מצביעים לפי שווי הדירה: האם המסורת תישבר בבחירות?

הבחירות הקודמות הראו דפוס ברור: מצביעי השמאל גרים בדירות גדולות יותר, במרכז הארץ ■ המתגוררים בדירות קטנות, בפריפריה, נוטים להצביע לימין

בניין ברחוב יוכבד בת מרים 25 תל אביב/ צילום:תמר מצפי
בניין ברחוב יוכבד בת מרים 25 תל אביב/ צילום:תמר מצפי

תושבי 13 מבין 15 הערים היקרות בישראל במונחי שווי הנדל"ן האמינו בבחירות 2013 בגוש המרכז-שמאל; ואילו ב-15 מבין 15 הערים הזולות ביותר שמרו אמונים לגוש הימין.

לצורך בדיקת הקשר בין שווי הדירה לאופן ההצבעה הגדרנו כגוש המרכז-שמאל את המפלגות "העבודה", "יש עתיד" ו-"התנועה", ובאופן דומה כגוש הימין את החיבור של "הליכוד" ו-"הבית היהודי".

התוצאות חד משמעיות: ביישובים שבהם מחירי הדירות גבוהים במיוחד - כמו הוד השרון וקרית אונו שבהן מחיר דירת 4 חדרים מיד שנייה מרחף סביב רמה של 1.8 מיליון שקל - זוכה גוש המרכז-שמאל לרוב מוחלט של קולות המצביעים. ומנגד במעוזי הימין - דוגמת שדרות וקרית שמונה שאילו זה היה תלוי בהן הליכוד והבית היהודי יכולות היו להרכיב ממשלה לבדן - עולה דירה דומה פחות מחצי מיליון שקל.

למעשה, בשיטת בחירות אמריקאית על פיה "המנצח לוקח הכול" - בניגוד לפסיפס המפלגות הישראלי - ניתן לקבוע בגסות כי חלקים ניכרים מגוש דן הצפוף, וכן חיפה ופרבריה, היו מכתירים לראשות הממשלה את ראשי המרכז-שמאל, שעה ששאר המדינה הלכה עם נתניהו. אגב, הקרבות הקשים ביותר בין הגושים היו ניטשים ביישובי "אמצע הדרך" מבחינת שווי הנדל"ן, כמו רחובות וראש העין וגם ראשון לציון ופתח תקווה.

חיזוק נוסף לקשר בין מחירי הדירות לבין נטייה פוליטית מתגלה בבדיקת המתאם (קורלציה): הקשר החיובי החזק ביותר הוא בין גובה מחיר דירה לבין הצבעה למרצ; מפלגת השמאל הגיעה למקום הראשון בת"א, עם 14% מהקולות, שהיא גם העיר היקרה בישראל - דירת 4 חדרים ישנה עולה בה 2.85 מיליון שקל בממוצע. מנגד, ככל שמחירי הדירות נמוכים יותר - כך גדל הסיכוי לניצחון הליכוד בעיר.

קרוב לוודאי שרמת ההכנסה של המצביע היא משתנה מתווך משמעותי שמזיז הן את מחירי הדירות ביישוב והן את הנטייה הפוליטית. אך עדיין מעניין שהמצביעים האמידים במרכז הצביעו בהתלהבות בעד מפלגה שהתחייבה (ומתחייבת) להוריד את שווי הנדל"ן; ובה בעת היכן שהמחירים נמוכים, מה שמעיד על רמת ביקוש נמוכה, תמכו המצביעים במלוא העוז במי שתרם ליצירת או לפחות לאי שינוי מצב זה.

בעוד פחות מחודש נדע האם גם ב-2015 מה שהיה, והוצג לעיל, הוא שיהיה - קרי שווי הנדל"ן ינבא לא רע את דפוס ההצבעה וההיפך.

עשירים יוצאים יותר להצביע

הנתון הניטרלי לכאורה של שיעור ההשתתפות בבחירות מחלק את הנדל"ן לשתי קבוצות: בקבוצת 15 היישובים היקרים, עם מחיר דירה ממוצע בטווח של 1.4-2.85 מיליון שקל, הולכים ביום הבוחר לקלפי יותר מ-7 מכל 10 בעלי זכות בחירה. לעומת זאת בקרב היישובים הזולים, היכן שדירה נמכרת בטווח של 472-823 אלף שקל, עומד שיעור ההשתתפות על 57% בלבד.

המתאם בין מחירי הדירות-בחירות
 המתאם בין מחירי הדירות-בחירות

15 היישובים היקרים ביותר-בחירות
 15 היישובים היקרים ביותר-בחירות