הנקראות ביותר

בחריין סוגרת את תחנת הטלוויזיה "אלערב" של בן טלאל

עלות הקמת הערוץ של הנסיך הסעודי אלווליד בן טלאל נאמדת ב-200 מיליון דולר, ולא ברור אם הערוץ יושק מחדש במקום אחר או ייסגר סופית

אל-וליד בן טלל / צלם: רויטרס
אל-וליד בן טלל / צלם: רויטרס

בחריין סוגרת באופן קבוע את תחנת הטלוויזיה הלוויינית אלערב, שעלתה לאוויר לא מזמן, בבעלותו של המיליארדר הסעודי הנסיך אלווליד בן טלאל. בכך היא ממחישה את הקשיים שבהם נתקלים אמצעי התקשורת העצמאיים במדינות המפרץ.

משרד המידע בבחריין דורש כי תחנת אלערב, ששידוריה הופסקו תוך 24 שעות ממועד השקתה החודש, תפרק את פעילותה במאנאמה, בירת סעודיה - כך מסר פקיד מהמשרד ביום שישי האחרון, ואמר כי "כל החוזים עם התחנה בוטלו".

הסגירה מהווה מכה לנסיך אלווליד, שחברת האחזקות שלו Kingdom Holding מכרה לאחרונה את רוב אחזקותיה ב-News Corporation. אלערב שכרה צוות של כ-280 איש במנאמה, במאמץ להתחרות עם תחנות דוברות ערבית אחרות, כמו אל ג'זירה, שבבעלות אל ערביה, ו-Sky News Arabia מאבו דאבי, מיזם משותף עם חברת BskyB.

לא ברור אם הערוץ, שהקמתו עלתה על-פי ההערכות 200 מיליון דולר, יושק מחדש במקום אחר או ייסגר סופית. משרדו של הנסיף אלווליד לא מסר תגובה.

שידוריו של אלערב הופסקו תוך שעות אחדות לאחר השקתו ב-1 בפברואר. זאת לאחר ששידר ריאיון עם חבר בכיר ב"אל וופאק", קבוצת האופוזיציה העיקרית של בחריין. הריאיון התמקד בהחלטתה של בחריין לשלול את אזרחותם של עשרות אזרחים, בתואנה שהם מאיימים על ביטחון המדינה.

מדובר בעיקר בפעילים הנמנים עם אוכלוסיית הרוב באי, אנשי העדה השיעית, שערכו קמפיין לקבלת זכויות נוספות מהממשלה הסונית, שהעדה שלה מהווה מיעוט. הממשלה גם שללה את אזרחותם של אזרחי בחריין שהצטרפו לקבוצות ג'יהדיסטיות סוניות.

פקידים בחרייניים הכחישו כי הסגירה קשורה לריאיון עם חליל אל מרזוק, אחד המנהיגים של "אל וופאק". לאחריו נערך ריאיון באותו נושא עם איסא עבדולרחמן, שר המידע של בחריין, אולם יודעי דבר בערוץ מכחישים טענות שהועלו בבחריין כי אלערב מכינה ריאיון עם חבר בדאעש.

ג'מאל חשוגי, מנכ"ל אלערב, מגן באופן קבוע על ממשלת בחריין מאז תחילת המהומות ברחבי המדינה לפני 4 שנים. אולם, סגירתה של התחנה מדגישה את הרגישות שנוצרת כתוצאה משידורי חדשות במפרץ הפרסי, באי-היציבות הגוברת בעקבות עלייתן של קבוצות ג'יהדיסטיות סוניות והטלת סנקציות על האיסלאם המתון.

הכיסוי החדשותי של התקוממויות ותוצאותיהן גרם לקרע באזור בין קבוצות המייצגות מדיניות פוליטית דתית ועדתית שונה. הכיסוי של תחנות שיעיות באיראן ובלבנון הרגיז את רשויות בחריין, ואילו מפגינים שיעים מתחו ביקורת על הדיווח על המחאות שלהם במדינות המפרץ הפרסי הערביות, שתמכו בהטלת הסנקציות על מתנגדי הממשלה בבחריין.

רשת אל ג'זירה, היושבת בדוחא, עוררה מהפיכה בשידורי החדשות הטלוויזיונים באזור בשנות ה-90 של המאה הקודמת, בעקבות הכיסוי האגרסיבי שלה. היא עוררה כעס על הקטארים בשל דיווח על מצרים ומקומות אחרים, הנוטה, על-פי מבקרים, לטובת האחים המוסלמים.

הנסיך בן טלאל, המשקיע הגדול ביותר בערב הסעודית, שלו השקעות בתחום המדיה, לרבות אחזקות בטוויטר, הודיע בשלהי 2011 כי מנאמה תהפוך למטה העיקרי של הערוץ. באותה תקופה המיקום של הערוץ בבחריין נחשב להצבעת אמון במדינת האי.

על-פי תנאי העסקה, בחריין הבטיחה לערוץ תמריצים כספיים של 10 מיליון דולר בשנה למשך 10 שנים, כמו גם 7 מיליון דולר נוספים לחברת המדיה של הנסיך, Rotana, שבה מושקעת גם חברת פוקס המאה ה-21 של רופרט מרדוק.

כמו כן, הרשויות העניקו לערוץ הנחה על שירותים ממשלתיים, כמו שירותי מחשוב שונים, דמי שכירות וכן הוצאת ויזות.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות