המעו"ף בשיא ברקע הורדת הריבית; טאואר זינקה 15%

המעו"ף מעל רף ה-1,500 נקודות ■ בנק ישראל הוריד את הריבית לחודש מארס ל-0.1% ■ הכנסות שיא לטאואר ב-2014 ■ ירידה קלה בשיעור האבטלה

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

נעילה חיובית היום (ב') בבורסה ברקע הורדת הריבית של בנק ישראל ל-0.1%, כשמדד המעו"ף ננעל בשיא כל הזמנים מעל רף ה-1,500 נקודות. בוול סטריט מתנהל המסחר כעת בירידות שערים. מחזור המסחר הסתכם ב-1.35 מיליארד שקל.

כאמור, הוועדה המוניטרית החליטה להפחית את הריבית לחודש מארס 2015 ב-0.15 נקודת אחוז לרמה של 0.1%. הבנק הודיע כי "הוועדה המוניטרית סבורה שלאור התגברות קצב הייסוף, והשפעותיו האפשריות על הפעילות והאינפלציה, הפחתת הריבית לרמה של 0.1% היא הצעד המתאים ביותר בעת הזו כדי לתמוך בהשגת יעדי המדיניות". [לסיפור המלא]

בתחום המאקרו, הלמ"ס דיווחה היום כי אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה ירד בחודש ינואר ל-5.6% (לעומת 5.7% בדצמבר 2014.

פרופסור יאיר זימון, מרצה לכלכלה ומימון, טוען כי "בריבית הקיימת היום ובגלל ירידת המחירים הגדולה הריבית הריאלית מאוד גבוהה דבר הפוגע בפעילות המשק. החשש שהורדת הריבית תביא לעלייה במחירי הדיור הוא חשש לא מבוסס שכן מחירי הדירות לא יושפעו משינוי של עוד רבע אחוז בריבית". להערכתו של זימון "התחזית אותה מציג כיום בנק ישראל לגבי הצמיחה הכלכלית לא מבוססת וקיים חשש שהצמיחה תהיה נמוכה יותר מאשר ההערכות".

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציין כי "האינפלציה השלילית במשק, וההתחזקות המטאורית של השקל מול האירו (9.5% בשלושת החודשים האחרונים), מחייבים את בנק ישראל לחזור לאקטיביות של קיץ 2014 - הורדת ריבית כפולה. להערכתנו, בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית בשיעור של 0.1% ובכך לקבוע רמת שפל חדשה של 0.15%, כל זאת כדי לתמוך ביצואנים לאירופה אשר מהווים 35% מסך הייצוא (כ-50% יותר מהייצוא לארה"ב). במידה ואכן ד"ר פלוג תוריד את ריבית, האירו-שקל צפוי לזנק ולבחון את רמת ההתנגדות של 4.6 שקלים לאירו בטווח הקצר ו-4.8 שקלים לאירו בטווח הבינוני. הערכת תוקף חבילת החילוץ של יוון, צפויה אף היא לתמוך באירו מול כלל המטבעות בטווח הקצר, ונראה כי גם מול השקל הוא יתחזק בשבוע הקרוב".

"שנת שיא לטאואר"

טאואר מסכמת היום את הרבעון הרביעי של 2014 ואת השנה כולה עם מכירות שיא של 828 מיליון דולר ב-2014 (505 מיליון דולר ב-2013) ו-235 מיליון דולר ברבעון החולף, עלייה של 77% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2013. (לסיפור המלא)

אמיר אדר, אנליסט במיטב דש ברוקראז', מציין בסקירה שהתפרסמה היום על הבנקים כי "החדשות הטובות הן כי החששות יחסית מתומחרים, החדשות הרעות שעדיין לא ברמה המאפשרת לספק המלצה חיובית על הסקטור. אנו סבורים כי רק בבנק לאומי , התמחור בשוק לוקח את הפחדים צעד אחד רחוק מדי ועל כן אנו מזהים אפסייד מסוים כבר כיום. אפסייד קיים גם בבנק הפועלים אולם להערכתנו עקב ריבוי ה"אתגרים" שלפתחו בשלב זה, הוא אינו מספק בכדי להעלאות המלצה. מעבר לכך איננו מוצאים הזדמנויות נוספות לאפסייד משמעותי". אדר מציב מחיר יעד של 16 שקל למניית לאומי, 45 שקל למזרחי-טפחות ו-20 שקל למניית הפועלים .

מניות הסלולר, פרטנר וסלקום ירדו לאחר שבלטו במסחר אתמול בעליות חדות.