קרי: הרשות הפלסטינית עלולה לקרוס בשל הקפאת כספי המסים

שר החוץ האמריקאי טוען כי הצעד שעליו החליטה ישראל, עקב בקשת הפלסטינים להצטרף לביה"ד בהאג, עלול לגרום להתפרקות הרשות או להפסקת התיאום הביטחוני ■ לדבריו, ביטחון שני הצדדים ייפגע, וארה"ב מחפשות פתרון למצב

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

ארצות הברית הביעה אמש (שבת) חשש מקריסת הרשות הפלסטינית בעקבות הקפאת העברת כספי המסים לקופתה. לדברי שר החוץ ג'ון קרי, אפשרות נוספת היא עצירת התיאום הביטחוני בין מנגנוני הרשות לבין ישראל, ולטענתו לאפשרויות אלו עלולות להיות השלכות חמורות על ביטחון ישראל והפלסטינים.

קרי, ששוחח עם מקבילו הבריטי פיליפ האמונד בלונדון, הדגיש כי הסיכוי לכך הוא אמיתי וכי וושינגטון מנסה למצוא פתרון לסוגיה. ישראל החליטה לעצור את העברת כספי המסים שהיא גובה עבור הרשות מאז החליטו להצטרף לבית הבין הבינלאומי בהאג בחודש שעבר.

עם זאת, לא נראה שלוושינגטון יש אפשרויות רבות בנושא. זאת, לנוכח המשבר ביחסים עם ירושלים עקב נאומו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס. כמו כן, יכולת התמרון שלה עם מדינות ערב והאיחוד האירופי בשלב זה היא נמוכה עקב חוסר היכולת שלה להציע עזרה כלכלית נוספת לרמאללה לנוכח ההתנגדות לכך בתוך הקונגרס.

בתחילת ינואר הגישה משלחת הרשות הפלסטינית לאו"ם מסמכים חתומים בבקשה להצטרף לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ול-17 אמנות בינלאומיות נוספות. בעקבות זאת, כאמור, הגיבה ישראל בהקפאת הכספים ומאז הלחץ ברחוב הפלסטיני ביהודה ושומרון הולך וגדל. בשל כך, במערכת הביטחון ובצה"ל מעריכים כי כבר באפריל הקרוב תיתכן התפרצות אלימה מצד התושבים, וכן בשל הפסקת המימון האמריקאי לפרויקטים ביהודה ושומרון בעקבות חתימת הרשות על אמנת רומא. כמו כן, באפריל אמור האו"ם להחליט אם להכיר ברשות הפלסטינית כמדינה חברה, והתסכול מההחלטה, אם תהיה שלילית, עלול להוביל להפגנות אלימות.

על רקע הלחץ הכלכלי הגובר והמתיחות בין הרשות הפלסטינית בין לממשלת ישראל, התקיימו החודש כמה דיונים בפיקוד המרכז, בראשותו של אלוף ניצן אלון, ובהם דנו באפשרויות שתהיה הסלמה. האלוף הנחה את המפקדים השונים "לשמר יציבות" ככל הניתן לקראת אפריל ולמנוע חיכוכים שעשויים להוביל להידרדרות באזור.