ג'ו נקש: הדוד העשיר מאמריקה כבש את הסנטר

האחים נקש השקיעו בשנה האחרונה מאות מיליוני שקלים ברכישת נדל"ן למסחר, מלונאות ומשרדים בישראל ■ לפני המו"מ הסופי, האח הבכור ג'ו מגיע מביתו שבניו יורק לפגוש את הנכס ואת המוכרים

ג'ו נקש / צילום: עמרי שפירא
ג'ו נקש / צילום: עמרי שפירא

שמם לא מוכר כנראה למרבית הישראלים, אולם האחים נקש היו ככל הנראה היזמים הפעילים ביותר בשוק הנדל"ן המניב בשנה החולפת. למעשה, חלק לא מבוטל מהעסקאות המשמעותיות והבולטות שנרשמו בשוק הנדל"ן המניב בישראל ב-2014 בוצעו על ידי האחים ג'ו, רפי ואבי נקש, בעלי קבוצת ג'ורדאש.

האחים נקש הם בעלי עסקים נרחבים ונכסי נדל"ן רבים בארץ ובחו"ל. רשת אורכידאה שבבעלותם מונה 15 בתי מלון בישראל. נוסף לכך, הם מקימים ארבעה מלונות נוספים, אחד מהם בשטח בניין המשטרה הישן בכיכר השעון ביפו, שאותו רכשו מרשות מקרקעי ישראל בשנת 2006 ב-12 מיליון דולר. בנוסף, מחזיקה ג'ורדאש ישראל ב-50% מקבוצת אמפא, שמשקיעה בנדל"ן מניב. החל משנת 2006 החברה מחזיקה גם בחברת התעופה ארקיע, והיא מחזיקה בזיכיון להפעלת נמל אילת באמצעות חברת הבת פפו ספנות. בתחום החקלאות והתעשייה מחזיקה ג'ורדאש ישראל במותג שמן הזית "חלוצה", ובמפעל השימורים "פרי ניר". שמם של האחים נקש עלה לכותרות גם בהקשר להעברת השליטה בקבוצת אי.די.בי, כאשר חברה ב-2013 לקבוצת דנקנר-גרנובסקי, והעמידה 250 מיליון שקל לטובת הנאמנות (מהלך שלא צלח, והשליטה עברה בסופו של דבר לקבוצת אלשטיין-בן משה).

בראש הקבוצה עומד האח הבכור ג'ו (73), תושב ניו יורק, שמבקר בישראל לבחינת כל עסקה שמתבשלת וחי למעשה על קו ניו יורק-תל אביב. ג'ו נקש פועל לדבריו על פי אינטואציות עסקיות, והוא שמנהל את המשא ומתן הסופי לסגירת כל עסקה ועסקה.

בשנה האחרונה "נאלץ" נקש להגיע הרבה יותר לישראל. בחודש אפריל מכרה חברת אדרי-אל את חלקה בדיזנגוף סנטר בתל אביב לאחים נקש ולאיש העסקים האמריקאי ריצ'רד כהן ב-304 מיליון שקל. הם הפכו מאז שותפים של בעלי הקניון הוותיק - איש העסקים שמואל פלאטו שרון ומשפחת פילץ. מוקדם יותר, בינואר השנה, רכשה ג'ורדאש ישראל את המבנה שעמד כפיל לבן מאז שנות ה-90 מול המצפה התת ימי וחוף אלמוג באילת, תמורת 20 מיליון שקל. עסקה גדולה כל כך באילת, לקראת השקעה של עוד עשרות מיליונים בבנייה, חריגה מאוד בנוף של השנים האחרונות.

מדובר במגרש שעליו בנוי בניין מסחרי נטוש בן 2 קומות ו-2,700 מ"ר. על פי הערכות, נקש שרכשו כעת את המלון יעשו שימוש במגרש על מנת להרחיב את מלון אורכידאה שבבעלותם, הממוקם צמוד למגרש.

בחודש מאי רכשו האחים נקש וקבוצת משקיעים קומת משרדים בפרויקט שרונה בתל אביב מגינדי החזקות ב-40 מיליון שקל. מדובר בקומה בשטח 3,700 מ"ר (אחת משתיים) הממוקמת מעל מתחם שרונה מרקט של גינדי. שותפתם של נקש בעסקה, חברת WeWork האמריקאית, מציעה ליזמים צעירים וסטארט-אפיסטים שטחי עבודה בבנייני משרדים, ונכנסת לראשונה גם לישראל.

את 2014 חתמו האחים נקש עם רכישת רבע ממגדל אלקטרה בתל אביב ב-302 מיליון שקל מאלקטרה השקעות. זאת לאחר שבאוקטובר, מכרה חברת האחות אלקטרה נדל"ן את חלקה במגדל (25%) ב-300 מיליון שקל לחברת אמקור של קבוצת אמפא של האחים נקש - המחזיקה כבר ב-50% הנותרים במגדל. כך השתלטו האחים נקש גם על הבעלות במגדל המשרדים היוקרתי ברחוב יגאל אלון.