חשש ממשבר: ה"עורבים" יעוטו על ספרד, פורטוגל ואיטליה?

בוריס שלוסברג, מנהל חברת BK Asset Management, טוען כי ה-ECB חושש בעיקר שהספקולנטים בשוק יהמרו נגד החוב הממשלתי של מדינות הפריפריה כגון ספרד ופורטוגל, ברגע שהם "יריחו" שיוון לקראת חדלות פירעון

וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock
וול סטריט אירופה ירידות / shuterstock

הבנק המרכזי האירופי ניצב בפני איום מהותי, לפיו הספקולנטים יהמרו על נפילת החוב הממשלתי של מדינות הפריפריה באירופה, זאת אם מנהיגי גוש האירו לא יצליחו להגיע להסכם עם יוון שימנע את פרישתה. כך טוען בוריס שלוסברג, מנהל חברת BK Asset Management.

לספקולנטים אומנם עדיין אין "אור ירוק" לבצע שורט על החוב הממשלתי של מדינות כגון ספרד, פורטוגל או איטליה, אך זה כאמור עלול להשתנות אם הבנק המרכזי האירופי יתן להם את הרושם שגוש האירו נמצא בפני משבר חמור.

"אם הספקולנטים ייעראו שיש קרע בגוש האירו, אז הם ירגישו חופשי להרחיב את הקרע ולהמר נגד החוב הממשלתי של מדינות הפריפריה", אמר שלוסברג בראיון ל-CNBC. "ממצב שכזה המוסדות המוניטאריים והפיסקליים באמת חוששים". הם מעוניינים מאוד להבטיח את האחדות הפוליטית שלהם, משום שכאשר לבנה אחת מהחומה נופלת המבצר הופך להיות הרבה יותר חלש".

שרי האוצר של גוש האירו ייפגשו היום ב-16:00 בבריסל כדי לדון בבקשת יוון להאריך את תוכנית הסיוע בחצי שנה ולקיים במקביל מו"מ על הסדר חוב שישים קץ לתוכנית הצנע. יהיה זה הניסיון האחרון למנוע פשיטת רגל של יוון ופרישתה מגוש האירו. זאת, שכן תוכנית החילוץ מסתיימת באופן רשמי ב-28 בפברואר ואם יושג היום הסכם יש לתת מספיק זמן כדי לאשר אותו בפרלמנטים הלאומיים של חלק ממדינות גוש האירו.