובמה, כשעל עיניו כיסוי שחור עם הכותרת: "טרור איסלאמי? אני פשוט לא רואה את זה".

ובמאמר המערכת של "וול סטריט ג'רנל" אתמול נכתב: "... קיתונות של לעג נשפכים על ממשל אובמה בגלל סירובו להשתמש במילים כמו 'טרור מוסלמי'. הלעג הזה מוצדק. מדיניות חוץ אינה סיפור של הארי פוטר על מאבק בין הטוב לבין מה שמו שאסור לכנותו בשמו. אי אפשר לגבור על אויב במלחמה כאשר או מתארים את האויב במונחים כלליים חסרי משמעות".

למעשה, חלק גדול מנאומו של אובמה בוועידה הוקדש לצידוק פולמוסי מדוע אין זה נבון לכנות את האיסלאם הקיצוני בשמו.

"איננו נמצאים במלחמה עם האיסלאם; אנו נמצאים במלחמה עם אלה שמעוותים ומסלפים אותו", הכריז אובמה. ההתבטאות הזו היתה המוטו של הוועידה וקבעה את הטון שלה: ארגונים כדאעש אינם פועלים על בסיס של מניעים דתיים ולפיכך חבריהם הם בסך הכל טרוריסטים.

"אל קאעדה ודאעש וארגונים שדומים להם מחפשים נואשות לגיטימציה", אמר נשיא ארה"ב. "ראשי הארגונים האלה מנסים לצייר את עצמם כמנהיגים דתיים, לוחמי קודש שמגינים על האיסלאם. לכן דאעש מכריז על עצמו כ'מדינה איסלמית'. הארגון מקדם את הרעין שארה"ב, והמערב בכללו, נמצאים במלחמה נגד האיסלאם. כך הם מגייסים אנשים. כך הם מנסים להקצין צעירים".