פרשר על הנדל"ן: בי-ם מתכוננים לוועדת חקירה

שידור חי מוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" ■ אלדד פרשר: הפתרון למחירי הדירות הוא בניית 60 אלף דירות בשנה במשך שנים

אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר / צילום: תמר מצפי

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, אומר היום (ב') שהפוליטיקאים לא אומרים אמת לציבור כשהם מבטיחים הורדה מהירה של מחירי הדירות, וטוען כי הם מתכוננים לוועדת החקירה שתקום בעתיד בנושא.

"כשאני רואה את ההבטחות של פוליטיקאים עוד מ-2009 שאמרו שהעלייה במחירי הדירות תיפסק ושהם מוציאים פטיש של 5 ק"ג להוריד את מחירי הדיור וכן הלאה... יש לי תחושה כשאני מדבר עם האנשים שנמצאים בירושלים - ימין או שמאל - יש לי התחושה שכולם ערוכים לוועדת החקירה הבאה. כולם טובים בלהגיד מה הבעיות ושהם מטפלים בבעיה במקום לשלב ידיים ולעשות את הדברים שכולם יודעים מה צריך לעשות כי בסוף הבעיה היא היצע", אמר פרשר בוועידת הנדל"ן והתשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי-טפחות.

פרשר הוסיף כי "צריך להיות כנים עם הציבור ולומר שטיפול שורשי ואמיתי בענף הנדל"ן לוקח זמן, שנים, זה לא ייפתר בחצי שנה. מי שאומר שהוא יכול לפתור את זה בחצי שנה לא אומר אמת".

לדבריו, "הפתרון לשוק הדיור הוא בנייה של 60 אלף יחידו תדיור בשנה אבל צריך לומר בהגינות: גם אם כולם ישלבו ידיים ויתחילו לבנות היום זה ייקח שנתיים-שלוש עד שנצליח לבנות 60-70 אלף יח"ד בשנה".

פרשר: אין סכנה לבנקים

פרשר אמר שלמרות שמחירי הדירות גבוהים והיקפי המשכנתאות בשיא, הם לא מהווים איום על יציבות הבנקים: "מחירי הדירות מהווים בעיה ציבורית ממדרגה ראשונה, אבל הם בוודאי לא בעיה של יציבות המערכת הבנקאית... ויש גם עוד משהו שמשפיע על מחירי הדירות - הריבית. במשך 5 שנים יש בישראל ריבית ריאלית שלילית ויש לכך תרומה רבה למה שקורה בשוק הדיור - הזמינות של הכסף משפיעה. הבנקאים תמיד נתפשים כבעלי צד לא אובייקטיבים וזה בסדר, אבל אנחנו מקצוענים שאומרים את האמת. אין סיכוי היום למשפעה מעשירון 9 לקנות דירה בת"א וירושלים. למשפחה מעשירון 7 ו-8 אין סיכוי בכלל לקנות דירה בכל אזור המרכז, גם אם יש להם 40% הון עצמי. הממשלה ביזבזה את הכלים שהיו בידיה".

פרשר סיכם ואמר: "אם מחירי הדירות יירדו, מחירי השכירות יעלו הריבית כנראה תעלה בזמן הזה ולכן תהיה פגיעה באוכלוסיה מסוימת וזה גם מה שבנק ישראל חושש ממנו. העלייה בשכר לא מדביקה את עליית מחירי הדירות וכל זה יביא בעלייה באינפלציה.

"אם הממשלה תחבור עם כל הגורמים ותעבוד אז מחירי הדירות יירדו אבל זה ייקח לפחות 3 שנים. תעקבו אחרי ריבית בנק ישראל. כשהריבית תעלה זה יכול להביא לירידת מחירים, אבל משק בית ממוצע לא ירוויח ממש מהדבר הזה. הוא ישלם את זה במשכנתא ולכן אסור לנטוע אשליות בציבור שירידת המחירים מסביב לפינה ובל ניטע אשליות שירידת המחירים הזו מיד תשפיע על הכיס שלו כי זה לא יקרה.

"אתם תשמעו הרבה התוכניות היום מכל הפוליטיקאים. בסוף אני מקווה שאני אראה את כולם מתאחדים לטובת הגדלת ההיצע - אבל זה ייקח שנים".