בנק יטרפד הכנסת שותפים לגרנובסקי בישראל

אלפא בנק הרוסי דורש החזר חוב של 15 מיליון דולר מבעל השליטה בחברות אמבלייז וויליפוד

האם אלכסנדר גרנובסקי שרק לפני שנה וחצי עמד על סף רכישת השליטה בחברת ההחזקות הגדולה בישראל, עומד בפני הליך משפטי בגלל חוב בסך 15 מיליון דולר? ל"גלובס" נודע כי "אלפא בנק", מהבנקים הגדולים שפועלים במזרח אירופה, צפוי לפתוח בימים הקרובים בהליכים נגד גרנובסקי, בגין חוב משנת 2008. לצורך כך, הבנק שכר את שירותי עו"ד אלון פומרנץ, ראש מחלקת ליטיגציה בפירמת עורכי הדין ליפא מאיר.

שמו של גרנובסקי, שבעבר הוגדר בתקשורת כאוליגרך, עלה לכותרות בקיץ 2013, כשנוחי דנקנר, אז בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי, קידם מתווה השקעה בקונצרן, במסגרת הסדר חוב, באמצעות קבוצת משקיעים. גרנובסקי עמד לצידו בראש הקבוצה.

חוסנו הפיננסי והפרופיל העסקי שלו לא היו גלויים, אז כהיום, אך הוא הוצג כמיליונר. בהמשך, רכש גרנובסקי את השליטה בחברת המזון ויליפוד, אך זמן קצר לאחר מכן, בעקבות המשבר שפרץ באוקראינה, נקלעו עסקיו לקשיים תזרימיים, ובתקופה האחרונה הוא מקדם מהלך להכנסת שותפים לעסקיו בישראל - אהרון בלום ומשה פוטש.

אלפא בנק הוא חלק מקבוצת אלפא שבשליטת המיליארדר הרוסי-יהודי מיכאל פרידמן. ההלוואה עליה מדובר ניתנה על-ידי הבנק לחברת בנייה בשם Capital Construction, שנמצאת בשליטתו של גרנובסקי, וזה האחרון חתם על ערבות אישית בנוגע להלוואה זו. סכום ההלוואה עמד על כ-29 מיליון גריבנה (המטבע האוקראיני), שהם כמה מיליוני דולרים בשער החליפין דאז. יחד עם ריביות והוצאות נוספות בגין הפיגורים בהחזר ההלוואה הסכום תפח וכיום הוא עומד כאמור על כ-15 מיליון דולר.

הזרמה צפויה של 20 מיליון דולר

המשבר באוקראינה, שפרץ לפני כשנה על רקע פלישת רוסיה לחצי האי קרים והמאבק הטריטוריאלי בין המדינות, פגע אמנם בכלכלת אוקראינה וככל הנראה הייתה לו גם השפעה שלילית על עסקי גרנובסקי שם. אלא שלא מדובר בסיבה העיקרית לאי החזרת החוב, משום שהמגעים בין הבנק לבין גרנובסקי בנוגע לחוב החלו כבר כשנתיים לאחר מתן ההלוואה, כלומר לפני פרוץ המשבר במדינה.

ההליכים המשפטיים הצפויים כעת בישראל מגיעים בהמשך להליכים באוקראינה. הסיבה לפתיחת ההליכים בארץ היא, ככל הנראה, משום שבאלפא בנק לא זיהו נכסים משמעותיים של גרנובסקי באוקראינה, ומבינים שהנכסים המהותיים יותר נמצאים בישראל.

עיתוי פתיחת ההליכים כעת אינו מקרי, והוא נובע כנראה מחשש של הבנק מהתקדמות בעסקה שבמסגרתה אמור גרנובסקי להכניס שותפים חדשים ל"פירמידה הישראלית" שלו, דבר שעלול אולי להיתפס כניסיון להיפטר מנכסים ולפגוע ביכולת החזר החוב שלו. המועד שנקבע להשלמת העסקה הוא ה-24 בפברואר, כלומר מחרתיים.

גרנובסקי מחזיק בחברה הציבורית בי.ג'י.איי (BGI), המחזיקה בחברת אמבלייז (בשמה הנוכחי - בי.אס.די קראון), אשר שולטת ביבואנית המזון ויליפוד - הנכס המרכזי שלו. כאמור, גרנובסקי מקדם בימים אלה עסקת השקעה של 20 מיליון דולר בעסקיו על-ידי אנשי העסקים בלום ופוטש, תמורת 50% מחברה חדשה שלתוכה יעביר גרנובסקי את החזקותיו הפרטיות ב-BGI (71%) ובאמבלייז (19%). הסכום שיוזרם על-ידי בלום ופוטש נועד לסייע לגרנובסקי להתמודד עם פירעון חובותיה של BGI למחזיקי האג"ח, וחובותיו הפרטיים לבעלי השליטה הקודמים באמבלייז, בראשות נפתלי שני וקרן פורטיסימו.

את מניות השליטה ב-BGI רכש גרנובסקי באוגוסט 2012 מידי הפיננסייר צביקה בארינבוים, תמורת סכום של 128 מיליון שקל - למעלה מפי 6 משווי השוק הנוכחי של המניות. באסיפת מחזיקי האג"ח של BGI שכנוסה בסמוך למועד הרכישה ביקשו המחזיקים להבין מיהו בדיוק בעל הבית החדש בחברה - שביצע את הרכישה כרכישת בזק - ומהן תוכניותיו לעתיד.

מעכב תשלום בגין רכישת אמבלייז

"לא באנו ליום אחד, אלא כדי להקים חברה גדולה שבסופו של דבר תהיה עם נכסים טובים ותייצר רווחים", הבטיח להם גרנובסקי, "הרווחים הם לצדקה, ולכן חשוב לי שזה ייעשה נכון". באותה הזדמנות התבשרו המחזיקים כי לתפקיד יו"ר החברה ימונה אברהם וולף, הרב הראשי של אודסה, עיר מגוריו של גרנובסקי. היקף התחייבויות האג"ח של BGI עומד כיום על כ-74 מיליון שקל, והאיגרות נסחרות בתשואה של 6.4%. מועד פירעון כמחצית מהחוב (כ-37 מיליון שקל) הוא סוף חודש מארס הקרוב.

באשר לאמבלייז, גרנובסקי מעכב כבר תקופה ממושכת את התשלום האחרון לרכישת מניות החברה בסך כ-11 מיליון דולר, מתוך השקעה של כ-60 מיליון דולר במניות השליטה בחברה זו (עיקרה באמצעות כספי BGI ויתרתה ישירות על-ידו). באמצעות אמבלייז התכוון בתחילה גרנובסקי להשתלט על קבוצת אי.די.בי (לצד נוחי דנקנר), אך בסופו של דבר רכש את השליטה בחברת המזון ויליפוד - השקעה שאמבלייז מופסדת עליה כיום "על הנייר" כ-60%.

פעילותה היחידה של BGI כיום היא ההחזקה באמבלייז, באמצעותה היא מחזיקה בחברת המזון ויליפוד, שהשליטה בה נרכשה במארס 2014 מידי האחים יוסי וצביקה ויליגר תמורת כ-285 מיליון שקל. מניית ויליפוד צנחה בשנה האחרונה ביותר מ-50%, לשווי חברה של 184 מיליון שקל, המשקף להחזקות אמבלייז בחברה זו (62%) שווי של כ-113 מיליון שקל בלבד.